Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) trečiadienį atmetė „Ferteksos transporto“ bei I. Udovickio skundą dėl komisijos išvados ir paliko galioti pirmosios instancijos teismo sprendimą, pranešė LVAT.
Pareiškėjai prašė panaikinti Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos 2022 metų kovo 10 dienos išvados dalį punktų, o I. Udovickis – išvados dalį, kad jo ryšiai kelia riziką Lietuvos nacionaliniam saugumui.
LVAT, be to, nepritarė pareiškėjų teiginiams, kad komisija, priimdama sprendimą ir rekomendavusi drausti pervežti arba ekspedijuoti „Belaruskalij“ trąšas Lietuvos geležinkeliais, pažeidė Civilinio kodekso nuostatas.
Teismas nurodė, kad komisija nesprendė dėl sutarties tarp antrinės „Lietuvos geležinkelių“ įmonės „LTG Cargo“ ir „Ferteksos transporto“ galiojimo ir nutraukimo – ji įvertino sandorį, ar jis atitinka nacionalinio saugumo interesus, ašoma pranešime.
Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) 2022 metų spalį konstatavo, kad vyriausybinė komisija padarė pagrįstą išvadą, jog „Ferteksos transporto“ pagrindinio akcininko ir galutinio naudos gavėjo I. Udovickio ryšiai kelia riziką Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Pasak teismo, „LTG Cargo“ sutartys su „Ferteksos transportu“ sudarytų prielaidas „Belaruskalij“ toliau gabenti trąšas geležinkeliu per Lietuvą, taip iš esmės apeinant Vyriausybės pernai sausį priimtą sprendimą dėl šių trąšų tranzito nutraukimo.
Vyriausybinė komisija, pasak LVAT nutarties, nustatė, jog „LTG Cargo“ 2022 metų sausį ir vasario pradžioje gavo 18 paraiškų dėl galbūt „Belaruskalij“ produktų vežimo per Lietuvą, kurių ekspeditorius – „Ferteksos transportas“, o paraiškų siuntėja – Baltarusijos transporto ekspedijavimo ir frachtavimo kompanija (BTEFK) arba Baltarusijos geležinkelių administracija.
„Pateiktos informacijos pagrindu padaryta prielaida, jog visos nurodytos paraiškos bus skirtos vežti „Belaruskalij“ produkciją, o pagal jose nurodytą ketinamų vežti krovinių apimtį nuspręsta, kad „Belaruskalij“ siekia krovinių vežimo paslaugas užsakinėti per ekspeditorių – „Ferteksos transportą“ ir tokiu būdu tęsti produkcijos gabenimą per Lietuvos teritoriją“, – rašoma LVAT nutartyje.
„Toks produkcijos gabenimas buvo pripažintas neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų, be kita ko, dėl „Belaruskalij“ turimų reikšmingų ryšių su autoritariniu Baltarusijos režimu, keliančiu grėsmę nacionaliniam saugumui“ – priduria LVAT teisėjai.
Pasak LVAT nutarties, vyriausybinė komisija dar 2017 ir 2019 metais nustatė, jog I. Udovickio valdomas Birių krovinių terminalas turi nacionaliniam saugumui grėsmę keliančių ryšių su Europos Sąjungai ir NATO nepriklausančių užsienio valstybių institucijomis ar asmenimis.
Krašto apsaugos ministerijos Antrojo operatyvinių tarnybų departamento vertinimu, „Belaruskalij“ siekia rasti galimybių gabenti savo produkciją per Lietuvą, pasinaudodama verslo ryšiais su „Ferteksos transportu“.
Anot LVAT, Valstybės saugumo departamentas yra padaręs išvadą, kad I. Udovickis ir „Belaruskalij“ sieja ilgametis bendradarbiavimas bendrai valdomoje įmonėje Birių krovinių terminalas (BKT) – I. Udovickis per Latvijos įmonę „Fortis Asset Management“ valdo 70 proc., o „Belaruskalij“ – 30 proc. BKT akcijų, abi įmonės užtikrindavo kalio trąšų krovinių srautus.
Be to, komisija išvadoje nurodė, kad I. Udovickiui priklausė arba vis dar priklauso 1 proc. Krymo įmonės „Taurus Development“ akcijų, o ji valdo kitų Krymo įmonių – RM ir „Priam Servis“ – akcijų.
Vyriausybinė komisija 2022 metų kovo 10 dieną pripažino, kad „LTG Cargo“ ir „Ferteksos transporto“ 2016 metų gruodį pasirašyta sutartis ir pagal ją teikiamos paraiškos dėl „Belaruskalij“ trąšų vežimo kelia riziką šalies nacionaliniam saugumui.
„Ferteksos transportas“ teikė birių ir pakuotų trąšų ekspedijavimo per Klaipėdos uostą paslaugas. 80 proc. įmonės akcijų valdo I. Udovickis, likusią dalį - Olga Udovickaja.