• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Rugpjūčio 9-ą dieną buvo minima tarptautinė knygų mylėtojų diena. Tiesa, minint šią dieną, buvo priminti ir ne itin malonūs „Eurostat“ duomenys – juose Lietuva, pagal knygų skaitomumą, rikiuojasi čia pat už Europos Sąjungos vidurkio. Ekspertai sako, kad knygų neskaitymas gali turėti itin liūdnų pasekmių, o įprotį skaityti žmoguje reikia formuoti dar ankstyvoje vaikystėje.

Rugpjūčio 9-ą dieną buvo minima tarptautinė knygų mylėtojų diena. Tiesa, minint šią dieną, buvo priminti ir ne itin malonūs „Eurostat“ duomenys – juose Lietuva, pagal knygų skaitomumą, rikiuojasi čia pat už Europos Sąjungos vidurkio. Ekspertai sako, kad knygų neskaitymas gali turėti itin liūdnų pasekmių, o įprotį skaityti žmoguje reikia formuoti dar ankstyvoje vaikystėje.

REKLAMA

Paskutiniais „Eurostat“ duomenimis (2022 m.) per 12 mėnesių vos 52,4 proc. lietuvių per 12 mėnesių perskaitė bent vieną knygą. O tai reiškia, kad lietuviai skaito mažiau nei kitų Europos Sąjungos šalių piliečiai (EU vidurkis – 52,8 proc). 

Šiek tiek mus lenkia ir kaimyninė Lenkija (54,6 proc.). O iš trijų Baltijos šalių daugiausiai skaito estai – 70,7 proc. (latviai – 50,3 proc.).

REKLAMA
REKLAMA

Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų sąjungos (LKLMS) pirmininkas Mindaugas Grigaitis sako, kad nors sakyti, jog žmonės visiškai neskaito, negalima tačiau problema yra auganti. Anot jo, tą pastebi ir mokslininkai. O dėl socialinių tinklų įtakos vis mažiau žmonių skaito tradicinę, raidinę literatūrą.

REKLAMA

„Žmonėms sudėtingiau sukaupti dėmesį. Jie yra pripratę prie trumpesnių ir pastangų nereikalaujančių pranešimų“, – teigia M. Grigaitis. 

Ypač tas pastebima mokant jaunesnio amžiaus vaikus. Anot M. Grigaičio, vaikai yra paprasčiausiai pripratę gauti greitus vizualinius pranešimus.

„Jiems išsėdėti klasėje ir skaityti vieną tekstą visą pamoką yra pakankamai sudėtinga“, – teigia LKLMS pirmininkas.

REKLAMA
REKLAMA

Žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas sako taip pat pastebintis, kad Lietuvoje skaitymo kultūra mažėja – mažėja knygynų pardavimai, mažiau skaito vaikai, o ir vaikų šeimos ne visada linkusios pirkti knygas ar pratinti vaikus jas perskaityti.

„Ypač nuėjus į mokyklų bibliotekas, kai paklausi, kaip keičiasi skaitymo įpročiai, manęs paklausia „Kam klausiat, jeigu žinot?“ Būna kokie 7-8 vaikai, kurie skaito knygas, „ryja“ jas dieną ir naktį, bet jų skaičius nyksta“, – dalinasi G. Sarafinas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Reitingai“ vyr. redaktorius pasakoja, kad nors dažnai važinėja po įvairias Lietuvos mokyklas, matyti, kad vaikai pertraukų metu skaitytų daug knygų, jam teko tik vienoje mokykloje.

O mažas knygų skaitymas, anot G. Sarafino, vėliau atsispindi ir mokinių pasiekimų rezultatuose.

„Mokinių pasiekimai gimtosios kalbos, literatūros ir kitų kalbų kasmet vis menkesni atrodo. Tai jeigu vaikas neskaito, negali jis išmokti labai taisyklingai rašyti ar tų minčių turi ką pasakyti, rašydamas rašinį“, – teigia G. Sarafinas.

REKLAMA

Pratinti reikia nuo mažens

M. Grigaičio teigimu, skaitymas padeda gerinti žmogaus vaizduotę, lavina atmintį, turtina žodyną ir gerina kultūrinį išprusimą. Didelės naudos duoda ir tėvų knygų skaitymas vaikams.

„Patartina vaikams garsiai skaityti iki 6 klasės, kadangi tada jų mąstymo ir saviraiškos gebėjimai yra daug geresni nei tų, kurie vartoja tik animacinius filmukus arba socialinių medijų pranešimus“, – aiškina LKLMS pirmininkas.

REKLAMA

Tam antrina ir G. Sarafinas, kuris pabrėžia, kad, didelę įtaką vaiko skaitymo įpročiams turi šeima. O norint, kad žmonės skaitytų daugiau, įprotį skaityti reikia pradėti lavinti nuo pat mažų dienų.

O jei tėvai mano, kad knygų skaitymas yra nereikalingas ir vaikui iš anksto nėra suformuojamas noras skaityti, jis ir visą likusį gyvenimą nebus linkęs atsiversti knygos. 

