E. paslaugos šeimai sparčiai populiarėja
Elektroniniu būdu teikti prašymus patogiau, nei nuėjus į vietą – sistema veikia visą parą, todėl nereikia savo dienotvarkės derinti prie įvairių įstaigų darbo laiko. Tuo įsitikina vis daugiau Lietuvos gyventojų, išbandžiusių Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtą Socialinės paramos šeimai informacinę sistemą, sutrumpintai vadinamą SPIS.
Sistema, suteikianti galimybę gyventojams internetu teikti prašymus net 30 įvairių paslaugų, tarp kurių prašymai socialinei pašalpai, neįgalumo pensijai, globos išmokai, būsto šildymo ir geriamojo bei karšto vandens išlaidų kompensacijoms gauti, veikia nuo 2014 metų – ji buvo sukurta įgyvendinant projektą „Elektroninių paslaugų sukūrimas socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje“.
SPIS, kuriai sukurti buvo panaudotos Europos regioninės plėtros fondo bei Lietuvos valstybės biudžeto lėšos, populiarumas nuolat auga nuo pat jos atsiradimo. 2015 metais gyventojams suteikta 8 procentais daugiau elektroninių paslaugų nei pirmaisiais sistemos veikimo metais. 2016 metais šių paslaugų skaičius ūgtelėjo 12 proc., 2017 – dar 17 proc., o 2018 metais tikimasi net 30 proc. paslaugų skaičiaus augimo. SPIS administruojančių ekspertų teigimu, kai kurių itin populiarių paslaugų elektroninių prašymų skaičius jau lenkia popierinių prašymų skaičių.
Tokį jos populiarumą lemia patogumas – teikti prašymus SPIS gali visi, kurie naudojasi internetu namuose, viešosiose bibliotekose ar kitose interneto prieigos vietose. Ir nors įprasta manyti, kad šiuolaikinėmis technologijomis aktyviau naudojasi laiką taupantys didžiųjų miestų gyventojai, šia priemone mielai naudojasi ir žmonės, gyvenantys mažesniuose miesteliuose bei rajonų gyventojai. O jei kam nors pritrūksta įgūdžių, naudotis šiuolaikinėmis technologijomis juos noriai pamoko savivaldybių darbuotojai.
Vartotojų padaugėjo 10 kartų
Druskininkų savivaldybės Socialinės paramos skyriaus vedėja Ligita Baranauskienė pasakoja, kad savivaldybė stengiasi kuo labiau populiarinti elektronines paslaugas – informaciją apie jas skelbia savivaldybės interneto svetainėje, vietinėje spaudoje ir tiesiogiai gyventojams, kuriems tai aktualu.
„Kas kartą siųsdami gyventojui pranešimą apie paskirtas socialines išmokas pridedame ir informaciją apie galimybę prašymus pateikti elektroniniu būdu. Savivaldybės interneto svetainėje įkeltas aktyvus reklaminis skydelis, kuris nukreipia gyventojus į Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos (SPIS) svetainę www.spis.lt. Su gyventojais dirbantys, juos konsultuojantys specialistai taip pat nuolat aiškina interesantams apie paslaugas, kurias jie gali gauti internetu, bei suteikia reikiamą informaciją ir pagalbą elektroninės paslaugos užsakymo metu. Be to, parengėme ir daliname gyventojams spausdintą informaciją, kurioje aiškiname, kaip naudotis elektroninėmis paslaugomis ir skatiname tai daryti“, – kalbėjo ji.
Anot pašnekovės, savivaldybės administracija jau prieš kurį laiką sudarė galimybę užsisakyti elektroniniu būdu teikiamas paslaugas pačiame Socialinės paramos skyriuje – pastatė kompiuterį ir reikiamą įrangą gyventojams.
„Skyriaus laukiamajame mūsų darbuotojai pamoko gyventojus, kaip pateikti prašymą elektroniniu būdu. Paslauga naudojasi ir mūsų savivaldybėje gyvenantys, tačiau kitoje savivaldybėje gyvenamąją vietą deklaravę gyventojai“, – pasakoja specialistė. Ji pridūrė, kad vis daugiau žmonių įsitikina, jog pateikti prašymą internetu yra greičiau ir patogiau, todėl kartą pabandę, vėliau jau noriai naudojasi SPIS ir taupo savo laiką. Didžioji dalis prašymų, pateikiamų elektroniniu būdu – dėl išmokos vaikui, vadinamųjų „vaiko pinigų“, vienkartinės išmokos gimus vaikui ir nemokamo maitinimo mokykloje.
