Po Naujųjų metų ilgojo savaitgalio Klaipėdos gatvėse vairuotojams reikės prisitaikyti prie naujos automobilių statymo tvarkos, kuri jau dabar panaši į nuolat minkomą ir kočiojamą molio gabalą.
Panašu, kad uostamiesčio centrinė dalis virs karo dėl automobilių statymo lauku, nes nenorintys mokėti už automobilio stovėjimą brausis į kiemus, o šalia esančių namų gyventojai lies tulžį ant „svetimų“.
Kiemai - visų
Klaipėdos miesto taryba sprendimą dėl vietinės rinkliavos automobiliams statyti įvedimo palaimino dar 2007-ųjų pavasarį, tačiau terminas, kada vairuotojams baigsis katino dienos vis buvo atidėliojimas. Dabar rinkliavą planuojama pradėti rinkti nuo sausio 5-osios.
Automobilių statymo apmokestinimas bus taikomas Klaipėdos senamiestyje (raudonoji zona), centrinėje dalyje (geltonoji zona) ir dalyje pajūrio (žalioji zona).
Pasak VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT), kuri 10 metų vykdys rinkliavos nuostatuose įrašytas užduotis, vadovo Gintaro Neniškio, mokestis bus renkamas tik miesto aikštėse ir gatvėse.
„Kas vyks kiemuose - gyventojų reikalas. Žmonės, kurie piktinsis, kad jų namo kieme grūdasi automobiliai, tegul susimąsto, kas yra kiemo šeimininkai? Kai reikia mokėti už kiemų valymą - nenorima, užkraunama ant Savivaldybės pečių, o kai automobilius statyti, tai jau kiemas - gyventojų. Jei norima būti kiemo šeimininkais, reikia tai įteisinti teritorijų planavimo dokumentais“, - samprotavo G. Neniškis.
Norint apsaugoti kiemą nuo „svetimų“ automobilių reikėtų įsteigti bendriją, turėti patvirtintą teritorijos detalųjį planą ir kiemą išsinuomoti iš valstybės. Tada būtų galima užkardu užtverti įvažiavimą. Tiesa, jei kiemas yra bendras, dar reikėtų gauti gretimų namų gyventojų sutikimą. Panašiai yra ir kai kuriuose naujos statybos namų kiemuose - gyventojai išsiperka antžemines stovėjimo aikšteles ir bet kas be jų leidimo negali statyti savo automobilių.
Didžiojoje miesto centrinėje dalyje namų teritorijos šiuo metu yra apibrėžtos vadinamosiomis raudonosiomis linijomis, kurios juridiškai yra negaliojančios, tad pagal jų ribas ir negalima pretenduoti į „savo“ kiemą.
Leidimų tvarka
Dar viena daug diskusijų sukėlusi naujovė - automobilių statymo leidimai. Pagal dabartines taisykles jų yra dvi, o koreguojamame variante - daugiau rūšių.
Gyvenamąją vietą automobilio statymo zonoje deklaravusiam asmeniui metinis leidimas kainuos 15 litų. Tuo pačiu leidimu galės naudotis visa šeima su skirtingais automobiliais, tačiau vieta bus skiriama tik viena. Koreguojamame rinkliavos nuostatų variante numatyta kita galimybė - šis leidimas būtų išduodamas ne asmeniui, o konkrečiam automobiliui su nurodytais valstybiniais numeriais. Jį statyti laisvoje aišktėlės vietoje galėtų kas tik nori.
„Leidime būtų transporto priemonės duomenys ir buto, kurio gyventojai gavo teisę už 15 litų statyti automobilį, adresas. Tiesa, ypač senamiestyje, labai daug žmonių nėra deklaravę gyvenamosios vietos. Jei nebus deklaracijos pažymos, nebus išduodamas ir leidimas. Žmogus turės įrodyti, kad gyvena vienoje iš zonų“, - sakė G. Neniškis.
Visi galės įsigyti 100 litų mėnesinį leidimą. Jis bus taikomas visoje geltonojoje zonoje. Visą mėnesį bus galima statyti automobilį ten, kur pavyks rasti laisvą vietą. Koreguojamoje taisyklių variante gali būti įrašytas ir 200 litų mėnesinis abonentas raudonajai zonai.
„Raudonojoje zonoje statomų automobilių yra 2,5 karto daugiau nei vietų, o geltonojoje - 1,5 karto. Piko metu senamiestyje stovi apie 900 transporto priemonių, nors vietų tėra apie 400“, - vardijo KKT vadovas.
Svarstoma įdiegti automobilių vietų rezervavimo sistemą - vairuotojas už tam tikrą mėnesinį mokestį galėtų išsipirkti vietą, kurioje tik jis turėtų teisę statyti savo automobilį.
„Svarstoma, kad geltonojoje zonoje būtų 350 litų, o raudonojoje - 500 litų mėnesinis mokestis. Tačiau rezervuoti vietą nebus taip paprasta, prašymą svarstys Savivaldybės Saugaus eismo komisija. Taip pat bus galima išpirkti vadinamąsias VIP svečių vietas, pavyzdžiui, bankų klientams. Atvykęs klientas iškart turėtų laisvą vietą, o jam būtų laikinai duotas svečio leidimas“, - sakė G. Neniškis.
Į ligoninę - taksi
Absoliučiai neaišku, kaip bus kontroliuojami tie vairuotojai, kurie savo automobilius statymo zonose palis laikinai - pavyzdžiui, atvežę vaiką į ligoninę, polikliniką, vaikų darželį, mokyklą.
„Na, žinoma, reikia vadovautis protingumo kriterijais. Jei žmogus sustojo penkioms minutėms pasiimti savo vaiką iš darželio, tai jam mokėti už valandą būtų nelogiška. Yra numatyta, kad 5-15 metrų spinduliu nuo valstybinių, Savivaldybės įstaigų automobilių statymas yra nemokamas. Visgi mokėti reikės visiems. Tačiau galima pritaikyti kad ir 15 minučių nemokamo stovėjimo prie specializuotų įstaigų tvarką“, - pripažino G. Neniškis, tačiau esamose taisyklėse tokio varianto nėra.
Mokėti už stovėjimą teks ir prie ligoninių, ir prie mokslo įstaigų, kurios patenka į apibrėžtas zonas.
„Juk į ligoninę galima ir su greitąja medicinos pagalbos mašina ar taksi atvykti, nebūtina gatvėje laikyti transporto priemonę valandas, nes taip blokuojamas privažiavimas kitiems žmonėms. Nenori mokėti, ieškok kiemo. Pažvelkime, kiek automobilių stovi Kristijono Donelaičio gatvėje? Klaipėdos universiteto Menų fakulteto studentai mašinas stato ir prie fakulteto, ir gatvėje, ir prie ligoninės. Jie turės rasti kitų būdų, kaip atvykti, jei nenorės mokėti. Juk yra viešasis transportas, tegul automobiliu vyksta ne po vieną. Dabar yra piktnaudžiaujama - bet kur ir bet kaip statoma“, - piktinosi G. Neniškis.
Įstaigų darbuotojams taip pat nebus taikoma jokių išimčių - statymo zonose ir jie turės susimokėti.
Papurtys turgininkus
Pagal patvirtintą tvarką mokama bus nuo 8 iki 20 val., tačiau Klaipėdos politikai ruošia pasiūlymą įvesti terminą nuo 8 iki 18 val. Tokios idėjos šalininkė - uostamiesčio vicemerė Judita Simonavičiūtė.
„Tai susiję ir su žmonių darbo valandomis, ir su kultūriniais renginiais. Juk galima suabejoti, ar vykti į, tarkime, 18 valandą prasidedantį koncertą ar spektaklį senamiestyje, miesto centre, jei dar papildomai reikės mokėti už automobilio stovėjimą“, - svarstė ji.
G. Neniškis yra paskaičiavęs, kad jei rinkliava bus renkama viena valanda trumpiau, jo vadovaujama įmonė per metus praras apie 100 tūkst. litų pajamų.
Įpročius keisti turės ir senajame turguje iš automobilių prekiaujantys ūkininkai, turgaus klientai, mat dalyje Turgaus aikštės galios 3 Lt/val. tarifas. Tad tie ūkininkai, kurie savo transporto priemones naudodavo tarsi sandėlius, laikydavo jas per naktį, o dieną iš jų prekiaudavo, gaus arba mokėti pinigus už stovėjimą, arba keisti įpročius.
„Tegul jie atsiveža tiek produktų, kiek gali parduoti. Pavyzdžiui, Vokietijoje, Liubeko miesto centre vyksta turgaus prekyba ir ten nėra jokių automobilių. Prekyba baigėsi, teritorija sutvarkoma, ir viskas“, - teigė J. Simonavičiūtė.
Investicijos - į infrastruktūrą
Savivaldybėje veikia speciali darbo grupė, kuri stengiasi surinkti įvairiausius pasiūlymus dėl rinkliavos. Jei pavyks, jau gruodžio viduryje miesto Tarybai gai būti teikiamos tvirtinti pakoreguotos taisyklės. Jei jų nebus ar politikai naujos tvarkos nepalaimins, galios parengta ir patvirtinta 2007-aisiais.
Kai kuriems miesto politikams buvo keista, kodėl skubama tvarką įteisinti nuo kitų metų sausio, o ne nuo, tarkime, balandžio. Atsakymas paprastas - kuo greičiau žmonės pripras, tuo bus geriau, nes vasaros sezono metu bus itin „karšta“ situacija.
Anot G. Neniškio, dalis surinktų lėšų bus skiriama paskolai padengti, papildomoms mokamoms automobilių aikštelėms įrengti bei prižiūrėti, rinkliavai rinkti ir viešajam transportui plėtoti. Planuose - įrengti du daugiaaukščius mokamus garažus prie buvusio Tabako fabriko ir „Baltijos“ laivų statyklos.
