„Išaiškėjo, kad jokios problemos dėl šių atsakiklių nėra“, – naujienų agentūrai „Interfax“ sakė ministerijos Europos bendradarbiavimo departamento direktorius Andrejus Kelinas.
„Problema buvo visiškai išgalvota. Tai buvo bandymas kuo nors mus apkaltinti, tuo, kad Rusijos kariškiai skraido virš Baltijos jūros ir gąsdina civilinius lėktuvus“, – pridūrė jis.
Taip Rusijos diplomatas kalbėjo karinių orlaivių skrydžių saugos problemas praėjusią savaitę aptarus NATO šalių ir Rusijos ambasadoriams.
„Visų pirma, išaiškėjo, kad problema išspręsta Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) struktūroje: pažymėtas visiškai konkretus maršrutas tarp Kaliningrado ir Sankt Peterburgo ir nustatyti taškai, kuriais turi skraidyti kariniai lėktuvai su įjungtais atsakikliais“, – kalbėjo A.Kelinas.
„Reikalas tas, kad mūsų lėktuvai, kurie skraido šiuo maršrutu, yra aprūpinti atsakikliais, bet jie nebūdavo įjungiami, nes viena iš šalių neįvykdė ICAO instrukcijos. Nesakysiu, kokia (tai šalis), bet tai – viena iš NATO narių. Ir tai iš esmės viskas. Kalbama apie nedidelę techninę problemą, kurią galima išspręsti pademonstruojant visą šį reikalą įšaldžiusios šalies gerą valią“, – teigė jis.
„Pasirodė, kad viskas bendrai išsprendžiama ir (išsprendžiama) civiliniu lygiu. Ir nereikia ... jokių naujų sutarčių, susitarimų, – sakė A.Kelinas. – Manome, kad šią temą reikia baigti nagrinėti ten, kur iš esmės ji ir turi būti užbaigta: ICAO“, - kalbėjo diplomatas.
Nerimas dėl skrydžių saugos virš Baltijos jūros kilo dėl daugiausiai šiais metais vykusių incidentų, susijusių su Rusijos naikintuvų manevrais greta amerikiečių laivų ir lėktuvų.
Anksčiau pasiūlymą Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui virš Baltijos jūros kariniams lėktuvams skraidyti tik su įjungtais atsakikliais pateikė Suomijos prezidentas Sauli Niinisto (Saulis Nynistė).
Savo ruožtu rusai tokį pasiūlymą pateikė Aljanso pareigūnams NATO – Rusijos taryboje liepos 13 dieną ir dvišaliu pagrindu kai kurioms Baltijos jūros regiono šalims, įskaitant Lietuvą. Tačiau dauguma Aljanso narių pareiškė neketinančios derėtis su Rusijos ekspertais techniniu lygiu.
Radiolokacinis atsakiklis yra prietaisas, kuris priima radaro signalus ir siunčia atgal atpažinimo kodą pagal Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos standartus.
Tačiau Lietuvos užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius pabrėžia, kad tik atsakiklio įjungimas problemos nesprendžia - svarbus yra pats pilotų elgesys.
„Reikia elgtis atsakingai, skaidriai ypač tada, kai tai susiję su karine technika. To kaip tik dažniausiai ir pritrūksta iš mūsų kaimyno“, - BNS sakė ministras.
„Labai gerai, kad rusų atstovai pagaliau suprato, kad kažkokių naujų taisyklių čia nereikia išradinėti ir reikia laikytis tų, kurios dabar galioja“, - pridūrė jis.
L.Linkevičius siūlo nevertinti Rusijos priekaištų vienai iš NATO valstybių, kuri, anot Maskvos, nesusitvarko formalumų su Tarptautine civilinės aviacijos organizacija.
„Ne atsakikliuose esmė. Tikrai nereikėtų versti bėdos ant kažkokios neįvardintos šalies, nes ne čia esmė. Juk ne ta šalis neatsakingai ir neatsargiai manevruoja. Čia nereikia painioti detalių su esmė“, - sakė Lietuvos diplomatijos vadovas.