Ir ne veltui daugiau nei pusė pėsčiųjų , vairuotojų ir keleivių žūsta keliuose ir perėjose, kurios ne tik dažomos raudonai, bet ir reguliuojamos šviesoforo signalais, kurių piktybiškai nenorima pastebėti.
Kelių policijos valdybos duomenimis, nuo metų pradžios jau žuvo 63 pėstieji. 35 kirto pėsčiųjų perėjas. Nors vairuotojai kaltino staiga į kelią išbėgusius žmones, policijos nuomone, tai yra tik netikęs pasiteisinimas, nes, anot Vilniaus kelių tarnybos viršininko Vytauto Černevičiaus, pamatęs ženklą su einančiu žmogumi arba raudoną šviesoforo signalą, kiekvienas privalo automatiškai mažinti greitį.
Abi pusės turi būti atidžios
„Tačiau daugelis to nedaro. Jeigu pėstysis kerta abi kelio juostas, jis privalo būti atidus, nes tie, kas suka į dešinę, vadovaujasi šviesoforo signalais. Ne kiekvienas vairuotojas pagalvoja, kad keliu gali kažkas eiti. O tai stebėtina“, – portalui Balsas. lt sakė komisaras.
Anot jo, būtent dėl to, kad vairuotojai ir pėstieji nesaugo savęs, įvyksta daug skaudžių eismo įvykių: „Ne visi vairuotojai būna neblaivūs. Juk motina su dviem vaikais ir studentę, kuri žuvo penktadienį, partrenkė alkoholio nevartoję asmenys“. Pareigūnas priminė atvejį, kai į darbą skubėjęs Generalinis prokuroras Darius Valys pėsčiųjų perėjoje partrenkė moterį. Prokurorų vadovas aiškino, kad perėja anksti ryte nebuvo apšviesta, o moteris vilkėjo tamsius rūbus, todėl kelyje buvo nepastebėta.
Panašus atvejis nutiko ir buvusiam Europarlamentarui Aloyzui Sakalui, kuris partrenkė dvi merginas.
Rezonansą sukėlė ir įvykis Skuodo rajone, kur neblaivus policininkas partrenkė tris mažamečius vaikus.
„Tokių pavyzdžių galima vardyti ir vardyti, tačiau kaip visus įtikinti būti atidiems ir gerbti vieni kitus“, – klausinėjo V. Černevičius.
Nepaiso net mamų su vežimėliais
Portalo Balsas.lt žurnalistai atliko eksperimentą ir pamėgino kirsti kelias pavojingas sostinės perėjas Žalgirio ir Ukmergės gatvėse.
Ties degaline „Lukoil“ Žalgirio gatvėje yra penkios perėjos, kurios yra reguliuojamos. Tačiau jas kirsti neįmanoma neturint bėgimo įpročių. Norint pereiti į Saltoniškių gatvės pusę net ir šviečiant žaliam šviesoforo signalui būtina pasirengti sprukti nuo dideliu greičiu iš už posūkio lekiančių automobilių, kuriems žalia rodyklė leidžia baigti manevrą. Maža to, automobiliai suka iš abiejų pusių, ir jeigu, nespėsi, pakliūsi po ratais.
„Gerai fiziškai pasirengę žurnalistai spėjo sprukti, tačiau jeigu jų vietoje būtų vaikas ar senas žmogus?“, – klausė Kelių patrulis Mindaugas Žvirblis.
Pasak jo, sostinėje labai mažai saugių pėsčiųjų perėjų, kuriomis galima eiti be kliūčių.
Perėja prie Šeškinės turgelio – mirties kelias
Norintiems kirsti perėją nuo Šeškinės turgelio Musninkų gatvės link, būtina turėti itin gerus bėgimo įgūdžius bei akis, kurios galėtų matyti net ir nugara.
Automobiliai lekia tokiu greičiu, kad kirsti kelią itin sudėtinga. Ne veltui čia žuvo ir buvo sužaloti jau septyni žmonės. Kas įdomiausia, visai greta yra policijos komisariatas, tačiau vairuotojai nepaiso net ir nuorodos „Policija“. Šiame ruože pareigūnai reido metu sulaiko dešimtį pažeidėjų.
Pėstysis privalo laukti
Ukmergės gatvėje, greta autoserviso „Tanagra“ ir degalinės „Lukoil“ yra dar vienas pavojingas ruožas. Pareigūnai ten nuolat vykdo reidus, tačiau nelaimingų atvejų nemažėja.
Ten šviesoforas įrengtas taip, kad pereiti perėjos neįmanoma.
„O ką kalbėti apie nereguliuojamas perėjas, kurias norint kirsti reikia laukti kelias valandas“, – sakė patrulis M. Žvirblis. Nors policijos pareigūnai nuolat įspėja pėsčiuosius ir vairuotojus būti atidiems tokiose perėjose, daugelis į tai žvelgia itin lengvabūdiškai.
Trūko tik akimirkos
Portalas Balsas.lt pakalbino vyriškį, kuris teigė, kad tik per akimirką vos neprarado savo ir vaiko gyvybės: „Stovėjome prie nereguliuojamos perėjos Basanavičiaus gatvėje. Norint prieiti prie reguliuojamos pėsčiųjų perėjos, būtina praeiti ruožą, kur eismas nereguliuojamas. Vienas automobilis sustojo, tad su sūnumi pradėjome eiti. Tačiau kita juosta važiavęs vairuotojas net nepagalvojo, kad kažkas gali eiti ir lėkė toliau. Tai pamatęs vos spėjau sustabdyti sūnų, pro kurį praskriejo automobilis. Širdis apmirė, tačiau iš tos baimės net numerio neįsidėmėjau. Tokius būtina skųsti, o lietuviai to nedaro“, - apgailestavo vyriškis.
