Prabangių automobilių grobikai pergudrauja net šiuolaikinius elektroninius spąstus.
Pastaraisiais metais brutalius įsilaužėlius pakeitė šiuolaikiniais elektroniniais prietaisais apsiginklavę vagys. Vis dėlto jeigu norite likti ramus, nepirkite BMW, „Audi“ ar „Volkswagen“ markių automobilių. Jie kone dešimtmetį pirmauja tarp itin vagiamų transporto priemonių ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje.
Lietuva kovoti su mašinvagių gaujomis kol kas bejėgė: nėra tinkamos teisinės bazės, patirties, visuomenės supratimo. Nieko keista, jeigu mūsų teisėsauga nusivylusių ir mašinų netekusių žmonių žvilgsniai krypsta į privačius detektyvus.
Paslaptingasis miestas „Le Tauraze“
„Pasiimi dyzeliu varomą mašiną, ant kurios pritvirtinti angliški ar prancūziški registracijos numeriai, sėdi keturiese, du vagys ir du vairuotojai, ir pasileidi į kelionę. Atvažiuoji į Vokietiją, Berlyną ar, tarkime, Potsdamą, ir nuvarai į daugiabučių rajoną, tokį kaip Kauno Šilainiai ar Vilniaus Fabijoniškės.
Automobilį pasistatai kur nors nuošaliau, palieki vairuotojus ir dviese eini pasivaikščioti po rajoną, kiemus, dairaisi „variantų“, surandi tris–keturis (jei kuri nors neužsivestų) BMW automobilius ir lauki tamsos.
Sutemus pasiimi „sjomniką“ (durelių spynos trauktuvą – red. past.) ir eini dirbti. Vienas stovi ant „zekso“ ir dairosi į namų langus, gatves, ar niekas nežiūri, ar neatvažiuoja policijos patruliai. Priėjus prie nusižiūrėtos mašinos ištrauki su „sjomniku“ spynelę, tada atsuktuvu lengvai kaip raktu atidarai durų spyną.
Po to sėdi prie vairo, surandi gamyklinę jungtį, prijungi prie jos specialų kompiuterį imituojantį rakto signalą, iškart pridedi pasiruoštą imobilizatoriaus signalizacijos „čipuką“ prie vietos, kur kišamas raktelis, spaudi užvedimo mygtuką ir, „čipukui“ prisijungus automatiškai, mašina užsiveda. Tada pirmyn į Lietuvą.
Tokiu būdu pavagi dvi–tris mašinas ir duodi nusamdytiems vairuotojams užvestą automobilį, žemėlapį arba navigaciją, 500 eurų degalams ir dar tiek pat, jei sustabdytų Lietuvos pasieniečiai, kad galėtų išsipirkti.
Dar duodi vairuotojams radijo stoteles ryšiui palaikyti. Kadangi dabar Lenkijos ir Lietuvos sieną pravažiuoti tampa sunkiau, sutari su vilkikų vairuotojais ir pakrauni jiems po dvi mašinas. Tokiu atveju krovinys garantuotai pasieks Lietuvą. Tik už atvežimą „furistai“ ima po 2 tūkst. eurų už vieną mašiną“, – tokį mašinvagių veiklos mechanizmą „Balsas.lt savaitei“ atskleidė vienas Tauragės gyventojas.
Būtent šio Lietuvos miesto ilgapirščių aukomis dažniausiai tampa Vokietijos, Belgijos, Austrijos, Prancūzijos šalių gyventojai.
Įdomu, kad menkai apie Lietuvą išmanantys prancūzų policininkai Tauragę yra jau praminę „Le Tauraze“ ir dėl milžiniško mašinvagių skaičiaus ją laiko kone atskira Europos šalimi, o kai kada net mūsų šalies sostine, kurioje gyvena milijonai žmonių.
Anot pašnekovo, Kauno, Marijampolės ir Vilniaus mašinvagių rankos dažniausiai siekia Vokietiją, Austriją, Olandiją ir Daniją. Panevėžiečiai, šiauliečiai ir klaipėdiečiai dažniausiai siautėja Jungtinėje Karalystėje, Latvijoje, Estijoje, Norvegijoje, Švedijoje, Suomijoje.
Įveikiame „Sherlog'ą“? Kodėl gi ne!
Viešumo vengiančio „Balsas.lt savaitės“ šaltinio teigimu, tarp mašinų vagių populiariausi yra BMW.
Dėl gamintojų klaidos net naujausi ir brangiausi šios markės automobiliai yra itin lengvai įveikiami. Jau kurį laiką specialiai kaimyninėje Lenkijoje gaminama elektroninė kompiuterinė įranga, kurios kaina svyruoja 4–9 tūkst. eurų.
„Galima nesunkiai paskaičiuoti, kad tokia įranga vagišiams jau po pirmos sėkmingos vagystės atsiperka“, – „Balsas.lt savaitei“ sakė mašinvagių gaudytojai iš privačių detektyvų bendrovės.
Dar neseniai patikimiausiu brangių mašinų savininkų sargu buvo laikoma apsaugos sistema „Sherlog“, kuri dažniausiai įmontuojama į prabangias apynaujes mašinas.
Sistema vagystės atveju praneša, kokiais maršrutais juda pagrobta mašina. Akivaizdu, kad naujoves akylai stebintys mašinvagiai jau perprato šios apsaugos sistemos silpniausias vietas.
Lenkai medžiojo autobusą
Prieš kiek laiko Lietuvos detektyvai susidūrė su kone prancūzų kino komedijose pavaizduotu siužetu.
Buvo gauta duomenų, kad su sistema „Sherlog“ vieno lietuvio pavogta BMW pasuko Lenkijos link. Apie tai informuoti lenkų pareigūnai užblokavo kelią ir išsitraukę ginklus laukė mašinvagių, tačiau priešais save pamatė pamažu atriedantį keleivinį autobusą.
Sustabdę autobusą, nemaloniai nustebinti policininkai iš vogtos mašinos išmontuotą apsaugos priemonę surado gulinčią prie vieno keleivio krepšio.
„Tokios sekimo sistemos ypač lengvai blokuojamos specialia įranga, kuri parduodama toje pačioje Lenkijoje. Be to, jos nebesiunčia signalo, kai automobilis sustoja metaliniame arba požeminiame garaže“, – pasakojo mašinvagių gaudytojai.
Apgavo „Bumerio“ žvaigždę
Išradingų lietuvių mašinvagių auka kadaise yra tapusi ir Rusijos kino garsenybė Vladimiras Vdovičenkovas, išgarsėjęs įsimintinais vaidmenimis kultiniuose rusų filmuose „Brigada“, „Bumeris“.
Iš Kaliningrado kilęs aktorius vienoje televizijos laidoje prisipažino, kad devintojo dešimtmečio pradžioje vertėsi naudotų automobilių prekyba ir jų pargabenimu.
Savo verslą būsimoji kino žvaigždė pradėjo nuo seno vokiško „Mercedes“ sedano.
„Pamenu, pirkau jį Lietuvoje pas seną pažįstamą. Mašina buvo be dokumentų, tad kainavo tik 200 JAV dolerių. Nuvykome ją įregistruoti ir sužinojome, kad ji yra perkaltais numeriais. Šiaip ne taip ją susigrąžinau, bet gerus metus teko pavargti, kol ja atsikračiau“, – populiaraus rusų dokumentinio televizijos serialo „Laukiniai 90-ieji“ kūrėjams yra sakęs V. Vdovičenkovas.
Eina kiaurai sienas?
Apie lietuvių mašinvagių žygdarbius būtų galima parašyti storiausią romaną, tačiau jie visoje Europoje dar nėra taip skandalingai pasižymėję kaip, tarkime, lenkai, čekai, ukrainiečiai, kaukaziečiai.
Pastarieji bene labiausiai šiurpina Vakarų šalių gyventojus, nes grobdami jiems patinkančią mašiną naudoja prievartą ir smurtą. Kaukaziečių taikiniais tapusių mašinų savininkai paprasčiausiai išmetami į gatvę judrioje sankryžoje, o kai kada būna net sužalojami peiliais, pistoletų šūviais.
