„Mums, Susisiekimo ministerijai, kuri atsako už sankcijų įgyvendinimą susisiekimo sektoriuje, svarbiausias dalykas, kad sankcijų komisijoje visos institucijos sutarė dėl tranzito užtikrinimo tam tikrų parametrų. Vienas svarbiausių dalykų – kaip mes skaičiuojame vidurkį, kokiais duomenimis vadovaujamės, kokius kriterijus žiūrime, ir dabar „Lietuvos geležinkeliai“ užtikrins, kad komisijos gairių būtų laikomasi“, – BNS trečiadienį sakė M. Skuodis.
Komisija antradienį rekomendavo, kad tranzitu geležinkeliais vežamų krovinių apimtys šiemet turėtų būtų skaičiuojamos pagal 2019-2021 metais tik geležinkeliais pervežtų prekių vidurkį.
Pasak M. Skuodžio, patys „Lietuvos geležinkeliai“ pagal savo turimus duomenis išves vidurkį.
„Mes turime aiškius trejų metų duomenis ir jeigu vidurkis būtų viršijamas, natūralu, kroviniai neturėtų toliau judėti“, – pridūrė jis.
Komentuodamas, kas bus daroma su visai naujais kroviniais, kurie iki šiol nebuvo vežami, susisiekimo ministras teigė, kad pagal išaiškinimą būtiniausios prekės yra tos, kurios jau buvo vežamos.
„Ir natūralu, kad turėtų būti leidžiamos tos prekės, kurios ir anksčiau važiavo – jeigu tai bus kažkas nauja, turbūt teks grįžti atgal į komisiją, gal su Europos Komisija konsultuotis“, – kalbėjo susisiekimo ministras.
„Europos Komisija yra sutarusi dėl tam tikrų kodų, kaip prekės tarp grupių gali būti paskirstytos, iš esmės dėl principų sutarta, ir mes kontroliuosime, kad Komisijos gaires įgyvendintume teisingai“, – teigė M. Skuodis.
Anot jo, atsiskaitymai už paslaugas taip pat neturėtų sukelti didelių problemų.
„Bankams, kaip ir bet kuriam kitam juridiniam asmeniui, tiems patiems „Lietuvos geležinkeliams“ labai svarbu nepažeisti sankcijų. Kadangi Europos Komisija ya pateikusi savo išaiškinimą, tikėtina, su mokėjimais sprendimai gali būti rasti, sankcijos nebūtų pažeistos tokiu atveju“, – kalbėjo ministras.
Leidimą bankams atlikti atsiskaitymų operacijas tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir Rusijos ūkio subjektų turėtų duoti Susisiekimo ministerija, anksčiau teigė BNS šaltiniai. Tikėtina, kad atsiskaitymai bus atliekami rankiniu būdu.
Vyriausybinė tarptautinių sankcijų koordinavimo komisija rekomendacijas Susisiekimo ministerijai ir Muitinės departamentui pateikė antradienį aptarusi EK liepos 13 dieną išleistas gaires dėl Rusijos tranzito į Kaliningradą.
Pasak komisijos, prekybos apimtys turi būti skaičiuojamos pagal geležinkeliais pervežamų būtinųjų prekių apimtis, metiniai jų vidurkiai nustatomi kalendoriniais metais – nuo sausio 1 dienos iki gruodžio 31 dienos, o 2022 metų vidurkiai skaičiuojami už trejus metus nuo 2019 metų sausio 1 dienos.
Muitinės departamento atstovė Lina Laurinaitytė-Grigienė BNS trečiadienį sakė, kad muitinė yra pasirengusi atnaujinti tranzitą ir laukia konkrečių skaičiavimų.
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia, kad tranzitu į Kaliningradą ir atgal pernai pervežė apie 11,5 mln. tonų krovinių, iš jų beveik 2 mln. tonų – iš Kaliningrado į Rusiją. Daugiausiai pervežta maisto pramonės produktų (1,3 mln. tonų), o kitų rūšių kroviniai gabenti mažomis apimtimis.