Darius Bendoraitis
Prieš keletą metų UAB Raseinių autobusų parkas pasigyrė, kad savo parką atnaujino naujutėlaičiais ekologiškais autobusais. Ir ne vieną kitą naują autobusą nusipirko, o visus trylika! Tačiau šiandien Raseinių autobusų parko mechanikai laukia nesulaukia, kada naujuosius autobusus bus galima nurašyti.
Centimetrų tikslumu
Autobusų pirkimo istorija graudžiai nuskambėjo prieš keletą metų, kai šioje Raseinių savivaldybės įmonėje ėmė lankytis ir prokurorai, ir kiti pareigūnai, mat buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal Baudžiamojo kodekso 184 str. 2 d. (didelės vertės svetimo turto iššvaistymas), o savivaldybės kontrolierė prirašė dideles paklodes apie netaupiai, neracionaliai naudotą bendrovės turtą, o kai kuriais atvejais ir neteisėtai.
Tuokart į Generalinę prokuratūrą kreipęsi rajono Tarybos nariai įtarė, kad bendrovė „Anre“, iš kurios buvo pirkti autobusai, gali būti įsteigta tą pačią dieną, kai buvo pasirašyta autobusų pirkimo sutartis, o vienas tos bendrovės steigėjų yra Remigijus Ačas (Seimo narys, buvęs Raseinių r. savyvaldybės meras – red. past.). Vis dėlto svarbiau ne iš ko pirko, o už kiek.
Tarybos nariai triukšmavo, kad Raseinių autobusų parko vadovybė, pirkdama autobusus, visiškai nesidomėjo aktualia informacija apie bendrovės „Anre“, su kuria buvo nuspręsta pasirašyti kelių milijonų litų vertės sutartį, patikimumą, tačiau į kai kuriuos niuansus, kaip antai pageidaujamų pirkti autobusų ilgis centimetrų tikslumu, gilinosi itin smulkmeniškai.
Pirko brangiausius
Perkant autobusus buvo atmestas mažiausią kainą – 2,9 mln. Lt – siūliusios autobusus pirkti bendrovės pasiūlymas, o buvo pasirinkta bendrovė, kuri siūlė autobusus pirkti kur kas brangiau – už 3,4 mln. Lt (be PVM).
Savivaldybės kontrolierės ataskaitoje nurodoma, kad šių pirkinių vertė net „1 mln. 558 tūkst. 86 litais viršijo iki 2010 metų nustatytą tarptautinio pirkimo vertės ribą, o vieną autobusą bendrovė pirko net neskelbdama konkurso, motyvuodama tuo, kad pirkimo kaina neviršijo 30 proc. su „Anre“ sudarytos sutarties pirkinio vertės.“ Kontrolierės ataskaitoje taip pat nurodoma, kad pardavėjas nesilaikė sutartyje numatytų terminų.
Tuometinis Raseinių autobusų parko direktorius džiaugėsi, kad tokiems pirkiniams pritaria rajono meras R.Ačas ir pirkinys esąs tiesiog nuostabus: „Mes atsisakėme pirkti panaudotus autobusus, nes pirkdamas seną autobusą visuomet rizikuoji: gali nusipirkti ir seną neblogą, bet gali ir pinigus į balą išmesti. Šiandien mes, manau, pagrįstai didžiuojamės turį 13 ekologiškų autobusų, kurie neteršia gamtos, nes šalia degalų bako yra dar kitas bakas, į kurį pilamas specialus skystis, valantis degalus, išmetamąsias dujas“, – vietos laikraščio žurnalistams pirkinių technines savybes gyrė buvęs parko vadovas, nepamiršdamas pasidžiaugti ir autobusų komfortiškumu.
Laukia nurašymo
Tačiau greitai paaiškėjo, kad į tuos neva komfortiškus autobusus nenori lipti ne tik keleiviai, bet ir vairuotojai. „Kratūs, kiekvieną kelio duobutę fiksuojantys, nepatogūs įlipti – kam jie gali patikti?!“ – keleivių pastabas persakydavo vairuotojai. Dar karčiau kalbėdavo meistrai, kuriems tekdavo tuos autobusus remontuoti.
Dabartinis Raseinių autobusų parko vadovas Šarūnas Bartkus sakė, kad keleiviams dėl autobusų techninės būklės ir saugumo tikrai nereikia nerimauti, nes jų parko auksarankiai visas kylančias problemas puikiai išsprendžia. O jei kam autobusai nepatogūs, tai ką jau padarysi... Dėl pernelyg stačių laiptelių į juos sunku įsiropšti garbesnio amžiaus keleiviams, kurių rajono autobusais keliauja bene daugiausia. Dar viena bėda ta, kad tie autobusai nepritaikyti provincijos keliams.
Asfaltuotais keliais jie gali riedėti, bet pavažinėjusius rajono keliukais autobusus reikia dažnai remontuoti. Autobusų pirkėjai privalėjo tai įvertinti. Parko vadovas neslepia, kad ši R.Ačo laikų „dovanėlė“ slegia ir savivaldybę, nes savivaldybei tenka dengti nemažas autobusų nusidėvėjimo išlaidas. Tačiau kam gi pasiteisinsi, jei nusipirkai netikusią prekę? Juolab kad už ją sumokėjai prekės nevertą kainą.
Daugybė pažeidimų
Taip ir laukiama dantis sukandus, kol autobusus bus galima nurašyti. „Jei už tokią sumą būtų nupirkę geros būklės naudotų autobusų, kaip tai daro kiti panašaus lygio autobusų parkai, šiandien važiuotume ir vargo nematytume, galbūt nebūtų reikėję ir kai kurių maršrutų atsisakyti“, – sakė Š.Bartkus.
Archyvuose saugoma kontrolierių medžiaga rodo, kad R.Ačo vadovavimo rajono savivaldybei laikų palikimas – ne tik brangūs, bet ir blogi autobusai. Be to, užfiksuoti pažeidimai perkant degalus, o ir bendrovės turtas naudotas netaupiai, neracionaliai, o kai kuriais atvejais ir neteisėtai.
Antai Vilniaus gatvėje esantis pastatas privačiai bendrovei parduotas be aukciono, o tik tiesioginių derybų būdu. Be konkurso nuomotas ir bendrovei priklausantis nekilnojamasis turtas, nuomos sutartys neužregistruotos Nekilnojamojo turto registre, o išnuomotų patalpų nuomos kaina nepagrįsta jokiais skaičiavimais ir akivaizdžiai yra per maža.
Dabar skaitytojams turbūt jau kyla klausimas, kaip buvo nubaustas R.Ačas ar kiti jam pavaldūs žmonės už tokį pirkinį? Ogi išrinktas į Seimą!