„Kai nėra tradicijos, ji neperduodama ir jaunajai kartai. O jaunoji karta iš karto prašapo išmaniuosiuose įrenginiuose. Jie bando aiškinti, kad naujienas ir literatūra skaito technologijų pagalba, bet nelabai tas vyksta. (...) Elektroninių skaityklių populiarumas taip ir neišsiplėtė. Skaito dalis žmonių, bet ne tiek, kiek turėjo jų atsirasti, palyginus su tuo, kiek sumažėjo knygų skaitymas “, – sako G. Sarafinas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Visgi, pašnekovas džiaugiasi pastebintis, kad mokyklose knygų svarba yra pastebima, o mokiniai yra skatinami skaityti. Pavyzdžiui, apdovanojant juos gerais pažymiais už perskaitytas ir gerai išanalizuotas grožinės literatūros knygas, kviečiant vaikus į bibliotekas ar raginant juos skaityti garsiai.

Pasekmės liūdnos

Paklaustas, dėl kokių priežasčių vaikams nėra formuojami įpročiai ir tradicijos skaityti knygas, G. Sarafinas teigia, kad tai yra daug pastangų reikalaujantis juodas darbas, tačiau dėl tėvų laiko trūkumo ar didelių mokytojų krūvių, dažnai niekas įpročio skaityti vaikams nemėgina formuoti.

REKLAMA

O technologijos galiausiai vaikams nurungia knygas. G. Sarafinas pabrėžia, kad įtakos turi ir tai, kad žmonės visada nori greito rezultato, kurio knyga suteikti negali.

O galiausiai toks knygų neskaitymas gali pridaryti itin daug žalos.  Anot M. Grigaičio, neskaitanti visuomenė tampa neraštinga. Kadangi ji negeba vartoti informacijos, atskirti dezinformacijos. Tokia visuomene lengviau manipuliuoti ar parduoti pigius kultūrinius produktus. 

REKLAMA

„Nuskursta ir politinė kultūra, nes žmonėms nereikia solidžių ir rimtų pilietinių diskusijų, jiems užtenka tiesiog kelių lozungų ir jie perka tą prekę“, – sako M. Grigaitis. 

 G. Sarafinas, prideda, kad būtent knygos anksčiau formuodavo inteligentus ir eruditus. O tuo tarpu tas, kuris net ir šiais laikais skaito mažai –turi itin siaurą pasaulio suvokimą.

„Tūkstantį knygų perskaitęs žmogus ir tas, kuris yra perskaitęs vieną knygą yra nutolę šviesmečiais, turbūt nelabai ir susišnekėtų, nes jie tiesiog skirtinguose pasauliuose. Skiriasi jų savivoka, akiračio plotis, žodynas, temų ratas, išmintis“, – sako G. Sarafinas.

 

Taigi bus dirbtinis intelektas, ane?
Taigi bus dirbtinis intelektas, ane?
Žmogui nebereikės turėti proto, išsilavinimo, sugebėjimo pačiam ką nors daryti. Viską darys robotai ir dirbtiniai intelektai. Tikra tinginių ir šiuolaikinio jaunimėlio didžiosios dalies svajonė. Turiu blogą žinią - taip nebus. Geriausias to pavyzdys yra Alexa istorija. Jei mokate skaityti, pasiskitykite tą istoriją. Jei jos maža, pasiskaitykite autonominių automobilių, kuriuos toks Musk'as vis kuria ir vis nesukuria istoriją. DI niekada nebus niekas daugiau, nei kiek tobulesnė kompiuterio rūšis. Tinkama įvairiems žaidimėliams žaisti, bet ne realų žmonių gyvenimą gyventi. Žmogus niekada neleis, kad atsirastų už jį protingesnių būtybių ar aparatų. Jis tai įrodė išlikdamas per ilgus istorijos tūkstantmečius, kai kitos gyvybės rūšys išnyko. Jaunajai kartai turiu tik vieną patarimą: pamirškite visus kliedesius apie stebuklus darančius dirbtinius intelektus, jie galės daryti tik tai, ką homo sapiens (protaujantis žmogus) leis jiems daryti; jei jūs to nesuprasite ir leisite dirbtiniams intelektams daryti nevaldomus dalykus - pasirašysite sau mirtie snuosprendį. O kad žinotumėte ką galima ir ko negalima leisti daryti dirbtiniams intelektams, skaitykite protingas knygeles ir tapkite protingi, kad tai pajėgtumėte suprasti
...pasakė kvailas asiliukas, ir griebes telefoną, nuėjo toliau žiūrėti tik tokus
Mano karta 40+ dar gavo skaityti gerų knygų, vertimų, dabar visko per daug, sunku atsirinkti. Leidyklos visišką šlamštą pristato kaip super puper bestselerį. Man baisu, ar tikrai žmonijos toks baisus skonis, ar jie tiesiog pasiduoda reklamai. Perka knygas dėl gražaus viršelio, pasistato lentynoj ir niekada neskaito. Leidykloms ir nerūpi, kad skaitytų, svarbu kad pirktų. Todėl ir kokybe nelabai rūpinasi. Vaikams nėra ko mokytis iš tų knygų, nei kalbos grožio, nei išminties.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų