Ar jums yra tekę nustebti, kad sąskaita už ryšio paslaugas gerokai didesnė negu abonementinis mokestis, nors, atrodo, neskambinote nei į užsienį, nei į loteriją, nei sapnų, nei pažinčių ar dar kokiais nors padidinto tarifo numeriais. O ar kada nors domėjotės, kaip tokiu atveju skaičiuojamos pokalbio ir ne tik jo minutės? Būtent tai parūpo portalo balsas.lt skaitytojai Ingai S. ir Kretingos.
Už ką mokame, o už ką ne?
„Nuo kurios sekundės pradedamas skaičiuoti mokestis, kai skambiname padidinto tarifo numeriais? Ar jų operatoriai negali piktnaudžiauti? Pavyzdžiui, paskambinus informacinės tarnybos 118 numeriu, operatorė lyg tyčia ilgai kamantinėja, ar pageidaujame informaciją (nebūtinai telefono numerį) atsiųsti žinute, o skaitiklis tai sukasi. Jos taip pat siūlo mus iš karto sujungti su pageidaugjamu abonentu? Kaip mokėtume už tokį skambutį“, – domisi Inga.
Mergina pateikia dar vieną pavyzdį. „Dažnai pasitaiko, kad su paslauga teikiančia įmone, į kurią skambiname trumpuoju ar įprastu numeriu, sujungia, tačiau tuo metu niekas negali su mumis kalbėti. Tada ragelyje pasigirsta autoatsakiklio įspėjimas: ,,visos operatorės užimtos, prašome palaukti.“ Vieni nusprendžia padėti ragelį ir paskambinti vėliau, kiti laukia. O skaitiklis tuo metu sukasi? Ar ne? Nuo kada pradedamas skaičiuoti laikas ir pinigai?“ – teiraujasi mergina.
„Pačiai to patirti neteko, tačiau girdėjau, kad kažkurios tarnybos autoatsakiklis ne tik kartoja tekstą „visos operatorės užimtos…“, bet ir apytiksliai nurodo, kiek gali tekti laukti. Tada skambinantysis gali pasirinkti, ar jam padėti ragelį ir po kurio laiko skambinti dar kartą, ar kantriai laukti. Kas jau kas, o mobiliojo (gal ir stacionaraus) ryšio operatoriai savo informacinių paslaugų numerius tikriausiai nesunkiai galėtų taip pertvarkyti. Net jei pinigėliai ir „nekapsi“, laukiančiųjų laikas juk taip pat turi savo vertę“, – svarsto Inga S.
Atsakyti į klausimus, kurie, neabejojame, rūpi ne tik Ingai, bet ir daugeliui kitų portalo balsas.lt skaitytojų, paprašėme mobiliojo ryšio operatorių „Omnitel”, „Bitė“ ir „Tele2“ bei stacionaraus ryšio paslaugas teikiančios bendrovės „Teo“ atstovų.
„Omnitel“: apie kainą informuosime
„Mūsų klientams pirmoji pokalbio trumpaisiais padidinto tarifo numeriais minutė apvalinama iki 60 sekundžių, toliau laikas apvalinamas kas pusę minutės. Skambinant įprasto tarifo numeriais, apvalinimas priklauso nuo pasirinkto mokėjimo plano“, – į Ingos S. klausimus atsakė „Omnitel“ ryšių su visuomene vadovė Daiva Selickaitė.
Pasak jos, pirma minutė pradedama skaičiuoti nuo tos akimirkos, kai atsiliepiama, tačiau tai, „kada įvyksta atsiliepimas, priklauso nuo konkrečios paslaugos trumpuoju numeriu teikėjo turimos įrangos ir jos konfigūravimo“, – aiškina D. Selickaitė.
„Omnitel“ atstovė pridūrė, jog bendrovė intensyviai dirba, kad galėtų pateikti klientams, skambinantiems trumpaisiais padidinto tarifo numeriais, informaciją apie pokalbio minutės kainą. „Šiuo metu tokia informacija jau teikiama apie daugumą su vietove nesusietų padidinto tarifo trumpųjų numerių“, – sakė D. Selickaitė.
„Tele2“ vartotojus įspėja
„Skambindamas padidinto tarifo numeriais vartotojas išgirsta įspėjimą apie tai, kiek skambutis kainuoja. Įspėjimas nuskamba prieš sujungimą, todėl vartotojas gali iš anksto nutraukti skambutį. Skambučiai mūsų pagalbos linijomis, pavyzdžiui, numeriu 117, nekainuoja“, – itin lakoniškas buvo „Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Andrius Baranauskas.
TEO: įkainiai skelbiami viešai
„Informacijos telefonu 118 gyventojai gali greitai, tiksliai ir patogiai sužinoti jiems reikalingą informaciją. Jie tai gali padaryti ne tik skambučiu, bet ir trumpąja žinute. Šių informacijos teikimo paslaugų įkainiai yra skelbiami viešai. Skambinant iš TEO tinklo, paslauga apmokestinama naudojant minutinę apskaitą. Pokalbių, skambinant iš mobiliojo ryšio tinklo, kainas ir apskaitą nustato patys operatoriai“, – taip pat lakoniškai atsakė TEO komunikacijos vadovas Antanas Bubnelis.
Apie padidintą tarifą „Bitėje“ amsi šuniukas
„Prieš sujungiant pokalbį „Bitė“ informuoja savo klientus apie tai, kad skambinama į padidinto tarifo numerį ir kiek kainuos minutė. Dažniausiai iš karto po šio informacinio pranešimo, jei klientas nusprendė tęsti pokalbį, yra pradedamas skaičiuoti mokestis į padidinto tarifo numerį. Tokiu pačiu tarifu pokalbis toliau apmokestinamas ir tuomet, jei padidinto tarifo numeriu paslaugas teikiantis konsultantas sujungia su kitu numeriu“, – informuoja šios bendrovės atstovė ryšiams su visuomene Rūta Latinytė.
Ji primena, kad skambučiai į padidinto tarifo numerius neįeina į klientų pokalbių plano minutes. „Jau ne vienerius metus prieš sujungdama pokalbiui „Bitė“ informuoja savo klientus apie tai, kad skambinama į padidinto tarifo numerį, ir minutė pokalbio kainuos tam tikrą sumą. Ši nemokama mūsų paslauga apsaugo klientus nuo netikėtumų sąskaitose, nes klientas gali apsigalvoti ir tiesiog padėti ragelį, kol dar nėra sujungtas su padidinto tarifo numeriu. Be to, „Bitės“ klientai gali užsisakyti ir visiško skambučių į padidinto tarifo numerius blokavimo paslaugą, pavyzdžiui, kai telefonu naudojasi vaikas ar panašiai“, – aiškina R. Latinytė.
„Bitės“ atstovė taip pat primena, kad už tai, kaip teikiamos paslaugos padidinto tarifo numeriais atsako ne operatoriai, o trečiosios šalys – šiuos numerius užsakantys partneriai. „Todėl klausimą dėl galimo piknaudžiavimo, paslaugų (teikimo) greičio ir kokybės reikėtų užduoti konkrečioms padidinto tarifo numerius užsisakiusioms bendrovėms“, – portalui balsas.lt sakė R. Latinytė.
Anot jos, šioje bendrovėje yra net specialus darbuotojas, įspėjantis klientus apie tai, kad skambina į padidinto tarifo numerį. „Norėdami, kad informacija apie padidinto tarifo numerį būtų šmaikštesnė, pasitelkėme į pagalbą naują mūsų „darbuotoją“ – šuniuką, kuris amteli prieš pranešdamas apie būsimo skambučio kainą“, – sakė R. Latinytė.
RRT: už laukimą nemokėsite
„Bitės“ atstovė ryšiams su visuomene R. Latinytė priminė, kad pagal Elektroninių ryšių teikimo taisykles, tiek informavimas, tiek galimybė blokuoti skambučius į padidinto tarifo numerius, yra privalomas visiems operatoriams. Jei kuris nors operatorius elgiasi kitaip, klientai turi teisę pareikalauti, kad operatorius laikytųsi šių taisyklių.
Vis dėlto nė vienos įmonės atstovas neatsakė į Ingos S. klausimą, ar laukiant, kol paskambinus padidinto tarifo numeriu atsilieps kompetentingas konsultantas, laikas įskaičiuojamas: nuo kada pradedamas skaičiuoti laikas ir pinigai?
Atsakymą į šį klausimą pateikė Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT). „Elektroninių ryšių paslaugų teikėjų taisyklių 53 punktas nustato, kad „Jeigu Teikėjas telefonu mokamai teikia informaciją apie savo teikiamas Paslaugas, kitą su Paslaugų teikimu susijusią informaciją ar kitas paslaugas, jis turi užtikrinti, kad laukimo, kol bus pradėta teikti informacija ar kitos paslaugos, laikas būtų neapmokestinamas“, – informuoja RRT.
Kaip yra iš tikrųjų, sužinosime šiek tiek vėliau, nes šios institucijos atstovai pridūrė: „RRT šiuo metu renka informaciją apie tai, kaip paslaugų teikėjai informuoja vartotojus apie padidinto tarifo (įskaitant trumpuosius numerius) paslaugų kainas, paslaugos kiekio skaičiavimą, taip pat ir apie tai, ar paslaugos teikėjai, teikdami tokias paslaugas, laikosi teisės aktų reikalavimų, ir ar teisinis reguliavimas yra pakankamas, kad tinkamai apsaugotų vartotojus.“
Tikėkimės, kad po RRT atlikto tyrimo išgirsime atsakymus ir į likusius klausimus. Primename: Inga S. klausė, pagal kokius įkainius būtų skaičiuojama pokalbio kaina, jei su abonentu, kurio numerio teiravotės, sujungtų 118 operatorė („Lintel“ – „Teo“ dukterinė įmonė – red. past.). Kitaip sakant, ar padidinto tarifo skambučių savininkai pelnosi, primygtinai siūlydamos papildomas paslaugas?
O atsakymo į klausimą, ar autoatsakiklis, skelbiantis, kad „visos operatorės užimtos…“, gali būti nustatytas taip, jog pridurtų „laukti teks apie 5–7 minutes“, tikriausiai teks paieškoti kitur. Gal atsilieps, pavyzdžiui, telekomunikacijų specialistai, ir paaiškins, ar tai labai sudėtinga padaryti?