Gegužės pradžioje Vyriausybei palaiminus (LRV 2011 m. sausio 26 d. nutarimas Nr. 93 dėl pareigybių mažinimo MD), o vidaus reikalų ministrui pasirašius įsakymą (2010-12-23, Nr. 1V-795), buvo pradėtas Migracijos departamento „optimizavimo“ arba išformavimo pirmasis etapas – 31 pareigybe sumažintas bendras pareigybių skaičius, o asmens dokumentų LR piliečiams, gyvenantiems užsienyje, išdavimo klausimai (juos sprendė 15 specialistų) perduoti Policijos departamentui. Stengdamasi pateisinti blaiviu protu nesuvokiamą sprendimą dėl MD (tai turės neigiamų pasekmių Lietuvai), VRM viešoje erdvėje platina pranešimus, kuriais deklaruoja funkcijų dubliavimo panaikinimą bei valstybės lėšų taupymą. Žvelgiama dar „giliau“ – nuo rugpjūčio mėn. leidimų laikinai ir nuolat išdavimo funkcijas taip pat norima perduoti Policijos departamentui. Nors kalbama apie valstybės lėšų taupymą, bet tuo pačiu metu Vilniaus aps. Migracijos valdyboje steigiamos naujos pareigybės, o Policijos departamente kuriamas net naujas skyrius. Užsakymas? Jeigu taip, tai kas užsakovas? Juolab kad Migracijos departamentas iki pastarojo meto ne saulėgrąžas pardavinėjo. Paskaičius 2011-05-09 dienraštyje „Respublika“ išpausdintą paskvilį „VRM direktoriui trūksta imigrantų“, galima įtarti kieno ausys kyšo.
Migracijos departamento teikiami paaiškinimai, įrodantys priimtų sprendimų žalą valstybei, be jokių pastabų tuoj pat buvo „pamiršti“ Vidaus reikalų ministerijos ir Vyriausybės klerkų stalčiuose. 2011-05-04 Europos Komisijai paskelbus „Komunikatą dėl migracijos“, MD „optimizavimo“ problema iškyla nauju aspektu. Taigi vertėtų paviešinti VRM kurpiamus pranešimus visuomenei ir įvertinti jų „tiesos“ lygį. 2011-04-29 VRM išplatintame pranešime spaudai „Migracijos departamento pertvarka: naikinamos dubliuotos funkcijos, bus efektyvesnės paslaugos“ nušviečiama padėtis, kuri neatitinka tikrovės.
Gegužės 4 d. EK komunikatas tik patvirtina Vidaus reikalų ministerijai ir Vyriausybei ne kartą išsakytus nuogąstavimus, kad migracijos procesų valdymo išskaidymas ir funkcijų paskirstymas skirtingoms institucijoms, t. y. atsakomybės išskaidymas – klaidingas žingsnis. Pastarojo laikotarpio įvykiai Viduržemio jūros regiono valstybėse patvirtino būtinumą siekti stiprios bendros ES politikos migracijos ir prieglobsčio srityje. Šio ES komunikato tikslas – parengti naujausių ir būsimų politinių pasiūlymų sistemą.
Komunikate pabrėžiama, kad blogai valdoma imigracija daro poveikį ES socialinei sanglaudai ir piliečių pasitikėjimui laisvo judėjimo (be vidaus sienų) erdvėje. Tai reiškia, kad visų ES šalių visuomenių laukia nauji iššūkiai stiprinant solidarumą, griežtinant išorės sienų kontrolę, vykdant neteisėtos imigracijos prevenciją, užtikrinant legalų trečiųjų šalių piliečių judėjimą ir gyvenimą erdvėje be vidinių sienų, nustatant bendrą judumo politiką ir tinkamai valdant teisėtą migraciją bei kuriant visuomenes be atskirties per imigrantų integraciją.
EK paskelbtas dokumentas įrodo, kad MD „optimizuotojai“ ne tik nesuvokia kur kišasi, bet dar ir kenkia valstybei. Tai ne reforma, o niekuo nepagrįstas eksperimentas. Ar tai policijos reikalai ir funkcijos (išskyrus neteisėtos imigracijos kontrolę)? Gal dabar kaip tik ir yra tas laikas, kai MD pavaldumui turėtų būti perduotos migracijos tarnybos, kad būtų sukurta vientisa už migracijos procesus atsakinga ir juos valdanti institucija? Ar elgsimės kaip visada – šunis lakinsim, kai jau reiks į medžioklę eiti?
Europos Komisija šiuo komunikatu netiesiogiai, kol kas dar negrūmodama pirštu, primena Premjerui ir vidaus reikalų ministrui: Lietuvos politikams laikas lipti iš smėlio dėžės – juk mūsų atgimusiai valstybei jau 20...
Lietuvos socialdemokratų sąjungos pirmininkas Arvydas Akstinavičius