Dar pandemijos įkarštyje, 2020 m. pabaigoje, Lietuvoje įsteigtas trumpasis telefono numeris 113, kuris pristatomas kaip skirtas neskubiai medicininei informacijai ar konsultacijai gauti.
Vis tik atsidarius, pavyzdžiui, Greitosios medicinos pagalbos stoties interneto puslapį, prieš akis iššoka užrašas apie du numerius greitajai pagalbai išsikviesti – tiek 113, tiek 112. Kaip numato ir ministerija, priduriama, kad 113 galima skambinti ir norint tik pasikonsultuoti su specialistu.
60 proc. greitosios kvietimų – per 112
Kauno GMP stoties vadovas Nerijus Mikelionis patvirtino, kad nors abiem šiais numeriais galima išsikviesti greitąją pagalbą, tačiau daugiau nei pusė skambučių GMP dispečerinę pasiekia per 112.
„Skirtumas toks, kad 112 yra bendras pagalbos numeris, kuriuo paskambinus galima išsikviesti visų rūšių pagalbą, o 113 yra greitosios medicinos pagalbos dispečerinė, dar vadinamas GMP konsultaciniu numeriu. Tad paskambinus šiuo trumpuoju numeriu patenki tiesiai į dispečerinę pagal savo gyvenamą regioną.
Tad jei tai yra sveikatos problemos, mano patarimas būtų skambinti 113, nes 112 bet kuriuo atveju čia ir nukreips. Šiandien apie 60 proc. skambučių gauname per 112, o likusieji pasiekia tiesiogiai per 113“, – kalbėjo GMP stoties vadovas.
Kada vis tik geriau skambinti 112?
Tiesa, specialistai pažymi, kad šių numerių specifika vis tik kiek skiriasi. Pavyzdžiui, nutikus autoįvykiui ar kitai nelaimei, kai gali reikėtų ne tik GMP, bet ir kitų tarnybų pagalbos, reikėtų skambinti numeriu 112.
„Bet jei žmogus paskambins ir 113, jis tikrai gaus pagalbą, bus nukreiptas, kur reikia. Mes būtinai perduodame informaciją ir kitoms tarnyboms, jei to reikia“, – pridūrė jis.
Paklaustas, ar skambinant 113 galima greičiau sulaukti pagalbos, N. Mikelionis neskubėjo taip tvirtinti: „Viskas priklauso nuo situacijos, negaliu pasakyti, kad būtų greičiau, viskas priklauso, kiek tarnybų pagalbos reikia.“
Pašnekovas pridūrė, kad daugelyje šalių GMP ir kitos tarnybos turi savo atskirus telefono numerius. „Be abejo, yra ir bendras pagalbos numeris, skirtas ir keliautojams, kitiems žmonėms, kurie nežino kitų trumpųjų numerių. Bet keli numeriai vienas kitam netrukdo ir gerai, kad jie yra“, – komentavo jis.
N. Mikelionio svarstymu, valstybės mastu daugiau komunikuojama apie numerį 112 turbūt dėl to, kad juo paskambinus galima išspręsti daugiau problemų, tad taip žmonės gali nesiblaškyti, patys sukdami galvą, kur geriausia jiems skambinti.
Galima kreiptis ir dėl paciento pervežimo
SAM, paklausta, apie trumpojo numerio 113 pozicionavimą daugiau kaip skirto konsultacijos, nurodė, kad jis skirtas „skirtas skubiai ir neskubiai medicininei pagalbai gauti“.
„Tai reiškia, kad juo galima skambinti, kai reikalinga ne tik medicininė pagalba, bet ir konsultacija, tai yra, kai situacija nekelia pavojaus žmogaus gyvybei ar sveikatai, kad atvyktų greitosios medicinos pagalbos brigada.
Taip pat 113 galima kreiptis, kai norima pasitelkti mokamą paslaugą pervežti pacientą, pavyzdžiui, iš gydymo įstaigos namo ar iš vienos gydymo įstaigos į kitą“, – paaiškina ministerija.
N. Mikelionis savo ruožtu pridūrė, kad vykstant GMP centralizacijai planuojama tobulinti informacines sistemas, įsigyti ir konsultavimo algoritmą.
