Panevėžyje vietoj poros dešimčių taksi firmų turėtų atsirasti apie pusantro šimto savarankiškai dirbančių taksistų.
Nuo gegužės 1-osios įsigalios nauja tvarka, vežėjams leisianti dirbti individualiai, tačiau kol kas neišduotas nė vienas toks leidimas.
Įstatymas – popieriuje, taksi – gatvėje
Pagal neseniai Vyriausybės patvirtintas rinkliavas verslui už keleivių vežimą taksi automobiliais, norinčiajam pradėti taksi verslą pakaks įsigyti specialų Savivaldybės išduodamą leidimą, suteiksiantį teisę verstis taksi veikla, ir įregistruoti individualią veiklą.
Tačiau Panevėžio taksistai įsitikino, kad naujas įstatymas palankus tik naujai veiklą pradedantiesiems. O tie, kurie norėtų išeiti iš esamų taksi bendrovių ir pradėti dirbti individualiai, kol kas papultų į tikras biurokratijos džiungles.
Valdininkai skaito įstatymus paraidžiui, o reikia greito, pigaus ir paprasto sprendimo – toks buvo vakar (beje, jau antrą dieną iš eilės) Savivaldybėje vykusio taksi vežėjų ir Miesto ūkio skyriaus specialistų susitikimo leitmotyvas. Tik penktadienio pasitarime prie diskutuojančiųjų dar prisidėjo Savivaldybės administracijos vadovai, teisininkai ir „Regitros“ atstovas.
Kirstų per kišenę ir nervus
Savivaldybės Miesto ūkio skyriaus vyriausioji specialistė Ina Urbonavičienė sako, kad norinčių išeiti iš taksi bendrovių ir pradėti individualią veiklą vairuotojų yra nemažai, tačiau dar nė vienas to nepadarė. Vežėjus baido biurokratinės kliūtys: norint gauti leidimą dirbti sau, turi įforminti šūsnis popierių.
„Vienas (valdininkas) neduoda (dokumento) dėl to, kitas neduoda dėl ano... O kas mums iš to? Mašina juk turi dirbti, ji negali stovėti“, – pasipiktinęs popierizmo mastais karščiavosi vienos iš mieste veikiančių taksi įmonių vadovas Gintaras Zaranka.
„Dabar yra tokia situacija, kad norintieji išeiti iš taksi įmonės ir pradėti individualią veiklą turi sumokėti papildomai kelis šimtus litų, kai to daryti visai nebūtina, – įsitikinęs kitos stambios taksi firmos savininkas Jonas Muraška. – Be to, pagal dabar galiojančią tvarką, gauti individualios veiklos leidimą užtruks triskart ilgiau.“
„Aišku, taksistai nenori du kartus mokėti, bet ar Savivaldybė kalta, kad yra toks teisės aktas?“ – negalinti elgtis kitaip, nei nurodo dokumentai, tikino I. Urbonavičienė, bet sakė puikiai suprantanti vežėjų pasipiktinimą: juk susitvarkyti dokumentus pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus kainuos jiems daugiau nei 300 litų (nustatytas fiksuotas mokestis už leidimą verstis keleivių vežimu taksi automobiliais šiuo metu yra 121 litas).
Jei ministerija leis
Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktorė Kristina Vareikienė bei jos pavaduotojas Žydrūnas Kvedaras kartu su „Regitros“ atstovu Panevėžio filialo vyresniuoju specialistu Egidijumi Barzda bei kitais susitikimo dalyviais visą penktadienio popietę aiškinosi naujojo įstatymo peripetijas.
„Po ilgų diskusijų nusprendėme leisti dokumentus iš žmonių priimti supaprastinta tvarka, – palengvėjimo neslėpė Miesto ūkio skyriaus vyriausioji specialistė I. Urbonavičienė. – Jau kartu su Savivaldybės teisininkais parengėme užklausimą Susisiekimo ministerijai: klausime, ar galima supaprastinti leidimų išdavimo tvarką. Papildysime Savivaldybės įsakymus ir, manau, jau nuo kitos savaitės dokumentus individualiai taksistų veiklai pradėti priimsime supaprastinta tvarka.“
„Nepatogumų tikrai nebeturėtų likti“, – žadėjo valdininkė.
Pranašauja chaosą, bet ne pabrangimą
Taksi bendrovės savininkas J. Muraška mano, jog naujoji tvarka, kai taksistai ims dirbti savarankiškai, bus palankesnė nebent jiems patiems. „Mokesčių mažiau žmogui reikės mokėti, jei jis dirbs individualiai, tačiau koks bus chaosas! – įsitikinęs verslininkas. – Ateity kontrolės visai nebus – važinės visi kaip kas nori.“
„Atleisim darbuotojus, liks tik dispečerės, – kuo Panevėžio taksi įmonėms gresia nauja tvarka aiškino J. Muraška. – Taksistai nebebus mūsų darbuotojai: jie užsiims individualia veikla ir galės iš mūsų pirkti iškvietimus. Pavyzdžiui, operatorė gaus iškvietimą ir perduos jį taksistui, kuris turės už jį susimokėti.“
Taigi atrodo, kad didelių nuostolių dėl naujos tvarkos miesto taksi firmos neturėtų patirti – veikiau priešingai. O štai Miesto ūkio skyriaus vyriausiajai specialistei I. Urbonavičienei naujoji tvarka kelia nerimą: „Kaip juos reikės sutikrinti? Sužiūrėti, ar laikosi įstatymų, ar teisingai dirba? Dabar mieste yra apie dvidešimt taksi įmonių, nuo gegužės pirmosios jų atsiras apie pusantro šimto!“ – guodėsi valdininkė.
Vis dėlto J. Muraška žada, kad taksi paslaugos mieste brangti neturėtų.
„Tiesa, Šiauliuose vežėjai pasiryžę kelti kainas, tačiau Panevėžyje to nebus“, – įsitikinęs vežėjas. Šiandien taksi paslaugų kainos svyruoja nuo 1,80 iki 2,20 lito už kilometrą.
E. Griknienė