Jų veidus dabar matome kiekvieną dieną. Spindinčios akys, jaunatviška oda, pasitikinti laikysena, neatpažįstamai atjaunėję veidai – gerokai padirbėta prie kompiuterių. „Fotošopas“ raukšles išlygino ir formas paplonino geriau negu plastikos chirurgai. Ką rinkėjai mano apie optinę apgaulę? Gal įvaizdis nejučia įrašomas į mūsų smegenis?
Plakatas ant namo sienos
Šiaulių mieste tik vienmandatėse apygardose yra 44 kandidatai į Seimą. Dalis kandidatų į rinkėjų širdis ir smegenis stengiasi įsibrauti per rinkimų plakatus.
Štai ant vieno daugiabučio namo plakatas su LSDP atstovu Linu Andruliu – kandidato veidas išklotas per visą penkiaaukščio sieną. Žydras fonas susilieja su dangumi. Jauno vyriškio akys žvelgia tarsi tiesiai iš dangaus – „drąsiai ir ryžtingai“.
„Šiaulių kraštui“ vienas namo gyventojas sakė esąs ne tik nustebintas, bet ir pasipiktinęs, kad niekas neklausė, ar nori jis ant savo namo sienos matyti tokį plakatą. „Dabar turėsiu ir keltis, ir gulti su tuo kandidatu“, – ironizavo šiaulietis.
Skaitytojai į šią nuomonę tuoj sureagavo „Šiaulių krašto“ interneto svetainėje: „Ar tai blogai? Iš tos pusės pastato šiltinti nebereikia“, „Nebylūs plakatai įtakos tikrai neturi. Svarbiausia – nuveikti darbai“.
Jaučiasi stebima
„Jei reklamos firma atsiskaito su namo bendrija – nėra skirtumo, ar politikas, ar plytelių reklama“, – mano namo gyventojas Vytautas.
Čia gyvenantis Simonas Neteckis nesijaudino dėl politiko veido ant sienos: „Nerūpi, nes neisiu balsuoti. Nemanau, kad tie žmonės kaip nors pakeis mano gyvenimą. Reklama tokiu metu pasitikėti neverta – juk viskas už pinigus nuperkama“.
O štai kaimyninio namo gyventoja pensininkė Stanislava juokauja, kad kiekvieną rytą geria kavą su L. Andruliu, o po namus net nejauku su naktiniais vaikščioti. Vos prieina prie lango – pusę dangaus uždengia plakatas: „Kur bežiūrėsi, ką beveiksi – vis Lino akys į mane žiūri“. Ji svarsto, gal plakatas veikia hipnotizuojamai?
Plakatai nepaveikia
Liberalas Eligijus Masiulis savo plakate Šiauliuose skelbia apie padidėjusį krovinių kiekį Klaipėdos uoste. Sėdi tarsi už darbo stalo su rašikliu rankoje.
Smulkioji verslininkė Ina Sideravičienė pro E. Masiulio plakatą praeina kasdien. Moteris nekaltina įvaizdžio kūrėjų už panaikintas politikų raukšles: „Visi norime būti gražesni. Manęs plakatai nepaveiks.“
Darbo partijos lyderio Viktoro Uspaskich rinkimų plakate – ne tik pajaunėjęs veidas, bet ir kodai. Jis rankose laiko akinius. Šalia – rodyklė į viršų ir šūkis – „Mes žinome, kaip“.
Pro šalį ėjusi šiaulietė Diana Teišerskytė apie plakatą pasakė: „Gražus vyras“. Nors moteriai plakatas – ne informacijos šaltinis: „Dar nė vienas plakatas nepatraukė mano dėmesio“.
„Tvarkiečių“ Valentino Mazuronio, Daivos Matonienės bei Tomo Jakavičiaus „galvos“ neseniai dalyvavo Šiaulių miesto gimtadienio eisenoje. O gal – parade, kuris nukėlė keliasdešimt metų atgal, kai žmonės nešė kitų vadų plakatus.
Reklamos aukos
Adolfas Juodraitis, socialinių mokslų (psichologija) daktaras, docentas, Šiaulių universiteto dėstytojas, stebisi, kodėl tiek daug žmonių veržiasi į valdžią.
„Yra toks mokslas – viktimologija. „Victim“ – angliškai „auka“. Visi mes esame reklamos aukos. Plakatai yra reklama – agresyvi intervencija į mūsų smegenis“, – mano docentas.
„Rinkėjas neturėtų vadovautis plakatais ar šūkiais. Reikėtų savęs klausti, koks yra tikrasis politiko motyvas, kiek jis dirba šalies labui, kas politiką stumia į valdžią ir kam jis turės atidirbti“, – moko docentas.
Vaizdas neatitinka tikrovės
„Nežinau, kas yra jų įvaizdžio patarėjai, tačiau Šiaulių gimtadienio šventinėje eisenoje nešamos politikų „galvos“ mums tarsi sako – mes esame jūsų vadai ir išgelbėtojai. Jeigu mūsų neišrinksite – jausitės nesaugūs, krizė užsitęs, gyvenimo kokybė suprastės. Tokia reklama gali galutinai atstumti ir pažadinti saugumo jausmą tų, kurie sovietmečiu džiaugsmingai dalyvaudavo paraduose“, – aiškina docentas.
O ką reiškia politikų „fotošopinė“ jaunystė ir, pavyzdžiui, rankoje laikomi akiniai? A. Juodraitis primena vieną istoriją iš genčių gyvenimo. Vienas senas žynys puikiai regėjo, tačiau jo didžiausia svajonė buvo turėti akinius. Vienos ekspedicijos dalyviai jam juos padovanojo. Žinoma, su paprastais stiklais. Šio žynio reputacija gentyje šoktelėjo į aukštybes. Didžiausia tragedija buvo, kai juos pametė.
„Tai manipuliavimas atributais. Kai aš nusiimu akinius, aš nieko nematau. O štai politikas kažkodėl praregi. Be to, šūkis „Mes žinome, kaip“ nesiderina su jo dirbtina jaunyste. Juk visuomenėje gyva nuostata, kad būtent vyresni žmonės, o ne jaunuoliai viską žino“, – sako A. Juodraitis.
Docentui bereikšmis šūkis „Drąsiai ir ryžtingai“.
„Ką jis žada daryti drąsiai ir ryžtingai? Griauti ar statyti? O žodis „drąsiai“ nevalingai asocijuojasi su „Drąsos keliu“. Gaila, kad dauguma politikų nėra skaitę Platono, kuris yra išdėstęs visus reikalavimus politikui. Jis turi būti žmogus, kuris jaučia atsakomybę už visą šalį ir išlieka garbingas, net jei yra opozicijoje“, – sako A. Juodraitis.
Alvydas JANUŠEVIČIUS