Absoliučiais mašinvagių lyderiais Europoje juos gaudantys detektyvai laiko Lenkijos piliečius. Daugelis Vokietijoje vagiamų automobilių išardomi būtent Lenkijoje, o detalės parduodamos garsiajame Poznanės automobilių turguje.
Pastaruoju metu kalbama apie naujus užsienyje pagrobtų mašinų patekimo į Lietuvą būdus. Įtariama, kad nemažai vogtų mašinų į mūsų šalį atvažiuoja nepastabėtos pasieniečių miško keliukais.
Žinoma, kad viena kriminalinė grupuotė vogtus automobilius žiemą gabena per užšalusį ežerą, esantį Lietuvos ir Lenkijos pasienyje.
Brangūs visureigiai – banditams
Pastaraisiais metais Vilniaus ir Kauno gatvėmis kone kasdien galima pamatyti jaunų žmonių, vairuojančių kelis šimtus tūkstančių litų kainuojančius automobilius „Audi A8“, visureigius BMW X6 ar „Range Rover“.
„Esama duomenų, kad ne vien Kauno, bet ir Vilniaus, Klaipėdos, Šiaulių ar Panevėžio keliais važinėja automobiliai su pakeistais kėbulo numeriais arba surinkti iš vogtų mašinų dalių.
Tokio automobilio išaiškinimas yra itin sudėtingas, nes pagrobtos mašinos identifikaciniai duomenys nesunkiai panaikinami, dažnai perprogramuojama elektroninė dalis. Ne paslaptis, kad tokias mašinas dažniausiai vairuoja įvairių gaujų atstovai“, – pasakojo detektyvų bendrovės darbuotojai.
TIK FAKTAI
Anot Lietuvos kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo pirmosios valdybos antrojo skyriaus viršininko Dariaus Zaso, kriminogeninė padėtis Lietuvos transporto priemonių vagysčių srityje šiek tiek keičiasi. Pernai pavogta maždaug dešimtadaliu daugiau automobilių nei užpernai.
Automobilių vagystės sudaro 45 proc. visų transporto priemonių vagysčių.
2010 metais šalyje pagrobti 1 734 automobiliai, tai 164 daugiau nei 2009-aisiais. Pernai Latvijoje pagrobta 1 251, Estijoje – 623 automobiliai.
2011 metų sausį pagrobtos 244 transporto priemonės (2010-aisiais – 179). Iš jų – 173 automobiliai. Tai 39,5 proc. daugiau, nei 2010 metų sausį.
Per pirmąjį šių metų mėnesį daugiausiai pavogta „Volkswagen“ markės automobilių. Iš viso – 67. „Audi“ pagrobta 24. Taip pat pastebimas „Honda“ automobilių vagysčių padidėjimas.
Kauno policijos pareigūnai pastebėjo, kad dažniausiai mašinvagiai pluša penktadienį. „Tai audringiausių pasilinksminimų diena, todėl jai baigiantis kone tradicija tapo prie svetimo automobilio vairo sulaikyti alkoholio padauginusių „erelių“. Tokiais atvejais jie aiškina, kad pasisavinti automobilį paskatino azartas ar nenoras keliauti pėsčiomis“, – pasakojo vienas kriminalistas.
Pareigūnai teigė, kad anksčiau laikinosios sostinės ilgapirščiai vogtomis mašinomis atsikratydavo jas tiesiog nuskandindami Kauno mariose, Drąseikių ir Lampėdžių karjeruose.
Įvairiausiais maršrutais Lietuvą pasiekiančios vogtos mašinos atvyksta persuktomis spynelėmis arba smarkiai apdaužytos gaudynių metu
Vagis labiausiai domina prabangūs automobiliai
Kultinio rusų filmo „Bumeris“ žvaigždė V. Vdovičenkovas prisipažino kadaise Lietuvoje įsigijęs automobilį perkaltais numeriais, bet galiausiai pats jį pardavęs kitiems žmonėms