Seime pasiteiravus, ar Lietuva pirmadienį gali sutikti su daugiau apribojimų, premjerė I. Šimonytė teigė, kad „dabar nieko konkrečiai pasakyti negali“, bet neatmeta, kad naujus griežtesnius apribojimus naujoji Vyriausybė priims dar savaitgalį.
„Vykstam į savo naujas darbo vietas, ketinu susisiekti su tais ekspertais, kuriuos greituoju būdu sugebėjau įkalbinti šiandien pasijungti diskusijai dėl to, kokių priemonių reikėtų papildomai, kad mes galėtume tą situaciją bent jau kažkokiam matomam laike grąžinti į valdomą.
Tikrai negaliu garantuoti, kad pokyčių per savaitgalį nebus – tam susitinkam su ekspertais, kad tą situaciją aptartume. Puikiai žinote, kad ekspertai siūlė griežtesnius apribojimus, bet šiandien jau yra šiandien. Nuo tos dienos jau praėjo 5 dienos, o nuo tos dienos, kai ekspertai paruošė savo siūlymus – dar ir daugiau laiko.
Kokių siūlymų ir sprendimų reikia dabar? Mums reikia žinoti iš šios statistikos žinojimų, prognozių, kurias darome iš šios dienos statistikos, o ne iš savaitės senumo duomenų. Deja situacija yra gana dinamiška ir labai gaila, kad ji dinamiška blogąja prasme“, – sakė I. Šimonytė.
Dulkys: esame ant blogiausio scenarijaus ribos
Kada – ar nuo pirmadienio, šeštadienio galėtų būti įvedami nauji draudimai, sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys teigė, kad nebėra laiko laukti.
„Kai šiandien dalyvavau COVID-19 štabo posėdyje Sveikatos apsaugos ministerijoje. Tai taip, kaip keičiasi kaičiai visose srityse, jie mums nebeleidžia mąstyti apie antradienį, pirmadienį, manau, kad taip, kaip leis aplinkybės, bus stengiamasi, kad viskas prasidėtų šiandien, čia ir dabar. Visas ministrų kabinetas pasiruošęs dirbti paromis, kaip tik reikės“, – žurnalistams kalbėjo jis.
A. Dulkys teigė negalintis atsakyti, ar galimas ir nepaprastosios padėties paskelbimas.
„Noriu pasakyti, kad jei padalintume visą eigą į keturis scenarijus, ką jūs minite, tai yra ketvirtas, blogiausias, tai mes jau esame ant ribos“, – sakė jis.
Kovo 16-ąją pradėję galioti pirmojo karantino ribojimai
NURODYMAI
* Draudžiama į šalį atvykti užsieniečiams, išskyrus asmenis, užtikrinančius būtinų prekių pristatymą į Lietuvą, įgulų narius, Lietuvos piliečių šeimos narius, asmenis, turinčius teisę gyventi ir dirbti Lietuvoje, diplomatus, NATO karinių misijų atstovus. Iki trečiadienio 23.59 val. paliekama galimybė užsienio valstybių piliečiams kirsti Lietuvos teritoriją tranzitu. Ribojimai netaikomi prekių judėjimui.
* Draudžiama Lietuvos piliečiams išvykti iš šalies, nebent jie gyvena ar dirba užsienyje. Išskirtiniais atvejais leidimą išvykti galima gauti ir iš Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadovo ar jo įgalioto asmens. Šalies teritorijoje judėjimas neribojamas.
* Sienos kirtimas apribojamas iki aštuonių pasienio punktų, Sieną kirsti galima ir per oro uostus, valstybinį jūrų uostą.
* Asmenims, grįžusiems iš užsienio valstybių, privaloma izoliuotis dviem savaitėms.
* Dviem savaitėms privalomai stabdoma visų šalies švietimo ir ugdymo įstaigų veikla, išskyrus darželius medikų, specialiųjų tarnybų pareigūnų vaikams. Paskelbtos moksleivių atostogos, rengiamasi ugdymo procesą vykdyti nuotoliniu būdu.
