Viešbučių savininkų pažadai, kad jiems įvedus mokesčių lengvatą mažės ir viešbučių kainos, pasirodė visiškas melas. O patys siaurų verslo grupių atstovai ne tik nesiruošia tesėti žodžio, bet ir neslepia sieksiantys dar didesnės „lygiavos" eidami prie valdžios lovio. Tik politikos senbuviai jau įžvelgia tokių veiksmų grėsmę ir taip klibančiai demokratijai.
Apetitas išaugo
Viešbučių atstovai pernai išsireikalavo, kad nuo šių metų sausio pradžios jiems, priešingai nei absoliučiai daugumai verslo atstovų, būtų taikomas ne 21 proc., o lengvatinis 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifas. Tuomet Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos (LVRA) pirmininkė Evalda Šiškauskienė asmeniškai garantavo: sumažinus mokesčius, viešbučiai kainas nuleis 10 proc., bus įdarbinta 1000 naujų darbuotojų. Dėl to esą biudžetas nenukentės, o priešingai - bus papildomai surinkta 7 mln. litų. Pažadais patikėjo ir Seimas, ir prezidentė - įstatymas priimtas. Tačiau įvyko priešingi dalykai - visuomenė pastebėjo, kad jau praėjusių metų pabaigoje viešbučių kainos ėmė kilti kaip ant mielių. Net patys verslo atstovai neslepia, kad tai daroma laukiant šiemet į Lietuvoje vyksiantį Europos krepšinio čempionatą plūstelėsiančio užsienio sirgalių srauto. Nepaisoma net to, kad dalis viešbučių, apgyvendinant svečius, bus tiesiogiai šelpiami valstybės.
Tai, kad viešbučiai nemaloniai nustebino ne tik nesumažinę, bet net pakėlę kainas, patvirtino ir “Eurobasket 2011" organizacinio komiteto vadovas Mindaugas Špokas.
„Kainos tikrai nesumažėjo. Aišku, džiaugiamės, jog ir viešbučiams atsiranda antras kvėpavimas, bet norime, kad jie neprarastų savo budrumo. Suprantu, kai užimta 60 proc. vietų viešbutyje, tai gali kainas kelti, niekas tavęs nekaltins, kad plėšikauji. Bet kai bandai kelti ją nuo pat pradžių... Buvo tokių atvejų, kad mažesniuose miestuose kainos net didesnės negu didžiuosiuose. Jei ispanas mato, kad Europoje 5 žvaigždučių apartamentai kainuoja, tarkime, 120 eurų, o pas mus vos vos 3 žvaigždučių viešbutyje „su klaustuku" kambarys kainuoja 300-400 eurų, tai kažkas nelogiška", - piktinosi M.Špokas. Jis visgi tikino, kad su viešbučiais dar bus vedamos geranoriškos derybos dėl mažesnių kainų bent krepšininkams, FIBA, užsienio žiniasklaidos atstovams.
Piginti uždraudė
Pati E.Šiškauskienė dėl didelių kainų kaltino Konkurencijos tarybą - būtent ji esą neleidžia nė užsiminti apie paslaugų piginimą.
„Po mano pokalbio, kad norime kalbinti narius mažinti kainas, atėjo Konkurencijos taryba, susirinko visus duomenis, mus netiesiogiai apkaltino karteliniu susitarimu. Net nežinau, ar galiu ką nors viešai aiškinti. Nes į susirinkimą su “Eurobasket" atstovais sukviečiau kuo daugiau viešbučių, bet sėdėjo ir tos institucijos atstovai, ir aš nepasakiau, ką norėjau pasakyti", - teisinosi ji.
Tačiau dar kartą paklausta, kodėl jos vadovaujamos organizacijos vienijami viešbučiai netesi pažadų, ji jau piktinosi, kad yra nurodinėjama, ką turi daryti verslas.
„Man ir pavyko sumažinti mokesčius kaip eksportui, nes įvežame į šalį valiutą. Ir kai manęs prezidentė, ministrai prašo sumažinti kainas, atrodo taip pat, kaip pardavinėjant baldus klausinėtų: kiek kainuoja stalas? 100 litų? Parduok už 50", - palygino E.Šiškauskienė.
Rūpinsis savais
E.Šiškauskienė, “pramušusi" lengvatas Seime, planuoja šturmuoti ir Vilniaus savivaldybę. Šįkart - iš vidaus, mat dalyvauja savivaldybių rinkimuose. Paklausta, kuo rūpinsis, jei bus išrinkta, ji nuramino: „Ruošiuosi atstovauti tik turizmui."
„Aš niekada į politiką neisiu, bet ir taip sėdžiu savivaldybėje, nes yra daug klausimų - nekilnojamojo turto mokesčiai, automobilių aikštelės. Pati neturiu viešbučio, restorano - viską, gal 3 restoranus, esu pardavusi dar 2002-aisiais. Iš ko gyvensiu? Aš nesiruošiu išeiti iš asociacijos. Nė minčių neturiu. Kaip ir su Artūru Zuoku kalbėjome, viešbučiai gauna tik trečdalį lėšų iš turizmo. Jūs turėtumėte mus palaikyti - visi kiti irgi turi didelę naudą, visi Vilniaus gyventojai", - kuo bus naudinga rinkėjams, paaiškino ji.
Skinasi kelią saviems
Jurgis RAZMA - Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys:
Sprendimas buvo padarytas ne tiek remiantis pažadais, nors juos taip pat fiksavome, daugeliui jie buvo svarbūs tikintis, kad tai lems didesnį turistų atvykimą į Lietuvą. O PVM sumažinimo logika buvo tokia, kad viešbučių paslauga yra eksportas, ją perka daugiausia užsieniečiai. Ar jie įvykdys savo pažadus - jų sąžinės reikalas. Jie patys turi galvoti, kad pažado neįvykdžius pasitikėjimas bus sumenkęs, jų pozicija sprendžiant kitus jiems svarbius klausimus bus nevertinama taip reikšmingai. Pavyzdys parodo, kad visi žada - jei sumažinsite mokesčius, kainos sumažės, bet dažniausiai tik padidina savo pajamas vartotojų sąskaita.
O rinkėjai turi mąstyti, ar reikalingi tokie tarybos nariai, kuriems rūpi tik vienos verslo grupės interesai. Tiesa, reiškinyje, kad verslas bando savo interesus spręsti per politiką, nematau nieko naujo. Bet savivaldybės juk svarsto ir nekilnojamojo turto lengvatas, ir licencijų klausimus, tad jei bus daug tokių atstovų, sprendimai gali būti neobjektyvūs. Sunkiai patikėčiau, kad tokios asociacijos atstovė pasakytų - viešbučiams pagerinimų reikia, bet miesto biudžetas neturi pinigų, tad išimčių nedarykime. Tuo tikrai abejoju. Tad taip gali būti atstovaujama tik siaurai interesų sričiai.
Ignas JAČAUSKAS