300 tūkst. litų per metus kainuos dviejų policijos pareigūnų etatų išlaikymas.
„Mes kasdien „išsinuomosime“ policijos pareigūnus vienuolikai valandų. Su jais kontrolės darbą dirbs ir mūsų darbuotojai. Vos pradėjus veikti sistemai nebus puolama bausti pažeidėjų, pradžioje apsiribosime įspėjimais. Jei teks transporto priemonę nutempti, už viską mokės pažeidėjas - 150 litų už nuvežimą, 2,2-2,3 lito už valandą automobilio laikymo tam skirtoje aikštelėje ir bauda už Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Geriau nusipirkti mėnesio leidimą, nei pažeidinėti taisykles“, - siūlė G. Neniškis.
Jo tvirtinimu, pagrindinis tikslas esą yra ne pasipinigauti, o išvalyti senamiestį, centrinę miesto dalį nuo tų transporto priemonių, kurioms nebūtina ten stovėti.
Beje, pensinio amžiaus vairuotojams jokių lengvatų nenumatyta taikyti.
Zonos
• Raudonoji (senamiesčio) zona: iki šiaurinės Danės upės ribos, rytinės Jono kalnelio ribos, pietinių Bangų ir Galinio Pylimo g. ribų ir vakarinės Pilies g. ribos. Rinkliava - 3 Lt/val.
• Geltonoji (centrinės miesto dalies) zona: iki šiaurinių J. Janonio, S. Dariaus ir S. Girėno ir Priestočio g. ribų, rytinių Priestočio ir Mokyklos g. ribų, pietinių Tilžės ir Sausio 15-osios g. ribų ir vakarinės Pilies g. ribos. Ateityje planuojama įrengti mokamą automobilių stovėjimo aikštelę bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ teritorijoje. Rinkliava - 2 Lt/val.
• Žalioji (pajūrio) zona: iki šiaurinės miesto ribos, iki rytinių Pamario ir Burių g. ribų, iki šiaurinės AB „Klaipėdos nafta“ teritorijos ribos. Rinkliava - 1 Lt/val. Rinkliava renkama birželio-rugpjūčio mėn. kiekvieną dieną nuo 10 iki 20 val.
Rinkliava netaikoma:
• Transporto priemonėms su specialiais šviesos ir garso signalais arba tik specialiais šviesos signalais.
• Transporto priemonių, pažymėtų Kelių eismo taisyklėse nustatytais ženklais „Neįgalusis“, vairuotojams, transporto priemonės registracijos dokumentuose esant atitinkamai žymai.
• Savaitgaliais bei valstybinių švenčių dienomis.
„Kur tvarka - jokių derybų“
Artūras ZUOKAS, buvęs Vilniaus miesto meras:
Senamiestyje mokama 3 litus už valandą, toliau nuo centro - 2, o dar toliau - litą. Tačiau yra ir nemokamos stovėjimo aikštelės šiek tiek toliau nuo centro. Siekėme, kad kuo mažiau žmonių statytų automobilius miesto centre, nes atvažiuoti į darbą ir po langais laikyti savo transporto priemonę dabar yra didelė prabanga.
Sistema dar nėra iki galo baigta diegti, nes reikia principinio sisteminio požiūrio. Pavyzdžiui, bandoma įgyvendinti tokią idėją: atvažiuoji į sostinę, pasistatai automobilį tolėliau nuo centro, moki litą už valandą, tačiau su tuo pačiu talonu gali naudotis ir viešajame transporte.
Dėl automobilių statymo kiemuose buvo ir yra didelė problema, tačiau tai - jau žmonių kultūros problema.
Pati stovėjimo vietų apmokestinimo sistema pasiteisino vienareikšmiškai. Prieš tai tvyrojo chaosas, karaliumi buvo automobilis, o ne pėsčiasis, žmogus. Dar yra išlikę ir rezervuotų, vadinamųjų vardinių vietų, tačiau tikslas - jų turi būti kuo mažiau ir labai brangiai apmokamų. Jei taikysime daug išimčių, nebus vietos paprastiems žmonėms.
Kalbant apie stovėjimą prie ligoninių, darželių, mokyklų, meno ir kultūros įstaigų galiu pasakyti viena - negali būti jokių išimčių. Jei tik bus krūva išimčių, nebebus įmanoma kontroliuoti situacijos. Iki 15 minučių sustoti, tarkime, pasiimti vaiką iš darželio, galima, bet tai - vairuotojo geranoriškumo, sąmoningumo reikalas. Kita vertus, išsiuntus trumpąją SMS žinutę galima užsiregistruoti ir jei nestovėjai ilgiau 15 minučių, nieko ir nemokėsi.
Kontrolė Vilniuje yra gera, pajamos - ne mažos, uždirbti pinigai išleidžiami naujoms stovėjimo vietoms įrengti.
Denisas Nikitenka