Pasaulyje kompiuterių parduodama vis mažiau. Naujos tyrimų kompanijos Gartner 2019 metų pirmo ketvirčio ataskaitos duomenimis, „didysis šešetas“ (Lenovo, HP, Dell, Apple, Asus ir Acer) sugebėjo parduoti 58,5 mln. kompiuterių (nešiojamųjų ir stalinių) – beveik 5% mažiau nei pernai. Dar 2012 metais, kai Gartner pradėjo šią statistiką rinkti, skaičiai buvo visiškai kitokie. Palyginimui: per pirmą tų metų ketvirtį buvo parduoti 89 milijonai kompiuterių (per visus metus ~350 mln.).
Analitikai sutartinai įvardina pagrindinę šios tendencijos priežastį – naująjį mobilumą. Buvo manoma, kad išmanieji įrenginiai – telefonai, laikrodžiai, planšetės, etc – įprastus kompiuterius pasivys negreit – tiek našumu, tiek ir galimybėmis. Dabar našumu jie kompiuterius galingumu prisivijo ar beveik prisivijo, o kai kada netgi lenkia. Labiausiai paplitęs pavyzdys – iPhone'ų procesoriai, kurie techninėmis charakteristikomis MacBookų „geležiai“ nenusileidžia jau porą metų.
Ir jei nešiojamieji kompiuteriai dar šiaip ne taip įsipaišo į kasdienį gyvenimą, tai staliniai kompiuteriai – vos ne archaika. Jie vis dar nepakeičiami, profesionaliai dirbant su garsu, video montavimu ar programuojant, tačiau toli gražu ne visiems naudotojams to reikia. Jei nefilmuojate pilnametražių juostų, kam jums reikia sisteminio bloko? Trumpą klipuką nufilmuoti ir sumontuoti galima ir telefonu ar planšete.
Viena pirmųjų tendenciją pajutusių kompanijų – Apple. Dar prieš 12 metų kompanija iš savo pavadinimo išmetė žodį Computers. S. Jobsas šį sprendimą aiškino taip: „Gaminame Mac, iPod, Apple TV ir iPhone. Tik vienas įrenginys sąraše – kompiuteris“. Paskui pasirodė iPad, Apple Watch, kolonėlės Home Pod. Lygiagrečiai vystėsi kompanijos teikiamos paslaugos: iš iTunes išaugo Apple Music, finansų pasaulį pakeitė Apple Pay, ateityje žaidėjų laukia Arcade, o serialų mėgėjų – Apple TV+. Štai ir baigtas paveikslas: yra mobilūs įrenginiai ir jiems skirtos nuosavos gamybos paslaugos. Kur čia gali įsiterpti asmeninis kompiuteris?
Apple tebegamina legendinius makbukus, o taip pat kasmet atnaujina iMac stalo kompiuterių techninę įrangą. Bet žurnalistai pažymi, kad kompanija skiria jiems vis mažiau dėmesio. Žymiausia istorija – nauja klaviatūra su leidžiančiu nešiojamus kompiuterius daryti dar plonesnius „drugelio“ mechanizmu. Mechanizmas pasirodė toks netikęs, kad buvo tobulinamas jau tris kartus, ir kasmetiniuose kompiuterių anonsuose būdavo akcentuojami klaviatūros patobulinimai. Viena vertus, naujosios klaviatūros mygtukus buvo galima gerokai suploninti, o antra vertus, dėl konstrukcinių ypatybių naujieji klavišai greitai tapdavo nelygios kovos su dulkėmis ir trupiniais aukomis.
Stalo kompiuterių linija irgi nei pakarta nei paleista. Profesionali darbo stotis – Mac Pro. Ji, nepaisant pažadų, neatnaujinama jau keletą metų. Pavasarinė Apple prezentacija išvis buvo skirta vien paslaugoms (Apple Pay, Arcade, Apple TV+).
2019 metų balandį Visual Capitalist pateikė infografiką, kuriame galima išvysti praeitų metų Apple pajamų struktūrą. Beveik 63% pajamų kompanija gauna iš iPhone pardavimų. Produktai ir paslaugos (čia įskaičiuojama ir Apple TV, Apple Watch, ausinės Beats, Apple Pay) atneša dar 20,6%. O kiek atneša Mac? Apie 10%.
Pirmąjį šių metų ketvirtį trijų „didžiojo šešeto“ kompanijų pardavimai mažėjo: -2,5% Apple, -7,3% Asus ir -13,2% Acer. HP paaugo, tačiau augimas buvo vos 0,8%. Šiek tiek geresni Dell rodikliai (+1,5%), o pardavimų lyderis – Lenovo (+6,9%). Visų likusių gamintojų (įskaitant Samsung ir Sony) pardavimai sumažėjo 20%.
Tokius duomenis lengva paaiškinti: gamintojus galima padalinti į gaminančius kažką ir be kompiuterių ir tuos, kam kompiuteriai – pagrindinis pajamų šaltinis. Apple parduotuvėje nesunkiai galite vietoje nešiojamojo kompiuterio įsigyti planšetę, tuo tarpu iš Lenovo ar Dell parduotuvės vargu ar išeisite su kuo nors kitu, o ne nauju kompiuteriu, todėl daugiaprofilinių kompanijų pajamos iš kompiuterių nuolat krenta, o likusių – šiek tiek auga.