Atviroje klasėje kartu su kitais mokiniais ugdysis nuo vieno iki trijų mokinių, kurie turi didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, taip pat galės mokytis keletas nedidelių specialiųjų poreikių turinčių vaikų.
Bendras šioje klasėje besimokančių mokinių skaičius galės būti mažesnis negu įprastoje klasėje. Ministerija pažymi, jog klasėje bent dalį laiko dirbs du mokytojai arba mokytojas ir specialusis pedagogas, visą laiką dirbs ir papildomas mokytojo padėjėjas.
„Atvirosios mokinių įvairovei klasės tikslas – sudaryti kuo geresnes sąlygas įvairių gebėjimų ir ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukčiai į bendrojo ugdymo mokyklas, suteikti kiekvienam vaikui jo poreikius atitinkantį ugdymą“, – pranešime cituojamas švietimo, mokslo ir sporto ministro patarėjas Ignas Gaižiūnas.
Nuo rugsėjo tokios klasės pradės veikti Kauno miesto ir rajono, Panevėžio miesto ir rajono, Šiaulių miesto ir rajono, Vilniaus, Molėtų, Anykščių, Trakų, Klaipėdos, Pakruojo, Jonavos, Kretingos rajonų savivaldybių ir Druskininkų savivaldybės ugdymo įstaigose. Klasėms steigti dviejų metų laikotarpiui ministerija numatė per 4,3 mln. eurų, o lėšos savivaldybėms paskirstytos konkurso būdu.
Konkursui viena savivaldybė galėjo pateikti vieną projektą iki 20 atvirųjų klasių sudarymui. Finansavimas bus skiriamas dalimis nuo šių metų rugsėjo iki 2025-ųjų rugpjūčio.
Ministerijos teigimu, galimi trys atvirųjų klasių modeliai.
Visiškos įtraukties modelis – kai kartu besimokantys specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai, padedant antrajam mokytojui ir mokytojo padėjėjui, įtraukiami į bendras klasės ugdymo veiklas.
Esant poreikiui užduotys ar jų forma, vertinimas, joms atlikti skiriamas laikas pritaikomi, parenkamos tinkamos mokymo priemonės, papildomai teikiama mokymosi pagalba.
Kitas modelis – mobilios įtraukties. Ugdymas taip pat individualizuojamas, tačiau šios klasės mokiniai gali būti suskirstyti į laikinąsias grupes ar mokinių pogrupius, skirtus mokymosi sunkumams įveikti arba ypatingiems gebėjimams ugdyti.
Mokiniai gali turėti ir savo individualius mokymosi tikslus, jų siekti savo tempu, todėl pritaikomas mokymo turinys, personalizuojamos užduotys, priemonės, pagalba.
Trečiasis modelis – srauto įtraukties. Pagal jį mokiniai iš kelių klasių galės suformuoti didesnį srautą, kuris bus skirstomas į grupes ar pogrupius atsižvelgiant į individualius ugdymosi tikslus, ugdymosi poreikius. Mokiniams pagalbą teiks mokytojai, specialieji pedagogai, mokytojo padėjėjai ne tik bendrojoje klasėje, bet ir kitoje mokinių poreikius atitinkančioje aplinkoje, specialiai įrengtame kabinete.
„Šiais metais pradedančios veikti mokinių įvairovei atviros klasės yra pilotinis projektas. Ilgainiui pažangūs įtraukiojo ugdymo modeliai bus diegiami ir kitose šalies savivaldybėse, remiantis ir pritaikant pirmųjų gerąsias patirtis“, – nurodo ministerija.
Šiais mokslo metais ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigose mokėsi 74 tūkst. specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, tai sudaro 15,5 proc. nuo visų darželius ir mokyklas lankančių vaikų.
Bendrąsias klases jau dabar lanko 68 tūkst. (daugiau nei 90 proc.) ikimokyklinukų ir mokinių visų specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų.
Ministerija prognozuoja, kad nuo kitų metų į vieną bendrojo ugdymo mokyklą ateitų ne daugiau kaip po kelis naujus specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius vaikus.