Ketvirtadienio vidurdienį Lietuvos karinių oro pajėgų Oro erdvės stebėjimo ir kontrolės valdybos radarai užfiksavo į Lietuvos teritoriją Šilutės rajone iš Rusijos Federacijos Kaliningrado srities įskridusį orlaivį.
Pirminiais duomenimis, įskridęs orlaivis - Rusijoje registruotas nekarinis "An26" tipo lėktuvas. Orlaivis Lietuvos oro erdvėje išbuvo apie dvi minutes, į Lietuvos teritoriją buvo įskridęs apie du kilometrus. Leidimo skrydžiui Lietuvos oro erdve orlaivis neturėjo, teigiama Krašto apsaugos ministerijos pranešime spaudai.
Apie įvykį informuotas NATO oro pajėgų centras, valdantis oro policijos operacijas Šiaurės Europos regione, Lietuvos užsienio reikalų ministerija.
Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas Eltai sakė, kad procedūros, kurių ėmėsi Krašto apsaugos ministerija, yra įprastos tokiu atveju.
"Užsienio reikalų ministerija pareikš notą Rusijos valdžiai. Rusai atsakys, kad "nebuvome įskridę" arba atvirkščiai - pasakys "labai atsiprašome, lakūnai netiksliai laikėsi navigacijos, todėl pažeidė oro erdvę", - standartines procedūras vardino A. Šumskas.
Pasak Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojo, tokių atvejų, kai lakūnai mėgėjai, neturėdami leidimo, nukrypsta ir užklysta be leidimo į kitų šalių oro erdves, pasitaiko.
"Yra ir mūsų lakūnų mėgėjų, skraidančių su mažyčiais lėktuvais, kelis šimtus metrų be leidimo įskridusių į Baltarusijos oro erdvę. Tada jie irgi apsisuko ir grįžo atgal. Estams pajūryje pasitaiko nelegaliai įskristi į kaimyninės šalies oro erdvę", - pasakojo A. Šumskas.
Pasak Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojo, "An26" yra seniai sukonstruotas lėktuvas, kurio navigacinė sistema primityvi, tačiau ji leidžia skraidyti tiksliai maršrutais.
"Sunku dabar pasakyti, kodėl tas lėktuvas įskrido (į Lietuvos erdvę - ELTA)", - sakė A. Šumskas.
Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas prisiminė tik vieną atvejį, kuomet Lietuvos oro erdvę yra kirtęs karinis oro pajėgų lėktuvas. 2005 metų spalį Rusijos naikintuvas "Su-27" sudužo Šakių rajone, Jotyškių kaime. 36 metų pilotui pavyko katapultuotis. Jo parašiutas nusileido Jurbarko rajone, prie kelio ties Veliuona. Kadangi naikintuvai planavo skristi tik virš neutralių vandenų Baltijos jūroje, jie Lietuvos neinformavo - ir neturėjo to padaryti - apie skrydį. Pagal tarptautines konvencijas lėktuvui skrendant neutralia teritorija jo lydėti nebūtina.
Užsienio reikalų ministerijos (URM) Informacijos ir viešųjų ryšių departamento direktorius Rolandas Kačinskas sakė, kad jie apie minėtą atvejį yra informuoti. URM tikisi, kad Rusijos lėktuvas erdvę pažeidė dėl techninių nesklandumų, toliau problema bus sprendžiama diplomatiniais kanalais. Ar Lietuva Rusijai įteiks notą, R. Kačinskas negalėjo atsakyti.
"Kol kas ketiname pakviesti Rusijos ambasadorių. Tai padarysime artimiausiu laiku", - ketvirtadienio pavakarę teigė URM atstovas.
Tuo tarpu RF Baltijos laivyno lėktuvai gruodžio 17-ąją nebuvo pakilę iš Kaliningrado srities aerodromų ir negalėjo kirsti oro sienos su Lietuva. Tai naujienų agentūrai "Interfax" pareiškė šaltinis laivyno karinių oro pajėgų ir priešlėktuvinės gynybos štabe.
Pasak šaltinio Rusijos Baltijos laivyne, lėktuvas, pažeidęs Lietuvos oro erdvę, galėjo priklausyti civilinei aviacijos kompanijai "SkyTest". Ši bendrovė turi du lėktuvus-laboratorijas An-26, kurie bazuojasi Bykovo oro uoste. Oficialių šios kompanijos komentarų kol kas negauta.
Apie tai žiūrėkite LNK žinių videoreportaže