Iš ambasadoriaus Gruzijoje pareigų per 24 valandas atšaukti Mečį Laurinkų pareikalavusi šalies vadovė, pasak Tarptautinių santykių ir politinių mokslų instituto docento (buvusio premjero Gedimino Kirkilo patarėjo) Mindaugo Jurkyno, jau gavo švelnų signalą, kad ne visi jos įgeidžiai bus besąlygiškai vykdomi. „Taip, manau, kad M. Laurinkus atsisveikins su tarnyba, bet ne per parą. Prezidentės pareiškimas buvo gana ūmus ir nelabai apgalvotas“, − pabrėžė ekspertas.
Iš ambasados Kijeve D. Grybauskaitė reikalauja atšaukti ten neseniai išsiųstą buvusį Valstybės saugumo departamento (VSD) direktoriaus pavaduotoją Dainių Dabašinską, ne kartą skandalingame kontekste linksniuotą net dviejų parlamentinių tyrimų metu.
M. Jurkynas mano, kad užsienio reikalų ministro Vygaudo Ušacko pasipriešinimas D. Dabašinsko atšaukimui gali sukelti papildomą įtampą, nes formaliai šalies vadovė neturi nė vieno sverto priversti ministrą taip pasielgti. „Galima reikalauti ministro galvos, bet tai yra papildomos įtampos kūrimas, ir visuomenė bei ekspertai vėl lauktų paaiškinimo, kodėl. Demokratinei visuomenei visgi reikia argumentų“, − kalbėjo M.Jurkynas.
Prisimintas R. Paksas
„Konstitucinio Teismo išaiškinimai apibrėžią Lietuvą, kaip parlamentinę respubliką su prezidentizmo bruožais, o politologai įžiūri švelnų prezidentizmą, labai aiškiai apribotą parlamento ir Konstitucijos. Pagaliau reikia nepamiršti ir Rolando Pakso patirties”, - perspėja M. Jurkynas.
Politologas priminė, kad prezidentas R. Paksas kadaise galėjo pasigirti ir aukštais reitingais. „Seimas ir Vyriausybė gali nesunkiai marginalizuoti net populiarų prezidentą“, – aiškino M. Jurkynas.
Sutikdamas, kad daliai visuomenės ūmus ir ryžtingas elgesys patinka, politologas perspėjo, jog aukštus reitingus padeda palaikyti naujoko aukštojoje politikoje statusas, bet D. Grybauskaitės populiarumas po truputį ima slinkti žemyn.
Politikos apžvalgininkas Imantas Melianas taip pat teigė, kad pats susikompromitavusių ar nepopuliarių vadovų atleidimas nėra blogas dalykas, bet ragino nelabai džiaugtis praktika, jog visą atsakomybę ir iniciatyvą dėl to šalyje mėginama perleisti vienam asmeniui, net jei jis ir labai populiarus. „Kartais galima įžvelgti ir autoritarinių tendencijų grėsmę, nors tautai toks parodomasis ryžtas ir patinka", - perspėjo jis.
*****
Prezidentė iš VSD vadovybės sąrašų jau išbraukė direktorių Povilą Malakauską, prieš tai – pavaduotojus D. Dabašinską ir Darių Jurgelevičių. Tiesa, P. Malakauskas dabar yra tarp pretendentų į Energetikos inspekcijos vadovus, o D. Dabašinskas, jau prezidentaujant D. Grybauskaitei, buvo sėkmingai išsiųstas diplomatu į Kijevą
Ambasadoriumi į Ispaniją ji be didesnių paaiškinimų nepaskyrė jau šios šalies agremaną gavusio, su vadinamąja "valstybininkų" grupuote siejamo Valterio Baliukonio. Konstitucijoje numatyta, kad prezidentas diplomatinius atstovus užsienio valstybėse skiria ir atšaukia Vyriausybės teikimu. Tiek ambasadorių skyrimo, tiek jų atšaukimo procedūra reikalauja suderintų politinių pozicijų. Ambasadoriaus skyrimo tvarka yra tokia: skyrimą parengia Užsienio reikalų ministerija, bendradarbiaudama su Seimo Užsienio reikalų komitetu, kuris turi aprobuoti visus svarbius diplomatų skyrimus. Skyrimą pasirašo Prezidentas, kontrasignuoja ministras pirmininkas. Atšaukiant ambasadorių D. Grybauskaitė taip pat juridiškai negalėtų priversti Vyriausybės pasirašyti teikimą.
Neseniai D. Grybauskaitė pasakė per sausio mėnesį susiformuosianti nuomonę apie nepopuliarų generalinį prokurorą Algimantą Valantiną, kritikų kaltinamą pedofilijos bylos, saugumiečio Vytauto Pociūno žūties bylos marinimu. Šį pareigūną skirti ir atleisti ji gali tik su Seimo pritarimu.
Dar anksčiau šalies vadovė iš esmės prispaudė Seimą pakeisti savo pirmininką, nors Konstitucija jai nesuteikia net minimalių galių šioje srityje.