Naujasis lėktuvus gaminančios JAV kompanijos „Boeing“ svajonių laineris antradienį atliko ilgai atidėliotą pirmą bandomąjį skrydį ir tapo pirmuoju pasaulyje komerciniu lėktuvu, kurio pusė dalių yra pagamintos iš lengvų kompozicinių medžiagų.
Grakštus reaktyvinis orlaivis „Boeing 787 Dreamliner“ pakilo iš Peino oro uosto, esančio Evereto mieste Vašingtono valstijoje, pradėdamas intensyvią bandomųjų skrydžių programą, kuri yra būtina, siekiant gauti JAV Federalinės aviacijos administracijos sertifikatą.
Naujojo lainerio pirmojo skrydžio pažiūrėti susirinko 25 tūkst. žmonių. Šis skrydis - „išties istorinis. Nesugalvoju nieko, kas man nedarytų įspūdžio“, - sakė oro bendrovės „Delta Connection“ lakūnas instruktorius Joe Bierceas (Džo Birsas), atvykęs iš Džeksonvilio Floridoje.
Orlaivis pakilo į orą antradienį, gruodžio 15 dieną, 10 val. 27 min. vietos laiku, o po trijų valandų, 13 val. 35 min. vietos laiku, lėktuvas nutūpė tame pačiame oro uoste. Dėl pabjurusių orų lėktuvas buvo nutupdytas apie valandą anksčiau, nei planuota.
„Lėktuvas reagavo, kaip mes tikėjomės, - sakė vienas iš lakūnų bandytojų Randy Neville‘as (Rendis Nevilis). - Skristi buvo smagu“.
Pirmieji bandomieji B-787 skrydžiai buvo numatyti dar 2007 metais, o pirmasis užsakovas „Dreamliner“ turėjo gauti dar 2008 metų gegužę. Tačiau šie terminai ne kartą buvo nukelti. Lėktuvo „Boeing 787 Dreamliner“, kuris buvo kuriamas kaip varžovas didžiausiam pasaulyje keleiviniam lėktuvui „Airbus 380“, gamyba buvo atidėliojama dvejus su puse metų dėl daugybės nesklandumų.
Bendrovė „Boeing“ sieja dideles viltis su savo naujuoju lėktuvu, pareikšdama, kad „Dreamliner“ leis oro bendrovėms sutaupyti dėl degalų ir mažesnių eksploatavimo kaštų milijonus dolerių per metus. Jo projektavimui buvo išleista daugiau kaip 10 mlrd. dolerių.
Dabar naujojo lainerio laukia devyni mėnesiai nepertraukiamų bandymų. Per šį laiką šeši lėktuvai „Boeing 787 Dreamliner“ sukars ore daugybę mylių.
Jau gauta 840 užsakymų iš viso pasaulio gaminti „Boeing-787“, bet kai kurie jų buvo atšaukti dėl užsitęsusios jo gamybos. Pirmoji užsakovė, kuri gaus lėktuvą iki 2010 metų pabaigos, pasak „Boeing“, bus Japonijos oro bendrovė „All Nippon Airlines“.
Lainerio salono talpa - 210-350 žmonių, priklausomai nuo modifikacijos. Ilgiausias skrydžio nuotolis - 14,2 tūkst. kilometrų. „Dreamliner“ turi sunaudoti 20 proc. mažiau degalų per tolimus skrydžius, lyginant su dabartiniais analogais.
Nuolatinė „Boeing“ konkurentė - oro bendrovė „Airbus“ taip pat susirūpinusi kuo greičiau sukurti lengvą lėktuvą. Naujas jos lėktuvas A350 taip pat bus pagamintas iš lengvų kompozicinių medžiagų.
Na, o kol kas „Airbus“ mėgina užvaldyti kitą rinkos dalį su savo milžinišku dviaukščiu lėktuvu A380, kuriuo gali skristi kur kas daugiau keleivių nei dabartiniais „Boeing“ lėktuvais, bet oro bendrovės galimybes riboja tai, kad anaiptol ne visi oro uostai gali aptarnauti tokius lėktuvus.