Elektroninių dokumentų integralumą ir autentiškumą užtikrinantis elektroninis spaudas įmonėms ir organizacijoms gali būti naudingas keičiantis elektroniniais dokumentais, teikiant pažymas ar ataskaitas, valstybės ir savivaldybių įstaigoms – išduodant elektroninėms pažymoms ir kitiems dokumentams.
E. spaudas – tai išskirtinai juridiniams asmenims išduodama elektroninių dokumentų patikimumo užtikrinimo priemonė. E. spaudas užtikrina juo patvirtintų elektroninių dokumentų integralumą ir vientisumą, jų autentiškumą ir kilmę.
Kitaip tariant, ši priemonė patvirtina, kad konkretus el. dokumentas ir jame esantys duomenys yra nepakeisti, t.y. jie yra tokie, kokie buvo e. spaudo kūrimo metu. E. spaudas taip pat patvirtina, kad elektroninis dokumentas yra tikras, jo turiniu galima pasitikėti, o jį sukūrė ir išdavė ta įmonė, organizacija ar institucija, kuriai ir buvo išduotas e. spaudas.
E. spaudas išduodamas tik juridiniam asmeniui ir, skirtingai nei e. parašas nėra susietas su konkrečiu fiziniu asmeniu, todėl jį naudoti gali bet kuris juridinio asmens vadovo paskirtas asmuo. E. spaudas gali būti naudojamas kartu su e. parašu, tačiau teisiškai galioja ir be jo.
Plačios panaudojimo galimybės
Kvalifikuoto e. spaudo panaudojimo galimybės itin plačios: verslas savo partneriams ir klientams elektroniniu būdu greitai ir patikimai gali pateikti komercinius pasiūlymus, pateikti išankstinio apmokėjimo sąskaitas, kitus svarbius pranešimus ir dokumentus.
Ši priemonė taip pat gali palengvinti pranešimų, ataskaitų ar deklaracijų teikimą valstybės ar savivaldybių institucijoms, pavyzdžiui, „Sodrai“, Valstybinei mokesčių inspekcijai, Statistikos departamentui, Registrų centrui ir kitoms.
E. spaudas ne ką mažiau aktualus ir viešajam sektoriui išduodant elektroninius leidimus, licencijas, kvalifikacijos atestatus, pažymas ir kitus dokumentus. Be to, e. spaudas užtikrina, kad popierinio dokumento skaitmeninė kopija laikui bėgant negalės būti nepastebimai pakeista ir taip bus užtikrintas skenuoto dokumento vientisumas ir patikimumas.
Visa informacija apie tai, kaip užsisakyti ir atsiimti e. spaudą, visa kita su šia paslauga susijusi informacija pateikiama adresu www.elektroninis.lt/verslui.
Kaip ir e. parašo atveju, kvalifikuotam e. spaudui reikalingas kvalifikuotas e. spaudo sertifikatas, e. spaudo raktų pora ir kvalifikuoto e. spaudo kūrimo įrenginys (USB laikmena).
E. spaudą išduoti gali tik patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjas, kuriam suteikta teisė teikti tokias paslaugas. Tarptautinė audito bendrovė „T-Systems International“ 2019 m. atliko Registrų centro e. spaudo paslaugos auditą ir pateikė teigiamą išvadą, suteikiančią teisę įmonei teikti šią paslaugą.
Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2017 m. gruodžio 1 d. įsakymu Registrų centrui suteiktas kvalifikuoto patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo, teikiančio kvalifikuotų elektroninių spaudų sertifikatų kūrimo paslaugą, statusas.
E. paslaugų naudojimas auga kartais
Praėjusiais metais išryškėję elektroninių paslaugų privalumai skatina tiek privatųjį, tiek ir viešąjį sektorių kurti pažangius sprendimus, palengvinančius daugelį kasdienių procesų. Be e. spaudo ir e. parašo paslaugų Registrų centras savo klientams taip pat teikia dar dvi elektronines paslaugas: laiko žymos, užtikrinančios, kad elektroniniai duomenys buvo sukurti ar e. dokumentas buvo pasirašytas iki šioje žymoje nurodyto tikslaus laiko, i e. dokumentų pasirašymo platforma „GoSign“.
2020 metais pastebimai išaugo visų e. paslaugų naudojimas. Pavyzdžiui, Registrų centro laiko žyma panaudota net 67,5 mln. kartų ir tai yra net 3 kartus daugiau už 2019 metais suteiktą šios paslaugos kiekį. Tuo metu e. dokumentų pasirašymas „GoSign“ platformoje per metus išaugo beveik pusantro karto iki 56 mln. vienetų. Šis augimas, be abejo, sietinas ir su COVID-19 pandemija ir įvestu karantinu, kai daugelis darbų ir procesų persikėlė į skaitmeninę erdvę.
Apie Registrų centrą
Registrų centras tvarko pagrindinius valstybės informacinius išteklius – valstybės registrus ir informacines sistemas – ir tai darydamas vadovaujasi jų valdytojų (skirtingų valstybės institucijų) nustatytomis tvarkomis ir taisyklėmis. Šiuo metu Registrų centras prižiūri 11 valstybinės reikšmės registrų ir apie 20 informacinių sistemų bei nuolatos teikia pasiūlymus jų valdytojams dėl registrų ir sistemų atnaujinimo, taip pat pagal poreikį diegia valdytojų patvirtintus registrų ir sistemų modernizavimo sprendimus.