„Situacija yra labai sudėtinga dėl to, kad atėję žmonės į vaistinę dažniausiai tikisi gauti jiems reikalingų vaistų čia ir dabar. Vaistinės ir vaistininkai susiduria tikrai su dideliais iššūkiais“, – BNS sakė Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė.
„Didžiausias prašymas būtų žmonių palaukti, jeigu turi galimybę, jeigu turi dar namuose jiems reikalingų vaistų“, – sakė ji.
Pasak vaistinių asociacijos vadovės, nors Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pateikė rekomendacijas, kaip aptarnauti pacientus, praktiškai jos neveikia.
„Siūloma grįžti pas gydytoją pacientui ir išsirašyti popierinį receptą. Šiuo metu greitai pas gydytoją patekti tiesiog yra neįmanoma. Kitas siūlymas yra, kad vaistininkas išduotų receptinį vaistą be recepto, bet vaistininkas privalo įsitikinti, kad atitinkamas žmogus tą vaistą vartoja. Vaistininkas įsitikinti, kad tą vaistą vartoja, tiesiog neturi galimybių, nes negali prisijungti prie e.sveikatos, nes pacientas neturi popierinio recepto“, – sakė vaistinių atstovė.
Trečias ministerijos siūlomas variantas, pasak jos – susisiekti su vaistą skyrusiu gydytoju, tačiau pacientai dažnai nežino savo gydytojo ir neturi jo telefono numerio, o jeigu ir turi, gydytojas, pacientui stovint eilėje vaistinėje, gali ir neatsiliepti.
„Jeigu atsilieps, tikėtina, kad taip pat neprisijungs prie e sistemos ir nematys savo paciento gydymo istorijos“, – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.
Jos teigimu, net ir tuo atveju, jeigu žmogus gautų popierinį receptą vietoj elektroninio, elektroninis receptas nedings iš sistemos, todėl ateityje, atkūrus e.sveikatos veiklą, gali kilti nesusipratimų, kai žmogui bus du kartus išduotas tas pats vaistas.
„Jeigu žmogus serga lėtinėmis ligomis, vartoja daug vaistų, gali būti taip, kad neatsimins ir tiesiog tie vaistai susimaišys“, – perspėjo ji.
K. Nemaniūtės-Gagės teigimu, šis pavyzdys parodo, jog reikia numatyti ir kitus būdus receptams išrašyti, nes panašios krizės, kai skubiai vėl grįžtama prie popierinių receptų, kuria nepasitikėjimą sistema.
Jos duomenimis, per dieną vaistinėse vidutiniškai pateikiama apie 50 tūkst. elektroninių receptų iš jų 28 tūkst. yra kompensuojami. Jie sudaro absoliučią daugumą visų vaistinėse pateikiamų receptų.
e.sveikatos sistema sutriko, kai dėl trūkusio vamzdžio buvo užpilta Registrų centro serverinė. Šios sistemos veiklą planuojama atstatyti per parą.
Registrų centras pabrėžia, kad duomenys incidento metu prarasti nebuvo.