Išliekant Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos (ES) be susitarimo tikimybei, Lietuvos muitinės atstovai verslui pataria išsamiai susipažinti su prekybos ir muitų pokyčiais, Britanijai tapus trečiąja šalimi. Prekybos patirties su tokiomis šalimis neturintis verslas raginamas susilaikyti nuo logistikos operacijų „Brexit'o“ dienomis.
„Patarimas atidžiai planuoti logistikos operacijas, vengiant prekių gabenimo prieš pat Jungtinės Karalystės išstojimo iš Europos Sąjungos datą. Gali būti įvairių netikėtumų, prieš pat faktinę išstojimo datą. Gali būti eilės, kiti dalykai. Jeigu įmanoma tų netikėtumų išvengti, rekomenduočiau tai ir padaryti“, – ketvirtadienį sakė Muitinės departamento Muitų politikos skyriaus viršininkas Juozas Šarūnas Avižienis.
Departamentas nurodo ir kitų rekomendacijų įmonėms, prekiaujančioms tik ES vidaus rinkoje: išanalizuoti importo muitus konkrečioms prekėms, išnagrinėti lengvatinės prekių kilmės taisykles, jeigu gamyboje naudojamos Britanijos kilmės prekės. Verslui siūloma pasiruošti atlikti muitinės formalumus, pavyzdžiui, pasirinkti muitinės tarpininką.
Ketvirtadienį Muitinės departamento surengtame konsultaciniame posėdyje buvo išsakyta nuomonių, kad Lietuva – viena geriausiai pasirengusių „Brexit'ui“ šalių.
Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos („Lineka“) prezidentas Arūnas Bertašius teigė, kad verslui vertėtų kontaktuoti su partneriais Britanijoje, taip siekiant minimizuoti galimus nepatogumus.
„Mano nuomone, situacija Lietuvoje yra pakankamai nebloga, daug prekiaujame su trečiosiomis šalimis, mes čia susitvarkysime. Mano pasiūlymas visiems, kurie yra prekybininkai: pirmiausia apsitarkite su savo britų partneriais, ar jie galės priimti ir ar jie galės išsiųsti. (...) Didžiausia bėda ir yra pačioje Britanijoje. Mes čia, Lietuvoje, pakankamai gerai pasiruošę. Tai 80 proc. energijos turėtų nueiti ne čia žiūrėti, ką daryti, bet ką jūs darysite ten“, – sakė A. Bertašius.
Diskusijoje siūlyta įsteigti „karštąją liniją“ verslui rūpimais klausimais. Muitinė nurodo, kad jos interneto puslapyje yra speciali rubrika „Brexit'as“.
Muitinės atstovų klausta, ką vis dėlto daryti tuo atveju, jeigu prekės išvyksta būtent kovo 29 dieną (dabar numatytą faktinio „Brexito'o“datą), o atvyksta į Britaniją po kelių dienų. Pareigūnų teigimu, problemų oro ar jūrų transportui kilti neturėtų.
„Svarbu, kur prekės bus iš tikrųjų tuo momentu, vidurnaktį. Yra išlygos padarytos dėl oro transporto ir dėl jūrų transporto: jeigu išvyko lėktuvas ar laivas dar iki kovo 29-os dienos pabaigos, o atvyksta po to, reiškia, su statusu viskas gerai. O jau sausumos transporto atveju – čia jau žiūrimas fizinis vykimas per sieną. Jeigu po 0 val. 0 min., reiškia, jau reikia eksporto formalumų“, – BNS po renginio teigė J. Š. Avižienis.
Muitinės atstovai nurodė, kad viena išeičių sausumos transportui galėtų būti iš anksto pateikti eksporto deklaraciją, „bet jos neaktyvuoti, už tai, kad eksporto dar negali būti, kol vidaus rinka yra“, tai yra, kol Britanija tebėra ES narė. Tačiau pareigūnai pridūrė, kad daug kas priklauso ir nuo nacionalinių sistemų: verslininkams gali tiesiog nepavykti nurodyti Jungtinės Karalystės sistemose. Šiuo metu sprendžiamas šito apribojimo panaikinimo klausimas.
Pasak muitininkų, nuo Jungtinės Karalystės išstojimo iš ES datos ES27 nebegalios JK muitinės sprendimai ar leidimai. Savo ruožtu, ES27 sprendimai ir leidimai, galiojantys Jungtinėje Karalystėje, turės būti pakeisti, įvertinant pokyčius. Pavyzdžiui, leidimuose steigti reguliariąsias laivybos linijas turės būti išbraukti maršrutai su Britanijos uostais.
Sausio pabaigoje Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) ir Užsienio reikalų ministerijos (URM) diskusijoje dėl „Brexit'o“ jos dalyviai paragino verslą atsakingai žvelgti į Britanijos pasitraukimo procesą, ypač esant rizikai, kad jis gali įvykti be susitarimo.
Trečiadienį paskelbta, kad Europos Sąjunga pasiruošusi leisti Britanijai atidėti kovo 29 dieną numatytą „Brexit“, bet tik su tam tikromis sąlygomis.