Dosnia ranka beveik prieš metus palaimintas transporto lengvatas tie patys politikai agituoja naikinti kuo skubiau.
Seime pradėtos svarstyti Transporto lengvatų įstatymo pataisos, siūlančios nekompensuoti į darbą kaimuose bei miesteliuose važiuojančių mokytojų, gydytojų, slaugytojų, socialinių bei kultūros ir meno darbuotojų viešojo transporto išlaidų, nebemokėti kompensacijų į darbą vykstantiesiems nuosavu automobiliu. Tokia lengvata šių kategorijų asmenims taikoma vos ketvirtą mėnesį - nuo sausio 1-osios. Tačiau ir tiek pakako, kad savivaldybės suvoktų, jog sunkmečiu tokia našta akivaizdžiai per sunki. Atsisakius minėtų lengvatų tikimasi atkurti socialinio teisingumo principą, kurį pažeidė įvairios išimtys. Nuo šiol iš biudžeto Vyriausybė pasiryžusi remti tik labiausiai pažeidžiamas gyventojų grupes - pensininkus, vaikus, moksleivius, studentus.
Balsavo vieningai.
Teigiama, kad Transporto lengvatų įstatymo pataisas inicijavo šalies savivaldybės, jas parengė Susisiekimo ministerija. Pataisų autoriai siūlo netaikyti jokių transporto lengvatų asmenims, gaunantiems darbo pajamas. Pasak jų, minėtas įstatymas tikrai nėra tas, kuris turėtų spręsti materialines kai kurių visuomenės grupių problemas. Kita vertus, savivaldybėms, norinčioms ir turinčioms lėšų teikti naikinamas lengvatas ir kompensacijas, paliekama galimybė ir toliau tai daryti.
Perspėjimų, kad valstybė gali pristigti lėšų transporto lengvatoms, iš Seimo tribūnos pasigirdo dar pernai birželį, patiems politikams lengva ranka didinant privilegijuotųjų būrį. Parlamentarų negraudino ir tas faktas, kad mokytojų, gydytojų, socialinių darbuotojų kelionėms į darbą kompensuoti būtų prireikę gerokai daugiau nei 10 mln. litų per metus. Tuomet už lengvatas minėtų kategorijų asmenims balsavo visi salėje buvę 77 Seimo nariai. Tarp jų - būrys dabartinės valdančiosios koalicijos branduolį sudarančių politikų. Balsavime gausiai dalyvavo konservatoriai ir abiejų liberalų partijų nariai, kiek atsargesni buvo socialdemokratai bei "darbiečiai". Tuomet buvo įteisintos ir kai kurios papildomos lengvatos mokiniams ir studentams vasaros atostogų metu bei pensinio amžiaus žmonėms nuo 65 metų. Šios pataisos galioja nuo pernai liepos 1 dienos, jų naikinti kol kas nesirengiama.
Iškreipta sistema
Radviliškio rajono savivaldybė buvo viena iš tų, kurios siūlė atsisakyti kompensacijų už pedagogų, gydytojų, kultūros darbuotojų keliones į darbą. "Šį reikalą traktuojame kaip socialinio teisingumo atstatymą. Minėti asmenys tarsi gauna lengvatą iš mūsų visų uždirbtų pinigų, kai visi kiti, net gaunantieji labai mažas algas, apie jokias kompensacijas net nesvajoja", - LŽ sakė Radviliškio rajono meras Antanas Čeponis. Jis įsitikinęs, kad šias problemas reikia spręsti per atlyginimų subalansavimą, niekam nedarant jokių išimčių.
"Kuo prastesnė siuvėja, pardavėja ar statybininkas, dirbti važiuojantys į miestelį ar kaimą, ir negaunantys jokių lengvatų? Tai iškreipta sistema", - teigė meras. Jis ragino nepainioti dviejų dalykų: kompensuojamų kelionių į darbovietę bei darbo metu lankomų ligonių ar socialiai remtinų asmenų. Tam esą skirtas tarnybinis transportas.
Nuo sausio galiojančioms lengvatoms finansuoti rajono savivaldybei reikėtų apie 360 tūkst. litų metams. Pernai visoms kompesuojamoms išlaidoms savivaldybė išleido 1,2 mln. litų.
"Lengvatų naikinimas visuomet kelia nepasitenkinimą. Bet ar jis nebus kur kas didesnis, kai žmonės negaus atlyginimų? Dabar reikia galvoti apie išgyvenimą, darbo vietas, o ne kelionių į darbą kompensavimą", - LŽ sakė Širvintų rajono meras Kęstutis Pakalnis. Pasak jo, jei lėšų būtų pakankamai, niekas lengvatų nenaikintų. Vien tik pedagogų kelionių išlaidoms padengti per metus rajono savivaldybei reikia 200 tūkst. litų. "Kad minimaliai pragyventume, mums iš valstybės biudžeto būtina gauti 2 mln. litų", - sakė meras. Praėjusios savaitės duomenimis, savivaldybės biudžetas gavo tik 80 tūkst. litų įplaukų.
Nėra išeities
Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto (SRDK) vadovas konservatorius Donatas Jankauskas viliasi, kad Transporto lengvatų įstatymo pataisos įsigalios nuo gegužės arba birželio. "Sutinku, kad lengvatos buvo lyg ir papildomas litas prie atlyginimo. Tačiau dabar, kai ekonomika smunka, valstybės išlaidos mažinamos visur, kur įmanoma. Šita sritis patenka tarp tokių", - LŽ sakė politikas. Jis viliasi, kad opozicija palaikys siūlymą mažinti transporto lengvatų skaičių. "Kiekvienas nepopuliarus sprendimas nėra lengvas", - pripažino D.Jankauskas.
"Geriau jau mažinti lengvatas nei žmonių atlyginimus", - pripažino buvęs ilgametis SRDK pirmininkas socialdemokratas Algirdas Sysas.
Pasak jo, algų mažinimas "trenkia per mokesčių surinkimą, pajamas, galimybę pirkti, taip patenkama į ekonominį minusą."
Raimonda Ramelienė