Pastaruoju metu ūkio ministras kartu su ministru pirmininku pradėjo naują propagandinę kampaniją. Šį kartą puolamos neva neefektyviai ir neskaidriai dirbančios valstybės valdomos įmonės. Bandoma pasiremti pavyzdžiais iš šiaurės šalių, kur valstybės valdomos įmonės sukuria žymiai didesnę BVP dalį. Ir tai daro konservatoriai, kurių rankomis privatizuotos pačios efektyviausios Lietuvos įmonės ( Mažeikių nafta, Lietuvos telekomas ir kt.) Užmirštama, kad skirtingai negu Lietuvoje, šiaurės šalyse valstybė nepaleidžia iš rankų monopolinių energetikos, ryšių, naftos perdirbimo ir kitų visuomenės reikmėms patenkinti skirtų įmonių valdymo.
Galima priminti kas gi liko valstybės rankose Lietuvoje – pusiau privatizuotos, nuomotos, pernuomotos, reorganizacijų draskomos energetikos įmonės, nuolatos privatizacijai ar ilgalaikei nuomai ruošiamos transporto, kelių priežiūros, miško pramonės įmonės. Nestabili šių įmonių padėtis rinkoje, dažna, priklausomai nuo politinės konjunktūros, vadovų kaita, vadovų atlyginimų sistemų kaitaliojimas – taip pat daro įtaką jų veiklos efektyvumui. Beveik visų Lietuvoje dar neprivatizuotų valstybės valdomų įmonių paslaugų bei atliekamų darbų kainos vienu ar kitu būdu yra reguliuojamos, šių įmonių atliekami darbai ar paslaugos apmokami iš biudžeto arba tiesiogiai pačių Lietuvos žmonių mokamais mokesčiais. Todėl demagogiškai skamba reikalavimai, kad šios įmonės gautų didesnius pelnus. Reikia prisiminti, kad šios įmonės moka visus priklausančius mokesčius, jose darbo vietas turi pakankamai didelis žmonių skaičius. Didesnį efektą galėtų duoti tik šių įmonių atliekamų darbų kainų pakėlimas, kas tiesiogiai paliestų visus, mokančius už jų paslaugas. Taigi, daugiau atimti, kad būtų galima daugiau padalinti. Lyg ir ne konservatoriškas noras.
Be abejo „viešieji pirkimai“, tarpininkai kelia daug problemų. Sutinkame ir su reikalavimais daugiau kontroliuoti valstybinių įmonių ekonominę finansinę veiklą, siekti efektyvumo. Tačiau tiek akcinių bendrovių, tiek kiti tokių įmonių veiklą reglamentuojantys įstatymai ir dabar apima visas taip reklamuojamas papildomas kontrolės priemones, kurias numato taikyti vyriausybė. Kyla klausimas – tai ko gi siekiama? Gal tai visiškos nekompetencijos išraiška ar noras galutinai oligarchizuoti Lietuvos ekonomiką, atsisakant bet kokios visuomenės kontrolės gyvybiškai visai visuomenei reikalingose sferose. Matyt reiktų apsistoti ties antru variantu.
Socialdemokratų sąjungos taryba atkreipia dėmesį, kad tokiu būdu įvykdyti Vyriausybės ketinimai teduotų vienkartinę injekciją į biudžetą, vėliau įplaukos už dividendus dar sumažėtų. Taip pat galime įtarti, kad dabartinė propagandinė kampanija yra įžanga į naują privatizacijos etapą.
LSDS apgailestauja, jog LR Prezidentė, neįsigilinusi į klausimą, netiesiogiai parėmė Vyriausybės ketinimus vykdyti tolesnę valstybinių įmonių privatizaciją.
Efektyvumo ir didesnio pelno siekimas yra sveikintinas dalykas, tačiau tai reikia daryti atsakingai ir protingai.
LIETUVOS SOCIALDEMOKRATŲ SĄJUNGOS PAREIŠKIMAS
Dėl valstybės valdomų įmonių darbo efektyvumo
Mažeikiai