„Vilnius bus patogiausias gyventi miestas, kuriame – nemokamas viešasis transportas“, – taip savo rinkimų į Vilniaus miesto tarybą programoje rašė Darbo partija.
„Darbiečiai“ po kadencijos pertraukos vėl pateko į sostinės valdžią ir iškovojo 5 mandatus. Darbo partija tapo valdančiosios koalicijos dalimi kartu su Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionimis demokratais (TS-LKD), Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicija „Krikščioniškų šeimų sąjunga“ bei mero Remigijaus Šimašiaus komitetu „Už Vilnių, kuriuo didžiuojamės!”.
Darbo partijos Vilniaus skyriaus pirmininkė Jolanta Gaudutienė portalui tv3.lt teigė, kad sieks ir ieškos būdų iki kadencijos pabaigos leisti moksleiviams ir senjorams važiuoti sostinės troleibusais bei autobusais nemokamai. Pasak jos, ši „darbiečių“ idėja žodžiu buvo aptarta su koalicijos partneriais.
„Supraskite, kad mes mažiausi šitoje koalicijoje, tai pagal savo jėgas, kiek galime, tiek darysime. Aš prieš pasirašant koalicijos sutartį dar kalbėjau su meru šiuo klausimu, kad mes vis tiek, bet kuriuo atveju, teiksime projektus ir to klausimo neužmiršome. Bet vilniečiai turi vertinti, kad mes turime penkis, o ne aštuoniolika mandatų“, – kalbėjo J. Gaudutienė.
Siūlys ir daugiau nuolaidų
Prieš rinkimus Pasvalio rajono mero, konservatoriaus Gintauto Gegužinsko atstovaujama TS-LKD savo programoje siūlė įdiegti „Pasvaliečio kortelę“, kuri leis naudotis nuolaidomis ir nemokamu pavėžėjimu autobusais Pasvalio rajone.
Portalo tv3.lt kalbintas G. Gegužinskas patikslino, kad kalbama ne apie pačiame mieste, o Pasvalio rajone važiuojančius autobusus.
„Mieste mes turime autobusą, tiesą pasakius, tik vieną vienintelį maršrutą. Ir dabar jis jau važinėja nemokamai, važiuoja visi norintys, jis jungia autobusų stotį su Pasvalio ligonine. Čia atstumas maždaug pusantro kilometro, bet žmonėms, atvažiavusiems iš kaimo, sunku jį pasiekti“, – pasakojo G. Gegužinskas.
Pasak mero, „Pasvaliečio kortelės“ tikslas bus paskatinti žmones deklaruoti gyvenamąją vietą Pasvalio rajone, nes tik tai padarę asmenys galės naudotis nemokamais autobusais. G. Gegužinsko tvirtinimu, kortelė, kuri būtų skaitmeninė, leistų ne tik naudotis nemokamu viešuoju transportu, bet ir gauti nuolaidų prekybos vietose. Mero teigimu, ši idėja jau aptarta su vietinio parduotuvių tinklo savininke ir jai ši idėja pasirodė įdomi.
Dabar Pasvalio rajono savivaldybė autobusų parkui per metus skiria 350 tūkst. eurų. G. Gegužinsko teigimu, norint leisti visiems pasvaliečiams naudotis nemokamu viešuoju transportu, papildomai iš biudžeto reikėtų skirti 60 tūkst. eurų.
„Kai 350 tūkst. skiriama, tai tie 60 tūkst. nėra tokia baisiai didelė suma“, – įsitikinęs Pasvalio rajono meras.
G. Gegužinsko tvirtinimu, šiai idėjai pritarimo reikia iš visų partijų, kadangi TS-LKD neturi vienvaldės daugumos miesto taryboje.
„Aš tikiuosi, kad per kokius metus padarysime“, – kada „Pasvaliečio kortelė“ taps realybe teigė G. Gegužinskas.
Galvoja apie aplinkosaugą
„Pereisime prie nemokamo viešojo transporto paslaugų“, – taip rinkėjams žadėjo perrinkimo siekęs Ukmergės rajono meras, „darbietis“ Rolandas Janickas.
Portalui tv3.lt R. Janickas teigė, kad idėjos nepamiršo, prieštaraujančių savivaldybės taryboje nėra, tačiau dar nežinia koks kelias bus pasirinktas.
„Yra keletas galimybių, žiūrint, kokią taktiką pasirinksime: ar pereisime palaipsniui, pradžioje naudosis tik senjorai, ar iš karto visiems gyventojams realizuosime. Yra kelios strategijos, priklausys kaip susitarsime“, – kalbėjo R. Janickas.
Pasak mero, Ukmergės centre yra opi automobilių statymo problema, nes nėra laisvų vietų. R. Janickas svarsto, kad nemokamą viešąjį transportą būtų galima iš dalies kompensuoti apmokestinant parkavimo vietas. Pašnekovo teigimu, tai paskatintų žmones iš automobilių persėsti į autobusus ir išspręstų dar vieną Ukmergę kamuojančią problemą piko metu – automobilių kamščius. Savivaldybės skaičiavimais, nemokamas viešasis transportas per metus kainuotų 100–200 tūkst. eurų.