* Draudžiama prekyba parduotuvėse, išskyrus maisto prekių parduotuves, vaistines, specializuotas veterinarijos vaistines, maisto produktais prekiaujančius turgus. Vaistinės privalo vengti tiesioginio asmenų kontakto.
* Draudžiama kavinių, barų veikla, išskyrus maisto išsinešimui paslaugą.
* Draudžiami visi vieši renginiai, tiek uždarose, tiek atvirose erdvėse.
* Draudžiama patekti kruiziniams laivams į Klaipėdos jūrų uostą.
* Draudžiama viešojo administravimo įstaigoms teikti nebūtinas paslaugas.
* Draudžiamas kultūros, laisvalaikio, pramogų, sporto įstaigų lankymas.
* Draudžiami užsiėmimai vaikų, žmonių su negalia ir pagyvenusių žmonių dienos ir užimtumo centruose.
* Draudžiama lankyti pacientus ligoninėse, išskyrus mažamečius su gydytojo leidimu, socialinių paslaugų įstaigose, šeimynose, grupinio ir bendruomeninio gyvenimo namuose. Draudžiamas kalinių lankymas
* Privaloma atidėti planines operacijas, išskyrus būtinąją medicinos pagalbą, konsultacijas ir kitas nebūtinas procedūras gydymo įstaigose, įskaitant skiepus, odontologijos paslaugas.
* Draudžiama teikti SPA, reabilitacijos paslaugas, jei jos nėra susijusios su gydymu, draudžiama kirpyklų, grožio salonų, kazino ir lošimo automatų salonų veikla.
* Ribojamas tarpmiestinio transporto keleivių srautas, paliekant bent metro atstumą tarp keleivių, priemonės privalomai dezinfekuojamos. Rekomenduojama tai taikyti ir miestų viešajam transportui.
* Valstybės sektoriui privaloma užtikrinti būtinas neatidėliotinas funkcijas, atsisakant nebūtinų paslaugų. Tai rekomenduojama ir privačiam sektoriui.
* Viešbučių ir kitos patalpos gali būti naudojamos asmenų izoliavimui, pagal savivaldybių ir paslaugų teikėjų susitarimą.
* Sveikatos priežiūros specialistai, medikai rezidentai gali būti pasitelkiami darbui nepaisant jų pavaldumo.
REKOMENDACIJOS
* Rekomenduojama tiek viešajam, tiek privačiam sektoriams darbą organizuoti nuotoliniu būdu, išskyrus atvejus, kai tai neįmanoma.
* Rekomenduojama atsiskaityti ne grynaisiais pinigais.
* Rekomenduojama visoms Lietuvoje veikiančioms religinėms bendruomenėms neorganizuoti religinių apeigų, taip vengiant viešų susibūrimų.
Nepaprastoji padėtis
Pagal nepaprastosios padėties įstatymą, sprendimą įvesti nepaprastąją padėtį visoje valstybės teritorijoje ar jos dalyje priima Seimas, jeigu valstybėje iškyla grėsmė konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai.
Nepaprastosios padėties įstatymas numato:
12 straipsnis. Valstybės valdymo organizavimas nepaprastosios padėties metu:
1. Nepaprastosios padėties metu visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje veikia Konstitucijos ir kitų įstatymų nustatytos bei nustatyta tvarka įsteigtos valstybės ir savivaldybių institucijos.
2. Įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka nepaprastosios padėties metu savivaldybės (savivaldybių) teritorijoje, kur nepaprastoji padėtis įvesta, gali būti įvestas tiesioginis valdymas, taip pat esant būtinumui sudarytos viešosios tvarkos apsaugos komendantūros.
13 straipsnis. Institucijos, užtikrinančios šio Įstatymo vykdymą:
Nepaprastosios padėties įstatymo vykdymą tiesiogiai užtikrina ir kontroliuoja šios institucijos:
1) institucija, atsakinga už ekstremalios situacijos ar krizės valdymą;
2) viešosios tvarkos apsaugos komendantūros;
3) savivaldybių administracijų direktoriai.
