Taip vadinamų „furų“ sustojimo vietose vairuotojai vartoja alkoholį, o vos prasiblaivę skuba pirmyn keldami pavojų sau ir kitiems eismo dalyviams.
Pasienio zonose bei degalinių automobilių stovėjimo aikštelėse nakčiai sustoja dešimtys „furų“. Tolimųjų reisų vairuotojai privalo ilsėtis. Sustoti poilsiui juos verčia ne tik Kelių eismo taisyklės, bet įpareigoja darbo ir poilsio režimo kontrolės kortelė.
Ne paslaptis, jog dažnas vairuotojas naudojasi svetima skubėdamas kuo greičiau pristatyti krovinį šeimininkui.
Girtauja iš nuobodulio
Kadangi stovėjimo aikštelėse veikia ne tik kavinės, bet ir parduotuvės, nuobodžiaujantys vairuotojai skuba įsigyti alkoholio. Pasak Latvijos – Lietuvos pasienyje dirbančios pardavėjos, vyrai nesismulkina – perka po 4 – 5 butelius degtinės, alaus.
Kai kurie išgeria kelis šimtus gramų ir eina miegoti į kabiną. Kiti nenurimsta, kol neištuština visos „taros“.
Kaip sako tolimųjų reisų vairuotojai, labiausiai svaiginasi degtine vyrai nuo 40 iki 55 metų. Jaunesni ir vyresni išgėria nedaug, dažniausiai alaus.
Tiesa, keli prisipažino pasigedę moterų, kurios siūlo intymias paslaugas.
"Iš vyresnio kolegos girdėjau, jog ne tik Lenkijoje, bet ir Lietuvoje yra tokių, tačiau nesimato" –juokėsi 33 metų estas Rene K.
Vyriškis girdėjo, jog Latvijos –Lietuvos pasienyje naktį ateina moteris vardu Laura ir beldžiasi į kabinas.
Pasak policijos, plaštakėms seniai uždrausta ganytis Lietuvos keliuose.
Padeda racija
Kiek pamiegoję ir nesulaukę „moterų“, prablaivėję vyrai skuba toliau. Jeigu krovinio savininkas paskambina vidury nakties ir ragina kuo greičiau jį pristatyti, daugelis vairuotojų rizikuoja ir važiuoja turėdami 1-2 promiles.
„Kai atsisėdu už vairo, įjungiu smegenis. Vairuoju beveik aklai. Padeda ir racija, kurios dėka galiu susisiekti su kitais vilkikų vairuotojais, kurie praneša apie kiekvieną policijos automobilį kelyje arba reidą. Tada sustojam ir blaivomės toliau“, –pasakojo jau beveik 20 metų krovinius gabenantis Raivo S. Iš Estijos.
„Man reikia išgerti, nes tai, kas tvyro krovinių pervežimo sistemoje, varo iš proto. Privalom skubėti, gabenti, vėl priimti krovinį, o dažnai su mumis pamiršta net atsiskaityti. Be to, nuobodu kartais būna stovėti, nes tai daryti būtina. Jeigu neturiu papildomos kortelės, privalau išbūti bent 8 val“, – dalijosi Raivo.
Pasak jo, neretai vairuotoju pomėgiu skubėti bei piktnaudžiauti alkoholiu naudojasi ir policijos pareigūnai, kurie stabdo pavienes „furas“ tikėdamiesi prasimanyti pinigų. Žinoma, tikrina ir korteles. Už darbo ir poilsio režimo pažeidimą Lenkijoje imamos milžiniškos baudos.
Lietuvoje ji siekia –500 litų, Estijoje –200 eurų, Latvijoje –100 latų.
Lietuvos pareigūnai –ne godūs
Pasak Raivo, ypatingai godūs yra Lenkijos pareigūnai. Jeigu pakliūni jiems į rankas su „kvapu“, liepia sustoti, o kad nereikėtų mokėti baudos, pasiūlo atsiskaityti vietoje. 2 promilės kainuoja apie 500 zlotų: „Pastarieji lupa paskutinį kailį, nes žino, kas yra vilkikų vairuotojai. O mes mokam. Ir ne tik jiems. Mus skriaudžia automobilių stovėjimo aikštelių savininkai. Už naktį prašo sumokėti nuo 10 iki 20 litų. Todėl dažnai važiuojam į Latviją iš Lietuvos, kur degalinėse galima sustoti nemokamai“.
Pasvalio rajone dirbantis aikštelės sargas Arvydas pasakoja, jog vairuotojai girtauja labai stipriai: „Siaubas, kai kurie griūna nesugebėdami įlipti į kabiną. Vietoje užmiega, kol nesušala. Daužo butelius, šiukšlina. O mes imam tik 10 litų mokestį. Tai visai nedaug“.
Anot Arvydo, neretai iš aiškštelės vairuotojai išvažiuoja su neįtikėtinu kvapu: „Stebiuosi, kaip juos policija nesulaiko. Tiesa, jų gi dabar mažai liko“.
Galbūt todėl, anot vairuotojų, jiems patinka Lietuvos policija: "Neblaivius iškarto palieka vietoje miegoti, o iš pažeidusių kelių eismo taisykles teima vos 20 litų.
Griežta kontrolė
Tai išgirdęs, Lietuvos kelių policijos tarnybos vadovas, komisaras Gintaras Aliksandravičius apgynė pavaldinių garbę: „Tai netiesa. Kiekvienas vairuotojas turi kabinoje raciją ir praneša apie policijos reidus. Tada visi išsirikiuoja pakelėje ir laukia, kada policija pasitrauks. Žinoma, tikrinam ir stovinčius“.
Pinigus vairuotojai ima kišti, matyt, kai juos užklumpi netikėtai. Bet dažniausiai pareigūnai tokius atiduoda policijai.
G.Aliksandravičius užtikrino, jog dabar itin grižtai tikrinamas ne tik vairuotojų blaivumas, bet ir techninė būklė, režimo kontrolės kortelės.
Lietuvos policija pagauna nemažai pažeidėjų. Ypatingai „furos“ mėgsta skubėti. „Kaip į gaisrą kartais lekia. Kiek tokių pakelės grioviuose liko gulėti. Didelė problema, kai vairuotojai užmiega už vairo. Taip dažniausiai nutinka pažeidusiems darbo ir poilsio režimą arba pagiriotėms“, – apibūdina padėtį keliuose G.Aliksandravičius
Tiksinti bomba
Policijos pareigūnai tolimųjų reisų vairuotojus vadina tiksinčiomis bombomis dėl rizikos skubėti, vartoti alkoholį ir nepaisyti eismo taisyklių.
Neretai, anot jų, pasitaiko tokių, kurie nesuvokia esntys kelyje. Kartą Pasvalio rajone vairuotojas iš Estijos sukėlė avariją tik todėl, kad stengėsi aplenkti lietuvį. Mūsų tautiečius estų „furistai“ praminė šešiapirščiais (dėl pomėgio išgerti svetima sąskaita). O lietuviai estus vadina pingvinais – mat šie nuolat skuba į šiaurę.
Per metus Europos keliuose žūsta dešimtys vilklikų vairuotojų. Lietuvoje – iki 3. Padaroma 10-12 eismo įvykių.
Laimei, džiaugėsi komisaras, jog Lietuvoje nedaug yra poilsio aikštelių, kur vairuotojai sustoja ilgesniam laikui. Vos kelios. Tiesa, visur prekiaujama alkoholiu be apribojimų, nors pardavėjos žino, kam parduoda degtinę.