Jei dairotės naujos paklausios specialybės, atkreipkite dėmesį į pilotų, kurie niekada neskraidys, studijas. Jas jau siūlo vienas JAV universitetas.
Tiesa, bakalauro laipsnį čia įgiję diplomuoti pilotai savo žinias ir sugebėjimus kol kas praktiškai galės pritaikyti nebent Jungtinių Valstijų kariuomenėje. Tačiau Šiaurės Dakotos universiteto, pirmojo pasaulyje pasiūliusio aukštąsias nepilotuojamų lėktuvų operatorių studijas, atstovų teigimu, sparčiai auganti nepilotuojamų orlaivių rinka absolventų be darbo nepaliks ir civiliniame sektoriuje.
Pasak šio universiteto Nepilotuojamų orlaivių centro direktoriaus Jeffrey Kappenmano, kurį cituoja „Discovery News“, studijas baigusių šios specialybės bakalaurų jau lauks darbdaviai.
Technikas tikrina Izraelio gamybos UAV „Hevron“. "Scanpix" nuotr.
Jo teigimu, dėl pasikeitusios JAV karinės strategijos prasidėjo tikras nepilotuojamų orlaivių (UAV, unmanned aerial vehicle) bumas. Kai kuriais vertinimais, per artimiausius 10 metų tokių aparatų rinka išaugs iki 20 milijardų dolerių.
Pasak ekspertų, dabar karinei žvalgybai keliami reikalavimai visiškai skiriasi nuo šaltojo karo laikų, kai Amerikos žvalgybiniai lėktuvai ir palydovai Sovietų Sąjungoje dairėsi karinių ešelonų ir mechanizuotų kolonų. JAV kariškiams Irake ir Afganistane reikia visą parą danguje patruliuojančių nepilotuojamų orlaivių, kurie paremtų antžemines kariuomenės operacijas.
Tai, kad tokie lėktuvai vadinami nepilotuojamais, dar nereiškia, jog jų nereikia valdyti, aiškina J. Kappenmanas. Pasak jo, UAV operatoriai kaip ir tikri karo lakūnai gauna kovines užduotis, kelia lėktuvus į orą, seka oro sąlygas, nurodytą kursą, kontroliuoja orlaivio balansą, svorį, reikiamus misijos parametrus. „Vienintelis skirtumas – tai, kad jų fiziškai nėra lėktuve, nes jis valdomas naudojant žemėje esančią elektroninę įrangą.
Reaguodamas į nepilotuojamų lėktuvų operatorių paklausą, Šiaurės Dakotos valstijos universitetas 4 metų studijoms jau priėmė pirmuosius 12 studentų. Nors didžiausia tikimybė, kad jiems darbas bus pasiūlytas JAV kariuomenėje, ateityje tokiems specialistams atsivers „milžiniška“ civilinė rinka, teigia universiteto atstovai.
Jungtinių Valstijų Aerokosminės pramonės asociacijos duomenimis, nepilotuojamų orlaivių parkas šalyje išaugo nuo maždaug 50 aparatų 2000 m. iki daugiau nei 2400 šiuo metu. Civilinės paskirties komerciniai UAV vykdo audrų, uraganų, potvynių ir kitų stichinių nelaimių monitoringą, paieškos ir gelbėjimo operacijas, gabena krovinius ir teikia kitas paslaugas.
Šiame JAV kariuomenės parengtame vaizdo siužete demonstruojama, ko yra mokomi ir ko išmoksta kariniai UAV operatoriai.