Kalbėdama apie tai, kaip keičiasi elektroninių paslaugų, susijusių su dokumentų teikimu būsto šildymo ir vandens išlaidų kompensacijoms gauti, statistika, L. Baranauskienė teigė, kad pokyčiai itin pozityvūs. „Džiugu, kad elektroninių paslaugų vartotojų skaičius išaugo beveik 10 kartų. Praėjusiais metais skyrius gavo 137 elektroninius prašymus, o šiais metais dar nesibaigus pirmam pusmečiui buvo gauta jau daugiau kaip 1140 prašymų“, – sakė ji.
Į klausimą, ar žmonės labiau linkę pildyti šiuos dokumentus namuose, ar atvyksta į savivaldybę ir jau ten sėda prie kompiuterio, pašnekovė atsakė: „Natūralu, kad gyventojams patogiau užpildyti prašymą iš namų. Į skyrių atvyksta tuomet, kai to nepasiseka padaryti namuose.“
Konsultuoja ir telefonu
Augančiu elektroninių prašymų kompensacijoms už būsto šildymą ir vandenį gauti skaičiumi džiaugiasi ir Alytaus miesto savivaldybė. Savivaldybės Socialinės paramos skyriaus vedėja Sonata Dumbliauskienė pasakoja, kad neretai žmonės prašymus dėl būsto šildymo ir vandens išlaidų kompensacijų pateikia sėdėdami prie kompiuterio namuose. Tiems, kuriems naudojimasis šia paslauga yra naujovė, socialinės paramos skyriaus darbuotojai teikia konsultacijas telefonu, o interesantams atvykus į savivaldybę, taip pat paaiškina, kaip pildyti elektronines formas: „Visuomet stengiamės žmonėms parodyti ir juos išmokyti, kad kitą kartą jie galėtų padaryti tai patys, savarankiškai“, – teigė ji.
Anot pašnekovės, elektroninėmis paslaugomis dažniausiai naudojasi jaunos šeimos ar pavieniai asmenys iki 50-ties metų amžiaus. „Iš vyresnio amžiaus žmonių ne kartą teko išgirsti, kad jie baiminasi naudotis elektroninėmis paslaugomis – bijo, jog gali būti atskleisti jų elektroninės bankininkystės duomenys. Jiems paaiškiname, kodėl to baimintis nereikėtų, padrąsiname ir paraginame sėsti prie kompiuterio. Žinoma, tiems, kurie kategoriškai atsisako naudotis elektroninėmis paslaugomis, jas suteikiame įprastu būdu“, – kalbėjo ji.
S. Dumbliauskienė teigia, kad prašymų kompensuoti būsto šildymo ir vandens išlaidas elektroniniu būdu pateikiama vis daugiau. „Lietuvoje itin aktyviai vystomos įvairios elektroninės paslaugos, tad natūralu, jog ir besinaudojančių jomis daugėja. Mūsų savivaldybėje šiuo metu populiariausia elektroninė paslauga – prašymų dėl vaiko pinigų teikimas internetu, o prašymų dėl būsto šildymo ir vandens išlaidų kompensacijų elektroniniu būdu kasmet sulaukiame apie dvidešimt.“
Prisijungimui prireiks vos minutės
Pasak pašnekovų, kartą pabandę pasinaudoti elektronine sistema gyventojai – net tie, kurie paprastai vengia šiuolaikinių technologijų, greitai įvertina ne tik tai, kad sutaupo nemažai laiko, bet ir tai, kad ja naudotis itin paprasta. Prisijungti prie SPIS sistemos galima savo elektroninės bankininkystės priemonėmis ar patvirtinus tapatybę elektroniniu parašu. Viskas daroma lygiai taip pat, kaip jungiantis prie bet kurių kitų elektroninių paslaugų.
Tai atlikus, jau galima pateikti prašymą, pavyzdžiui, būsto šildymo ir geriamojo bei karšto vandens išlaidų kompensacijai gauti. Suvedus reikiamus duomenis, prašymas išsiunčiamas vienu mygtuko paspaudimu. Duomenis apie pateikto prašymo nagrinėjimo eigą, priskirtą atsakingą darbuotoją bei priimtą sprendimą jį pateikęs žmogus taip pat mato sistemoje, todėl papildomai niekur eiti jam nereikia.
Kadangi paslaugų šeimai teikimas internetu pasiteisino, sukurta sistema bus toliau plėtojama, įgyvendinant Europos regioninės plėtros fondo lėšomis finansuojamą projektą „Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos elektroninių paslaugų plėtra“. Per kelerius artimiausius metus bus sukurta gerokai daugiau paslaugų, negu SPIS teikiama dabar, kad gyventojai visas šiuo metu įprastu būdu teikiamas socialines paslaugas galėtų gauti elektroniniu būdu.