Po Kalėdų ir Naujųjų metų gali būti svarstomas „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos likimas. Neatmetama, kad su šiuo gigantiškos valstybinės įmonės vadovu bus atsisveikinta, nes šalies valdžia jau sunkiai slepia nepasitenkinimą juo.
Pasiūlė keisti administratorių
S. Dailydkos nesutarimai su dešiniojo centro valdančiąja koalicija ir jos Vyriausybe jau seniai tapo vieša paslaptimi, bet valdžia vis atidėliojo apsisprendimą dėl „Lietuvos geležinkelių“ įmonės vadovo.
Praėjusią savaitę kilo dar vienas nesusipratimas, nes S. Dailydkos vadovaujama bendrovė pateikė nemalonų akibrokštą Vyriausybei. „Lietuvos geležinkeliai“ netikėtai užprotestavo Vilniaus apygardos teismo sprendimą valstybės nacionalizuoto „Snoro“ banko bankroto administratoriaus pareigas skirti užsieniečiui – tarptautinės konsultacijų bendrovės „Zolfo Cooper Europe“ vyriausiajam partneriui Neilui Cooperiui. „Snore“ laikę 15 mln. litų „Lietuvos geležinkeliai“ pareiškė, kad bankroto administratoriumi turi būti skiriamas Lietuvos pilietis. Taip esą būtų geriau užtikrinami buvusių „Snoro“ klientų interesai.
Po tokio valstybinės gigantės pateikto protesto iškilo grėsmė, kad bankroto byla bus nagrinėjama neįsivaizduojamai ilgai. Tai galėtų sutrikdyti atsiskaitymą su „Snoro“ klientais, kurių indėliai buvo apdrausti.
Kilus triukšmui, „Lietuvos geležinkeliai“ atsiėmė savo skundą, pateiktą teismui.
„Neprideda pasitikėjimo“
Vyriausybės atstovai jau nebelinkę dovanoti „Lietuvos geležinkelių“ ir jų vadovo padarytos klaidos.
„Šis sprendimas kreiptis į teismą su skundu nebuvo suderintas su Vyriausybe, su Susisiekimo ministerija ir su įmonės valdyba. Tai buvo savarankiškas įmonės vadovų sprendimas, padarytas nesuvokiant galimų neigiamų jo pasekmių“, – dienraščiui sakė susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.
„Akivaizdu, kad tokio sprendimo priėmimas neprideda tarpusavio pasitikėjimo bei supratimo tarp įmonės vadovybės ir bendrovės valdybos, taip pat Vyriausybės institucijų“, – pridūrė ministras.
„Tik kai buvo atkreiptas dėmesys į tai, kad valstybinės įmonės pateiktas skundas neatitinka valstybės interesų ir gali stabdyti bankroto procesą, skundas buvo atsiimtas ir taip ištaisyta padaryta klaida“, – priminė jis.
Piktinosi ir valdybos pirmininkas
E. Masiulis nepaneigė, kad dėl S. Dailydkos tikimo pareigoms, kurias jis eina, gali būti svarstoma artimiausiame „Lietuvos geležinkelių“ valdybos posėdyje. Bet ir nepatvirtino, kad tai tikrai atsitiks. „Tiesiog nekomentuosiu tokios galimybės“, – išsisuko nuo tiesaus atsakymo ministerijos vadovas.
„Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas yra susisiekimo viceministras Arūnas Štaras. Jis pradėjusią savaitę irgi išreiškė nuostabą dėl įmonės bandymo skųsti teismo sprendimą dėl „Snoro“ bankroto administratoriaus paskyrimo.
A. Štaras irgi neneigia, kad artimiausiu metu valdyba gali svarstyti tokio „Lietuvos geležinkelių“ skundo pateikimo aplinkybes. Kartu esą gali iškilti ir S. Dailydkos klausimas.
Valdyba į posėdį susirinks tik po visų kalėdinių ir naujamečių švenčių.
Vyriausybė leido atleisti?
Dienraščio šaltiniai Vyriausybėje patvirtino, kad susisiekimo ministrui E. Masiuliui leista apsispręsti dėl tolimesnio S. Dailydkos darbo „Lietuvos geležinkelio“ vadovo poste. Esą ministras pirmininkas Andrius Kubilius, jo aplinka ir kiti Vyriausybės nariai neprieštaraus, jeigu susisiekimo ministras apsispręstų pakeisti bendrovės generalinį direktorių.
Tiesa, artimiausiame valdybos posėdyje gali būti apsiribota situacijos aptarimu ir papeikimu S. Dailydkai.
Pernai liepą A. Štaro vadovaujama įmonės valdyba priėmė sprendimą pratęsti sutartį dėl S. Dailydkos darbo užimame poste iki 2014-ųjų, bet per tą laiką tarp Vyriausybės atstovų ir „Lietuvos geležinkelių“ vadovo ne kartą buvo įsiliepsnoję į viešumą išsiveržę nesutarimų.
Pavyzdžiui, S. Dailydka apsižodžiavo su įtakingu premjero patarėju Mykolu Majausku, atsisakė vykdyti šio reikalavimus, kad bendrovė prisiimtų ambicingesnius verslo planus ir gautų didesnį pelną, pervestų daugiau pinigų dividendų forma į valstybės biudžetą.
Rasdavo bendrą kalbą
Visos „Lietuvos geležinkelių“ akcijos priklauso valstybei, todėl Vyriausybė ir Susisiekimo ministerija turi išimtinę teisę priimti strateginius sprendimus dėl įmonės vadovavimo.
S. Dailydka bendrovei vadovauja nuo 2006 m. Spėjama, kad į šį postą jis atsisėdo dėl tuomet šalį vadovavusių socialdemokratų protekcijos.
Tik atsisėdęs į susisiekimo ministro kėdę Liberalų sąjūdžio lyderis E. Masiulis piktinosi, kad „Lietuvos geležinkeliai“ esą tapo socialdemokratų užuovėja. S. Dailydka ne kartą kaltintas neefektyviu valdymu ir netgi kairiųjų politinių užsakymų vykdymu.
Kita vertus, iki šiol S. Dailydkai pavykdavo rasti bendrą kalbą su Susisiekimo ministerijos vadovybe ir ši, pasisvaidžiusi žaibais, nesiimdavo radikalių veiksmų prieš įmonės vadovą.