„Gyvenimas gerėja ir mes viešąjį transportą turime matyti kaip aplinkosaugą, taršos mažinimą ir automobilių atitraukimą iš miesto. Klausimas, ar mūsų sveikata galėtų atstoti metams 200 tūkst., tai čia, vėlgi, priklauso nuo požiūrio“, – kalbėjo meras.
R. Janicko teigimu, dabar biudžete tam lėšų nėra numatyta, tačiau šį siūlymą bus galima įgyvendinti kitais mero kadencijos metais.
Nemokamai pradėjo važiuoti gausiau
Kol kiti miestai svarsto apie nemokamą viešąjį transportą, kai kuriose Lietuvos savivaldybėse tai jau virto realybe. 2018 m. Telšių rajono savivaldybės taryba nusprendė leisti nemokamai važiuoti miesto autobusais pensijinio amžiaus sulaukusiems asmenims, neįgaliesiems, moksleiviams atostogų metu. Šiais metais priimtas sprendimas, suteikiantis teisę nemokamai važiuoti nepriklausomybės gynėjams, pateikusiems galiojantį Laisvės kovų dalyvio pažymėjimą.
„Šie sprendimai priimti siekiant gerovės senjorams, Nepriklausomybės gynėjams, neįgaliesiems, moksleivių šeimoms, taip pat norint didinti naudojimąsi viešuoju transportu“, – portalui tv3.lt pasakojo Telšių rajono savivaldybės Teisės ir administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Skaistė Sadonytė.
Nemokamas viešasis transportas išaugino keleivių srautus. 2017 m. kovo–lapkričio mėnesiais, kol Telšiuose dar nebuvo nemokamo važiavimo, autobusais važiavo daugiau kaip 270 tūkst. keleivių, kuriems dabar priklauso 100 proc. nuolaida autobusų bilietams. Įteisinus nemokamą važiavimą per tą patį 2018 m. laikotarpį autobusais nemokamai važiavo apie 324 tūkst. keleivių. S. Sadonytės teigimu, nemokamą viešąjį transportą Telšių rajono savivaldybė dengia iš biudžeto lėšų.
Praėjusių metų birželį nemokamą viešąjį transportą bandė diegti ir Pakruojo rajono savivaldybė – startavo eksperimentinis projektas „Judam“.
„Buvo pasirinkti keli maršrutai ir žiūrėta, kuris pasiteisins, kurio nereikės. Pats projektas sulaukė visokių nuomonių ir reakcijų: vieniems jis tiko, kitiems kėlė abejonių“, – portalui tv3.lt teigė Pakruojo rajono savivaldybės atstovai.
Projektas buvo vykdomas iki praėjusių metų rugpjūčio 31 d. Vėliau buvo sudaryta darbo grupė, kurios veikla, pasak savivaldybės, nėra sustabdyta. Projekto sumanytojas buvo meras Saulius Gegieckas, tačiau jis nebuvo perrinktas ir naujuoju meru tapo Saulius Margis.
„Kaip į šį projektą žiūrės nauji vadovai, neaišku. Todėl situacijos komentuoti, manytume, šiuo metu nereikėtų“, – portalui tv3.lt atsiųstame atsakyme rašė Pakruojo rajono savivaldybės atstovai.
Kopijuoja estus
Dažno politiko, žadančio nemokamą viešąjį transportą, argumentas – jei suveikė Taline, kodėl nesuveiks pas mus? Prieš šešerius metus Estijos sostinėje važiavimas viešuoju transportu tapo nemokamas žmonėms, deklaravusiems savo gyvenamąją vietą Taline.
Miesto valdžia siekė sumažinti automobilių kiekį gatvėse, gerinti ekologinę situaciją mieste.
Nemokamas viešasis transportas Talinui atnešė ir pliusų, ir minusų. Kur kas daugiau žmonių deklaravo savo gyvenamąją vietą mieste, o tai papildė Talino biudžetą iš surenkamo Gyventojų pajamų mokesčio.
2013 m. sausį Taline gyveno 419 830 žmonių, o 2018 m. rugpjūtį – jau 450 850. Mokydamasi iš Talino pavyzdžio, 2018 m. Estija tapo pirmąją pasaulio šalimi, savo gyventojams siūlanti nemokamą viešąjį transportą.
Tačiau nebeparduodamas viešojo transporto bilietų Talinas kasmet praranda apie 14 mln. eurų. Nors viešojo transporto populiarumas Taline išaugo apie 8 proc., vidutinė kelionės automobiliu trukmė išaugo 31 proc. Taigi, automobilių ne tik nesumažėjo, bet dar ir padaugėjo.