Papildomuose kursuose perauklėjami vairuotojai, praradę pažymėjimą dėl Kelių eismo taisyklių (KET) nepaisymo, dažnai vengia parodyti akis gimtajame mieste. Šiaulių darbo rinkos mokymo centro, kuriame rengiami kursai prasižengėliams, atstovai sako sulaukiantys vairuotojų net iš sostinės.
Iš pradžių piktinęsi dėl neva valstybės pasipinigavimo ir kursuose gaištamo laiko, vairuotojai pamažu sąmoningėja - kursų rengėjams net padėkoja ir prabyla apie atsakomybės už KET pažeidimus griežtinimą.
Ką pažeidėjai išmoko, niekas nevertina
Kelių eismo taisykles pažeidę ir teisės vairuoti transporto priemonę netekę vairuotojai, norintys atgauti vairuotojo pažymėjimą, ne tik sumoka baudą, bet ir privalo lankyti papildomus mokymus. Už keturių valandų kursus kiekvienam "kelių ereliui" tenka pakloti po 242 litus. Kursuose tenka atlikti testus, išklausyti teorines žinias bei pabendrauti su psichologu.
Vairuotojas, pasibaigus bausmės terminui, privalo į policiją pristatyti pažymėjimą apie išklausytą papildomų mokymų kursą. Be šio pažymėjimo teisės vairuoti atgauti neįmanoma.
Atsakinga už vairuotojų mokymus Šiaulių darbo rinkos mokymo centro komercijos vadovė Jolita Paulauskienė sako, jog kursus jau išklausė apie 400 vairuotojų. Priežastys, kodėl iš jų atimta teisė vairuoti, dažniausiai būna kelios - tai greičio viršijimas, vairavimas išgėrus, neprisegti saugos diržai, avarinės situacijos sukėlimas.
Mokymų tikslas — pagilinti pažeidėjų žinias ir suteikti progą jiems susimąstyti. Susitinkama su psichologu, kuriam išsakoma nuomonė, kas dėl įvykio kaltas, tačiau yra žmonių, kurie paaiškina neturintys ką psichologui pasakyti arba sako dėl nuobaudos esantys niekuo dėti. Kalta aplinka, tik ne vairuotojas. Net durimis patrankoma, sakoma, kad važiavo greitai ir toliau taip važiuos.
Vis dėlto pažymėjimas, nepaisant "erelio" žinių ir elgesio, yra išduodamas - to vertinti kursų rengėjai neįpareigoti. Kiek žinių kursuose vairuotojas įgijo – jo asmeninis reikalas. "Mes kiekvienam palinkime daugiau nebesusitikti", - sako J. Paulauskienė.
Jaunuoliai - dėl greičio, vyresni - dėl taurelės
"Per pusmetį buvo atėję du vairuotojai su "kvapeliu", nors kaip tik dėl to ir buvo netekę teisės vairuoti. Kiekvienam kursus išklausiusiam vairuotojui šypsodamiesi palinkime daugiau niekada pas mus negrįžti, tačiau buvo keli, kurie vis dėlto grįžo. Vėl viršijo greitį ir neteko teisės vairuoti", - sako J. Paulauskienė.
Pasak komercijos vadovės, dauguma į kursus ateinančių žmonių – 1-2 metų vairavimo stažą turintys jaunuoliai, nubausti dėl greičio viršijimo. Vyresni patyrę "ereliai" kursus lanko, nes buvo sulaikyti neblaivūs. Kiekvienoje grupėje būna ir kelios moterys. Jos kursus dažniausiai lanko, nes prie vairo sėdo su "kvapeliu" ar viršijo leistiną greitį.
"Esam turėję kursų lankytojų iš Vilniaus, nemažai atvyksta iš Tauragės, apskrities rajonų – jų rajonuose kursai neorganizuojami, o gal vengia žmonės savame mieste kursus lankyti, gal gėda pažįstamų susitikti", - sako J. Paulauskienė. Kur lankyti kursus, nustatyta nėra. Lietuvoje juos turi teisę rengti 14 įstaigų.
Artūras Lauruška, kursų organizatorius, neslepia, jog kursų pradžia buvusi nelengva. Ne vienas KET pažeidėjas piktinęsis, kad be reikalo gaišta laiką, privalo už kursus sumokėti, nepaisant to, kad pakratė piniginę ir baudai. Buvo tokių, kurie vardijo savo pažintis, gyrėsi galintys įstatymus pakeisti, apskųsti kursų rengėjus. Vis dėlto šios emocijos bereikalingos, nes kursus vis tiek tenka lankyti.
"Mes sukuriame tokią atmosferą, kad žmonės nesijaustų nusikaltėliais. Mūsų įsitikinimas tas, kad pas mus ateina ne pažeidėjai. Juk jie jau bausmę atliko, lankėsi komisariatuose, teismuose, prisinervino pakankamai. Mes esame tik padėjėjai žmogui susivokti", - sako J. Paulauskienė.
Oksana LAURUTYTĖ