„Juo naudojantis būtų galima ne tik išsiųsti žmogui pagalbą, bet ir standartizuotai pakonsultuoti kitais jo sveikatos klausimais. Tad jei tas konsultacinis numeris gal dabar ne visai atitinka savo esmę, bet ateityje jis turės savo vietą ir prasmę, kai turėsime ir konsultavimą“, – pastebėjo jis.
Kelios privilegijos – tik numeriui 112
Bendrojo pagalbos centro (BPC) atstovė Vilma Juozevičiūtė tuo metu gi priminė, kad būtent numeris 112 yra įteisintas kaip skubiosios pagalbos numeris, todėl egzistuoja keletas tik jam suteiktų privalumų.
„Visų pirma, numeriui 112 yra skirtas prioritetas visuose ryšio tinkluose. Tai reiškia, kad net tais ypatingais atvejais, kai yra dideli skambučių srautai ir ryšio operatorių tinklai negali aptarnauti viso skambučių srauto, skambučiui numeriu 112 yra suteikiama pirmenybė tinkle ir jis pasiekia Bendrąjį pagalbos centrą (BPC).
Numeris 113 tokios pirmenybės neturi. Jis net ir įsteigtas buvo tam, kad konsultacinio pobūdžio skambučiai būtų atskirti ir neužimtų skubios pagalbos linijos 112“, – paaiškino ji.
Pasak V. Juozevičiūtės, tokiu atveju negalima tvirtinti, kad skambinant 113 galima greičiau sulaukti pagalbos: „Netgi priešingai – jei numeriui 112 yra suteikiama pirmenybė tiek ryšio tinkluose, tiek pačiose dispečerinėse, šiuo numeriu skambinantiems žmonėms netenka laukti bendroje 113 skambučių eilėje, kol bus užbaigta konsultacija, kuri paprastai užtrunka kur kas ilgiau nei skubios pagalbos skambutis.“
Identifikuoja buvimo vietą
BPC atstovė nurodė, kad antras privalumas yra susijęs su europinių teisės aktų nuostatomis, perkeltomis į nacionalinės teisės aktus.
„Vadovaujantis jomis, visi ryšio teikėjai turi pareigą teikti skambinančiojo vietos nustatymo duomenis Bendrajam pagalbos centrui, kai abonentas skambina numeriu 112. Tuo metu skambinant numeriu 113 greitosios medicinos pagalbos stoties dispečerinėse vietos nustatymo duomenys, padedantys identifikuoti skambinančiojo asmens buvimo vietą, nėra gaunami“, – komentavo V. Juozevičiūtė.
Ji pridūrė, kad trečias skirtumas yra susijęs su išmaniųjų telefonų funkcionalumais – skambinant numeriu 112 mobiliojo ryšio įrenginiai su „Android“ ir „iOS“ nusistato ir perduoda BPC savo buvimo vietos koordinates.
„Šios funkcijos dėka ne kartą buvo suteikta skubi pagalba (taip pat ir medicininė) asmenims, negalėjusiems įvardinti tikslios įvykio vietos. Skambinant numeriu 113 tokios funkcijos nėra.
Šie išvardinti privalumai yra susiję su tuo, kad numeris 112 yra skirtas skubiam reagavimui – jie padeda greičiau ir tiksliau reaguoti į gaunamus pagalbos prašymus. Tik skambinant numeriu 112 imamasi visų priemonių užtikrinti, kad skubios pagalbos iškvietimo paslauga atitiktų aukščiausius standartus“, – pabrėžė BPC atstovė.
Portalas tv3.lt primena rašęs, kaip atskirti, kada žmogui būtina kviesti greitąją pagalbą.
• Numeriui 112 yra suteikta pirmenybė ryšio tinkluose. Numeris 113 tokios pirmenybės neturi.
• Skambinant numeriu 112 telekomunikacijų bendrovės teikia Bendrajam pagalbos centrui vietos nustatymo duomenis. Skambinant numeriu 113 vietos nustatymo duomenys dispečerinėse negaunami.
• Skambinant numeriu 112 mobiliojo ryšio įrenginiai su „Android“ ir „iOS“ operacinėm sistemom nusistato ir perduoda Bendrajam pagalbos centrui savo buvimo vietos koordinates. Skambinant numeriu 113 tokių funkcijų nėra.
Taip yra todėl, kad numeris 112 yra skirtas skubiam reagavimui ir šios papildomos galimybės padeda greičiau ir tiksliau reaguoti į pagalbos prašymus.