• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

FNTT vadovų atleidimo istorija yra ne tik skaudi, bet  pamokanti ir leidžianti  suprasti, kad nukrypstama nuo suformuoto dar Sąjūdžio laikais teisinės valstybės, valdžios pasidalijimo principo. Lietuvoje  valstybės valdžią vykdo Seimas, Prezidentas ir Vyriausybė, Teismas. Valdžios galias riboja Lietuvos Respublikos Konstitucija (5 str.). Taigi mūsų šalyje nėra išskirtinės valdžios. Kiekviena iš jų turi vykdyti tik jai Konstitucijos priskirtas funkcijas, neviršijant savo įgaliojimų ribų, nesvarbu ar tai būtų  Seimas, Prezidentas, Vyriausybė ar Teismas. Tačiau, jeigu viena iš valdžių bando „uzurpuoti“ kitai valdžiai priskirtas jos funkcijas, yra pavojus, kad šalis gali pasukti diktatūros keliu. Todėl bet  kokias intervencijas į kitų  valdžių priskirtas funkcijas turime stabdyti kuo greičiau. Priešingu atveju sulauksime kaimynų baltarusių likimo.

REKLAMA
REKLAMA

Akivaizdu, kad  su FNNT vadovais  susijusiuose įvykiuose tokių užmojų galima pastebėti. Tiek Vitalijaus Gailio, tiek Vytauto Giržado atžvilgiu aktyviai veikia Prezidentūra. Ar tai jos įgaliojimų veiklos sfera?  FNNT yra vienas iš Vyriausybės ministerijos savarankiškas padalinys ir jos problemas turi spręsti ministras, jei to neįstengia padaryti  ministras, tai jo tiesioginis vadovas –Ministras Pirmininkas. Tačiau Vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis FNNT vadovų atleidimą sprendžia tardamasis ne su tiesioginiu savo vadovu, o  kažkodėl su šalies Prezidente ir gauna pastarosios palaiminimą atleisti  FNNT vadovus iš užimamų pareigų. Jeigu jau taip norime elgtis, tada keiskime Konstituciją  ir paveskime Prezidentei vadovauti Vyriausybei, tada R.Palaičio veiksmai bus suprantami ir teisėti. Tačiau  pagal šiuo metu galiojančias Konstitucijos nuostatas, tokie  ministro veiksmai nepateisinami ir, mano nuomone,  sudaro prielaidas  Respublikos Prezidentei spręsti Vyriausybei deleguotas funkcijas.

REKLAMA

Tuo tarpu Seimo pirmininko pavaduotojo  A. Čapliko mestą repliką Ministrui Pirmininkui, kad Lietuvoje teisingumą vykdo ne Vyriausybė, o Teismas, pavadinčiau teisiniu neišprusimu, kuris nepuošia įstatymų leidžiamosios valdžios – parlamento  pirmininko pavaduotojo. Šiuo atveju  Ministras Pirmininkas patardamas Vidaus reikalų ministrui sugrąžinti į darbą FNNT vadovus , nesikėsina į Teismų valdžią, o tik pataria ministrui ištaisyti klaidą bei sugrąžinti FNNT vadovus į  darbą. Ministrui ištaisius klaidą, nebus pagrindo nagrinėti ir šią bylą.