14 straipsnis. Institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą:
1. Įvedus nepaprastąją padėtį, institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, imasi visų reikalingų priemonių nepaprastosios padėties įvedimo tikslui pasiekti. Institucijos, atsakingos už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, veikla apima visą valstybės teritoriją.
2. Institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, nedelsdama imasi šalinti ekstremalios situacijos ar krizės priežastis, organizuoja žmonių ir jų turto apsaugą; iškilus būtinybei, organizuoja gyventojų evakuaciją iš gaivalinių nelaimių, katastrofų ar ginkluotų veiksmų zonos, suteikia kitą reikalingą neatidėliotiną pagalbą. Institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, visais įmanomais būdais stengiasi sušvelninti ekstremalią situaciją ar krizę ir pašalinti jos padarinius.
3. Prireikus institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, nepaprastosios padėties tikslams pasiekti steigia viešosios tvarkos apsaugos komendantūras ir koordinuoja jų veiklą. Prireikus institucija, atsakinga už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, į pagalbą gali pasitelkti ir kitoms valstybės institucijoms pavaldžias tarnybas bei techniką ir joms vadovauti.
17 straipsnis. Kariuomenės ir mobilizacinio rezervo panaudojimas nepaprastosios padėties metu
1. Nepaprastosios padėties metu prireikus įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka gali būti panaudojama Lietuvos kariuomenė ir mobilizacinis rezervas.
Nepaprastosios padėties metu gali būti taikomos šios nepaprastosios priemonės:
1) valstybės rezervo naudojimas įstatymų nustatyta tvarka;
2) nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių, įrenginių ir turto, taip pat valstybinės reikšmės ir rizikos objektų sustiprinta (ginkluota) apsauga;
3) valstybės sienos apsaugos sustiprinimas arba valstybės sienos priedanga;
4) draudimas išduoti leidimus civilinės apyvartos ginklams įsigyti ir licencijas jais prekiauti, taip pat laikyti šaunamuosius ginklus, šaudmenis, sprogstamąsias, radioaktyviąsias, nuodingąsias ir kitokias pavojingas medžiagas ar priemones, sprogmenis;
5) transporto priemonių (išskyrus specialios paskirties transporto priemones, šalinančias neigiamus padarinius teritorijoje, kurioje įvesta nepaprastoji padėtis, ir turinčias specialius leidimus) judėjimo apribojimas;
6) komendanto valandos įvedimas;
7) draudimas be specialaus leidimo atvykti į teritoriją, kurioje įvesta nepaprastoji padėtis, arba pakeisti nuolatinę gyvenamąją vietą;
8) užsieniečių buvimo ir tranzito per Lietuvos Respublikos teritoriją apribojimas, jų priežiūros bei vizų režimo sugriežtinimas;
9) nustatant leidimų tvarką, ne ūkinės veiklos ir privačių suėjimų, į kuriuos susirenka daugiau nei 50 žmonių, ribojimas;
10) transporto priemonių ir asmenų bei jų bagažo tikrinimas siekiant surasti ir paimti neteisėtai laikomus šaunamuosius ginklus, šaudmenis, sprogstamąsias, radioaktyviąsias, nuodingąsias ir kitokias pavojingas medžiagas bei priemones, nustatyti bei sulaikyti įstatymų pažeidėjus, užtikrinti viešąją tvarką ir visuomenės rimtį, apsaugoti gyventojų gyvybę, sveikatą ir turtą;
11) Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo nustatyta tvarka transporto priemonių, ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų ir jų dalių ar kito turto laikinasis paėmimas arba rekvizicija siekiant užkirsti kelią itin pavojingiems ir sunkiems padariniams arba jiems likviduoti, žmonių gyvybei, sveikatai ar turtui gelbėti. Ginklai, ginklų priedėliai, šaudmenys ir jų dalys, kurie priklauso teisę juos laikyti turintiems asmenims, gali būti laikinai paimami tik tada, kai turima informacijos, kad jie gali būti panaudoti nusikalstamoms veikoms;
12) nepaprastosios padėties metu teritorijoje įvedamas medicininis ar veterinarinis karantinas;
13) laikinas gyventojų perkėlimas (evakuacija) iš nepaprastosios padėties teritorijos;
14) ypatingas maisto produktų bei kitų būtiniausių prekių paskirstymas (tiekimas) nepaprastosios padėties teritorijoje esantiems arba evakuotiems gyventojams;
15) esant būtinumui, laikinas įmonių, kitų juridinių asmenų darbo režimo pakeitimas, jų ūkinės veiklos pertvarkymas gelbėjimo ir atstatymo darbams atlikti. Už šiuos darbus gali būti atlyginama teisės aktų nustatyta tvarka;
16) asmenų sulaikymas įstatymų nustatyta tvarka, siekiant užkirsti žmonių užkrečiamųjų ligų plitimą, šių asmenų hospitalizavimas ir izoliavimas bei gydymas. Ligonių ir asmenų, įtariamų, kad serga, turėjusių sąlytį su sergančiu asmeniu, ligos sukėlėjo nešiotoju ar sukėlėjus perduodančiais veiksniais, bei sukėlėjų nešiotojų priverstinio hospitalizavimo, izoliavimo ir gydymo ypatumus nustato įstatymai;
17) gyventojams, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kitoms įstaigoms ir ūkio subjektams būtinų prekių ir (ar) paslaugų maksimalių didmeninių ir (ar) mažmeninių kainų bei šių prekių kitų pardavimo ar teikimo būtinų apribojimų nustatymas įstatymų nustatyta tvarka.
Ekspertai siūlo griežtas priemones
Sveikatos ekspertų taryba sekmadienį po susitikimo prezidentūroje rekomendavo koreguoti kontrolės priemones dėl žmonių susibūrimų, ugdymo įstaigų darbo, darbo vietų bei sveikatos priežiūros ir globos institucijų darbo.
Siūloma riboti fizinius susitikimus tarp atskirų namų ūkių, išskyrus neatidėliotinus atvejus, kai reikia prižiūrėti sergančius ar savimi negalinčius pasirūpinti žmones.
Sveikatos ekspertų tarybos narys profesorius Mindaugas Stankūnas pastebėjo, kad dažniausiai virusas plinta būtent tarp šeimų.
„Bene didžiausias plitimas ir didžiausias mūsų dėmesys turėtų būti į mažus susibūrimus, kai susiburia šeimos nariai, bičiuliai. Mūsų rekomendacija – maksimaliai apriboti susibūrimus tarp šeimų ūkių“, – žurnalistams sekmadienį sakė M. Stankūnas.
Jis pripažino, kad Sveikatos ekspertų taryba svarstė ir komendanto valandos galimybę, tačiau tikisi, kad tokios priemonės įvesti nereikės.
„Neslėpsiu, kad mes taryboje svarstėme apie komendanto valandą ir griežtus apribojimus. Dar mes tikimės, kad mums pavyks išvengti tokio dalyko, nes, kaip minėjau, yra ženklų, kad situacija gali stabilizuotis ir nereikės tokių drastiškų dalykų“, – svarstė M. Stankūnas.
Siūloma riboti judėjimą dėl nebūtinų priežasčių – palikti gyvenamąją vietą tik vykstant į darbą, prekybos vietą, asmeniui priklausantį NT objektą, dėl sveikatos priežiūros ir kitų paslaugų.
Taip pat siūloma, kad ne maisto prekių parduotuvės, išskyrus vaistines, veterinarijos, optikos ir ortopedijos parduotuves, nedirbtų savaitgaliais ir penktadieniais nuo 17 val.
Darbo dienomis parduotuvėse senjorams būtų siūloma apsipirkti skirtingu laiku.
Siūlo privalomai taikyti nuotolinį darbą įstaigose, kur tai įmanoma.
Ikimokyklinio ugdymo įstaigas rekomenduojama lankyti tik tiems vaikams, kurių tėvai neturi galimybės dirbti nuotoliniu būdu. Pradinio ugdymo įstaigoms siūloma pereiti per nuotolinio ugdymo arba skelbti atostogas.