Beje, anot pareigūnų, Vokietijoje nukenčia mažai pėsčiųjų tik todėl, kad vokiečiai pripratę prie tvarkos ir skundžia visus pažeidėjus.
Avaringumas mažėja
Nors policija skelbia, kad avaringumas mažėja, žmonės žūsta. Pranešama, kad per savaitę – nuo rugsėjo 27 dienos iki spalio 3 dienos užregistruoti 62 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės.
Žuvo trys vairuotojai, sužeista 70 žmonių, tarp jų 12 nepilnamečių.
Viso šiais metais iki spalio ketvirtos dienos eismo įvykiuose žuvo 178 žmonės, tarp jų 10 nepilnamečių. Tarp žuvusiųjų daugiausia vairuotojų – 65 ir pėsčiųjų – 57.
Pavyzdžiui, rugsėjo 23-iosios vakarą Kėdainių rajone, Krakių miestelyje, Naujosios gatvėje, kuri neapšviesta, 47 metų kėdainiškio vairuojamas automobilis „Chrysler Town & Country“ kliudė ir mirtinai sužalojo einantį 52 metų pėsčiąjį. Jis neturėjo jokių šviesą atspindinčių elementų, vilkėjo tamsiais drabužiais.
Rugsėjo 26-osios vakarą Kretingoje, Tiekėjų ir Palangos gatvių sankryžoje, automobilis „Nissan Almera“, vairuojamas 18 metų vaikino, kliudė į sankryžą dviračiu įvažiavusį neblaivų 58 metų šio miesto gyventoją. Vyrui, pirminiais duomenimis, nustatytas sunkus 2,73 promilės girtumas. Įvykio metu jis ir nukentėjo (sužeista dešinė ausis, lūžo kairės rankos pirštas). Gydytojams suteikus pirmąją pagalbą, jis išleistas į namus.
Apie 23 valandą Šilutės rajone, Vyžių kaimo teritorijoje, kelyje Kaunas–Jurbarkas–Šilutė–Klaipėda, keturratis motociklas kliudė ir sužeidė dviračių taku einantį 46 metų vyrą. Nukentėjusysis dėl galvos smegenų sutrenkimo, dviejų kaklo slankstelių išnirimo, abiejų kojų kaulų lūžių išvežtas į Klaipėdos universitetinę ligoninę. 29 metų keturračio motociklo vairuotojas, šio rajono gyventojas, iš įvykio vietos pasišalino.
Neblaivių vairuotojų skaičius įspūdingas
Didelį rūpestį policijai kelia neblaivūs vairuotojai. „Per savaitę sulaikome po du šimtus vairuotojų, kurių girtumo laipsnis svyruoja nuo vienos iki beveik penkių promilių“, – konstatavo Kelių policijos valdybos atstovas.
Pasak jo, tokio neblaivių vairuotojų skaičiaus nebuvo prieš dešimt metų.
Teisininkas Julius Jasaitis teigė, kad Lietuvoje yra netobulas Baudžiamasis kodeksas, kur nenurodoma, kad girtumas yra tyčinė veika: „Juk kiekvienas vairuotojas, kuris sėda girtas už vairo, tyčia daro nusikaltimą žinodamas, kad gali užmušti žmogų“.
Tačiau Seimas niekaip negali pritarti pataisai, o karas keliuose vyksta toliau.
Policijos statistika
Per aštuonis šių metų mėnesius Lietuvoje užregistruoti 1062 eismo įvykiai. Žuvo 137, sužeisti 2 045 žmonės.
Daugiausia eismo įvykių užregistruota gegužės – 332 ir birželio – 318 mėnesiais.
Daugiausia žmonių žuvo: sausio mėnesį– 29, birželį – 27 ir liepos mėnesį – 23.
Avaringiausios savaitės dienos: penktadienis – užregistruoti 298 eismo įvykiai, ketvirtadienis – 266 eismo įvykiai, šeštadienis – 249 įvykiai.
Avaringiausios valandos: 17.00–18.00 val. – užregistruoti 148 eismo įvykiai, 18.00–19.00 val. – 126 įvykiai, 16.00–17.00 val. – 123 įvykiai.
Daugiausia užregistruota transporto priemonių susidūrimo atvejų – 734, užvažiavimų ant pėsčiųjų – 576 įvykiai .
Eismo įvykiuose žuvo:
50 vairuotojų , 45 pėstieji , 29 keleiviai , 10 dviračių vairuotojų.
Daugiausia sužeista keleivių – 643 ir vairuotojų – 582 .
Dėl neblaivių vairuotojų kaltės įvyko 136 eismo įvykiai. Juose žuvo 15 žmonių ir 133 sužeisti.
Dėl apsvaigusių nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojų kaltės užregistruotas 1 eismo įvykis: sužeistas 1 žmogus.
Dėl neturinčių teisės vairuoti asmenų kaltės užregistruota 90 eismo įvykių. Juose žuvo 7 žmonės , 124 sužeisti .