REKLAMA
REKLAMA

Šioje istorijoje dar kartą išryškėjo ir generalinės prokuratūros, drįstu teigti, nusikalstamas aplaidumas. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 2003 m. naujos redakcijos 118 str. nustatęs prokuratūros sistemą, suteikęs teisę  Respublikos Prezidentui  skirti ir atleisti generalinį prokurorą, gavus Seimo pritarimą, iš esmės įteisino savarankišką  prokuratūros instituciją, kuri kaip ir Valstybės kontrolė, neįsikomponuoja nė į vieną iš valstybės valdžių. Jai suteikta teisė organizuoti ir vadovauti ikiteisminiam tyrimui, palaikyti valstybinį kaltinimą bei įstatymo nustatytais atvejais ginti visuomenės ir valstybės teises bei teisėtus interesus. Ar pasiteisina toks prokuratūros modelis, kuris nebūdingas  Vakarų Europos šalims, turinčioms ilgametes demokratijos tradicijas? Mano požiūriu, ne, nes ji (prokuratūra) „verda savo sultyse“ ir įdėmiai  išklauso  dažniausiai tik prezidentūros  patarimų, nes generalinės prokuratūros vadovas supranta, kad jį atleisti tegali tik šalies Prezidentė. FNNT vadovų   atleidimo istorijoje prokuratūros vaidmuo mane šokiravo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pirma, kodėl generalinės prokuratūros vadovai, organizavo 2011 m. lapkričio  14 d.  teisėsaugos institucijų vadovų pasitarimą  ne specialiose patalpose, skirtose slaptiems pasitarimams, o patalpose, kuriose  nebuvo  užtikrintas patalpų  garsinis sandarumas , t.y. posėdis, kuriame buvo kalbama   apie  ypatingai svarbius operatyvinius ir kitus veiksmus AB „Snoras“ atžvilgiu, suprantant, kad tokios informacijos sužinojimas gali sukelti katastrofiškas pasekmes. Po tokio generalinės prokuratūros vadovų aplaidumo, akivaizdu, kad išsiaiškinti, kas nutekino informaciją „ Lietuvos Rytui“ neįmanoma, panaudojant net ir poligrafą.

REKLAMA

Antra vertus, iki šios dienos generalinė prokuratūra neatsako, kodėl nepradėtas ikiteisminis tyrimas, iš karto  po informacijos nutekėjimo. Juk FNNT pavaduotojas V.Giržadas reikalavo pradėti ikiteisminį tyrimą sekančią dieną. Juo labiau LR Baudžiamojo proceso kodekso 169 str. įpareigoja prokurorą pradėti ikiteisminį tyrimą tuoj pat. Tai neatlikus, ypač šiuo atveju, kai ikiteisminis tyrimas pradėtas  vėliau,  kaip po trijų mėnesių, kaip paprastai tokiose bylose, svarbiausi įrodymai būna sunaikinami. O prokurorų pasiaiškinimas, kad buvo pavesta Valstybės saugumo departamentui atlikti  tyrimą yra vaikiški, nes ši institucija jau nebeturi teisės atlikti ikiteisminį tyrimą.

REKLAMA

Šioje istorijoje generalinės prokuratūros   pareigūnų veiksmus pavadinčiau nepateisinamai aplaidžiais, kurie valstybei kainavo labai brangiai. Tačiau, kas tirs bylas jų atžvilgiu? Galima pavesti ikiteisminį tyrimą Vilniaus ar kitos apygardos prokuratūrai, bet ar tyrimas bus objektyvus? Manau  sunku bus surasti prokurorą – „kamikadzę“, kuris  objektyviai tirs bylą, kurioje  gali būti kaltinamuoju generalinis prokuroras ar jo pavaduotojai, kiti aukšti prokuratūros darbuotojai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Yra kita išeitis, tačiau ateičiai – įsteigti specialaus prokuroro statusą tokioms ir panašioms byloms.

Šiuo konkrečiu atveju racionaliausia, kad Seimas suteiktų  Seimo laikinosios  tyrimo komisijos statusą Teisės ir teisėtvarkos komitetui ir pavestų atlikti tyrimą šiuo klausimu.

REKLAMA

Taip pat  reikėtų išsiaiškinti ar posėdyje generalinėje prokuratūroje dalyvavę teisėsaugos pareigūnai  bei prezidentūros patarėjai ir   darbuotojai kiti prokuratūros pareigūnai, kuriems buvo žinoma apie būsimus valstybės  veiksmus banko „Snoras“ atžvilgiu, bei jų artimieji, pasinaudodami turima informacija, iš anksto  neatsiėmė indėlių iš banko „Snoras“ prieš jo veiklos sustabdymą.

REKLAMA

Siūlau Vidaus reikalų ministrui R.Palaičiui nepasilikti klaidoje ir kuo greičiau grąžinti į buvusias pareigas valstybei nusipelniusius ir gerai dirbusius FNNT vadovus V.Gailių ir V. Giržadą. Tik silpni žmonės bijo pripažinti savo klaidas.

Vidmantas ŽIEMELIS, Krikščionių partijos frakcijos seniūnas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų