Vidaus tarnybos statutą siūloma keisti, nes Konstitucinis Teismas draudimą visam gyvenimui būti vidaus tarnybos sistemos pareigūnu padarius bet kokį tyčinį nusikaltimą pripažino prieštaraujančiu Konstitucijai.
Projektu siūloma nustatyti, kad neterminuotas draudimas būti vidaus tarnybos sistemos pareigūnu galiotų tik dėl sunkaus arba labai sunkaus nusikaltimo, taip pat tyčinio nusikaltimo valstybės tarnybai ar viešiesiems interesams nuteistiems asmenims.
Tuo tarpu dėl kitų nusikalstamų veikų nuteisti asmenys galėtų pretenduoti į tarnybą atlikę bausmę, išnykus teistumui ir praėjus tam tikram terminui, priklausomai nuo veikos sunkumo.
Dėl nusikalstamos veiklos kaltais pripažinti asmenys vidaus sistemoje galėtų dirbti išnykus teistumui dėl padarytonusikaltimo ir nuo teismo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos praėjus 5 metams.
Asmenys, kurie buvo atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės už tyčinį nusikaltimą ar tyčinį baudžiamąjįnusižengimą galėtų pretenduoti į vidaus tarnybą po 3 metų nuo šio sprendimo.
Asmenys, kurie buvo atleisti už pareigūno vardo pažeminimą, teisėjo ar prokuroro vardą žeminantį poelgį, notarų ar advokatų profesinės etikos pažeidimus, neatitinkančiais nepriekaištingos reputacijos būtų laikomi 5 metus nuo sprendimo pažeminus pareigūno vardą dienos.
Konstitucinis Teismas balandį paskelbė, kad draudimas visam gyvenimui būti statutiniu valstybės tarnautoju – vidaus tarnybos sistemos pareigūnu padarius bet kokį tyčinį nusikaltimą nepaiso konstitucinio proporcingumo principo.
Nutarime pažymima, kad negalima nustatyti didesnių konstitucinės teisės stoti į valstybės tarnybą ribojimų negu būtina valstybės tarnyboje einančių pareigas asmenų patikimumui užtikrinti.
KT pažymėjo, kad draudimas galioja ne tik asmenims, padariusiems itin pavojingus nusikaltimus, be kita ko, Lietuvos valstybei ar valstybės tarnybai, bet ir visiems pripažintiems kaltais dėl bet kurio tyčinio nusikaltimo, neatsižvelgiant į padaryto nusikaltimo pavojingumą.
Bylą dėl Vidaus tarnybos statuto nuostatos, ribojančios asmens teisę būti vidaus tarnybos pareigūnu, Konstitucinis Teismas nagrinėjo pagal individualų skundą.
Pareiškėjas į KT kreipėsi dėl statuto straipsnio, pagal kurį nesunkų tyčinį nusikaltimą padariusiam asmeniui neterminuotai ribojama teisė tapti vidaus tarnybos pareigūnu.
Pareiškėjas teigė, kad jo teisės buvo pažeistos Viešojo saugumo tarnybos vado įsakymu jį atleidus iš vidaus tarnybos kaip neatitinkantį nepriekaištingos reputacijos reikalavimo.
Vidaus tarnybos statuto straipsnyje, be kita ko, nustatyta, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis pripažintas kaltu dėl tyčinio nusikaltimo padarymo.