Naują valdžią formuojančioms partijoms nusprendus naikinti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatas Klaipėdos transportininkai griebiasi už galvų ir kalba apie gresiančius bankrotus.
Bendrovės Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė sako, jog iki 2000-ųjų transportininkai, kaip socialinių paslaugų teikėjai, buvo iš viso atleisti nuo PVM mokėjimo. Vėliau jiems buvo pradėtas taikyti lengvatinis 5 proc. tarifas.
„Tokios lengvatos vežėjams taikomos visoje Europoje. Tai logiška, nes mūsų kainas reguliuoja arba savivaldybės, arba Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija. Jeigu dabar per mėnesį mums PVM padidins keturis kartus, tai bus katastrofa“, - sakė pokalbininkė.
Preliminariais skaičiavimais, dėl tokio drastiško žingsnio jos vadovaujama bendrovė per mėnesį papildomai turėtų sumokėti 250-300 tūkst. litų mokesčių.
„Mes neturime pelno, šie metai dėl vienu metu itin sukilusių kuro kainų buvo labai sudėtingi. Per devynis mėnesius turėjome pusantro milijono papildomų išlaidų. Jei taip smarkiai pakels PVM, neliks nieko kito kaip prašyti kelti važiavimo kainas arba Savivaldybė turės skirti dotacijas. Pastarasis variantas tikriausiai yra neįmanomas, nes miestas tam nerastų lėšų, tad kol sulauktume bilietų kainų didinimo, tikriausiai numirtume“, - emocijų neslėpė J. Daugininkienė.
Anot jos, jei naujoji valdžia neatsisakys planų, bus galima dėti kryžių ant visų bendrovės projektų. Netrukus miesto valdžia turėjo patvirtinti autobusų atnaujinimo programą, tačiau ją, pasak pokalbininkės, jau tikriausiai reikia palaidoti.
„Dabar kasmet bankams grąžiname apie 1,2 milijono litų paskolų neskaitant palūkanų. Bankai nuolat stebi visas mūsų ataskaitas, balansus. Po tokio PVM šuolio reikėtų pamiršti visas galimybes imti paskolas. Mūsų įmonė jau išgyveno etapą, kai dėl skolų buvo blokuojamos sąskaitos. Matyt, netrukus vėl teks prisiminti šią karčią patirtį“, - sakė Klaipėdos autobusų parko vadovė.
„Gal sveikas protas nugalės“
Gintaras Neniškis, susisiekimą miesto transportu organizuojančios VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius:
- Tikiuosi, kad šis mokesčių reformos elementas nebus įgyvendintas. Jei visgi taip nutiktų, tektų arba bilietus branginti 15 procentų, arba Savivaldybės prašyti lėšų - atsiskaitymams su vežėjais trūktų apie 7 milijonų litų. Iš Savivaldybės gauti pinigų tikriausiai būtų neįmanoma, nes paraiškos biudžetui jau pateiktos prieš mėnesį, o teorinių galimybių niekas nesvarstytų. Su galimybe vėliau perskirstyti biudžetą irgi nereikėtų sieti vilčių, nes jau šiemet nebuvo ko perskirstyti.
Tikiuosi, kad nugalės sveikas protas, nes naujoji valdžia iš šio PVM didinimo numato per metus papildomai į biudžetą surinkti apie 40 milijonų litų, tačiau dėl sumažėjusių keleivių srautų ir kitų priežasčių savivaldybės vežėjams turėtų kompensuoti apie 70-80 milijonų litų nuostolių.
Martynas Vainorius