Londonas jau seniai laikomas gėjų sostine. Net Anglija.lt komentatorių, dažnai besipiktinančių gėjais, nestebina už rankučių susikibusios įvairaus amžiaus vyriškių ir moteriškių poros.
Paskalų leidiniai diskutuoja apie žinomų gėjų asmeninių santykių peripetijas. Gėjų poros gali įsivaikinti ar įsigyti surogatinės motinos pagimdytą kūdikį, gali sudaryti civilinės partnerystės sutartį. O nuo kitų metų Anglijos gėjai galės ir tuoktis.
Lietuvos gėjai, kovojantys už teisę surengti eitynes Vilniaus centre – juk Londone žingsniuojama Oksfordo gatve ir tą dieną net transportas sustabdomas – tokių galimybių gali tik pavydėti. Ir žinoma į visas pasaulio puses aiškinti, kokia Lietuva netolerantiška.
Tiesą sakant, dėl gėjų paradų neturiu nuomonės. Man jie nepatinka ir dalyvauti ten, kur eksponuojami pusnuogiai kūnai su vos pridengtomis genitalijomis (Londone vykstantis paradas vadinasi London pride, t.y. „Londono pasididžiavimas“) tikrai nejaučiu jokios traukos. Tačiau šiame pasaulyje vyksta daug man nepatinkančių dalykų, ir ne kartą esu girdėjusi: nepatinka – nežiūrėk.
Tiesą sakant, nežiūrėti į tai, kas nepatinka, visai nebloga išeitis. Nes erzinti kitus ir misti jų dėmesiu šiandien itin populiaru. Gėjų kultūrai mitimas nepritariančiųjų dėmesiu irgi nesvetimas, tad kiekviena kritiška užuomina garsiai ir triukšmingai išviešinama, kiekviena nuoskauda įvardijama.
Kita vertus panašiai elgiasi bene visos represijas, slapstymąsi ir panieką patyrusios socialinės grupės. Galbūt tiesiog reikia išlaukti, kada praeis tas noras paraduoti, t. y. parodyti save, pabrėžtinai pranešant apie kitokią nei daugumos seksualinę orientaciją.
Tačiau teisė tuoktis gerokai rimčiau negu paradai. Nekalbėsiu apie tai, kiek dviejų vienos lyties asmenų sąjunga atitinka santuokos esmę – čia, kaip sakoma, išvedžiojimų laukas. Juolab dabar, kai per pastaruosius dešimtmečius santuoka kaip atgyvenusi institucija buvo dorojama visų pakraipų liberalų. Įdomu čia tik tai, kad heteroseksualioms poroms vis dažniau atsisakant santuokos, o vietoj jos renkantis gyvenimą susidėjus, kažkodėl šioji taip peikta „atgyvena“ staiga tapo tokia aktuali homoseksualams.
Bandau suprasti – kodėl? Viena civilinėje partnerystėje gyvenanti gėjų pora aiškino norintys vestuvių, t.y. šventės, tokios pat iškilmingos, puošnios, kaip visų. Rimta priežastis. Savo lesbietiško gyvenimo būdo neslepianti populiari BBC sporto žurnalistė viename interviu teigė, kad frazė „mes esame civilinėje partnerystėje“, kurią tenka ištarti prisistatant nepažįstamiesiems savo antrąją pusę, skamba labai gremėzdiškai. Gremėzdiškai, sutinku. Irgi priežastis.
Gerai, kad anglai santuokos liudijimuose nežymi, kuris iš susituokiančių asmenų yra vyras, o kuris – žmona. Tuo požiūriu vienalytėms santuokoms keblumų neiškils. Kitose šalyse pav. Lietuvoje ar Rusijoje vyras ar žmona būtinai nurodomi, nes reikia kažkur įrašyti naujas susituokusiųjų pavardes, o beje, laikantis griežtų lietuviškų tradicijų vienas ar viena iš jaunavedžių poros turėtų tapti –iene.
Teisiniai dokumentai Britanijoje keblumų nesudarys. Tačiau keblumai gali kilti kitur. Nors pabrėžtinai pranešta, kad teisę tuokti turinčios katalikų, anglikonų, musulmonų ar kitos bažnyčios, gėjų tuokti neprivalės, tačiau esu beveik įsitikinusi, kad neilgai reikės laukti, kada pirmoji byla, kunigui atsisakius tuokti gėjus, pasieks teismą.
Ir nenustebčiau, jei ji būtų išspręsta susituokti bažnyčioje panūdusių gėjų naudai. Užtenka prisiminti neseną pavyzdį, kai pagyvenusių sutuoktinių pora savo namuose išnuomodavusi kambarius pakeleiviams, dėl savo įsitikinimų atsisakė apgyvendinti gėjų porą. Sutuoktiniai buvo paduoti į teismą dėl diskriminacijos ir pripažinti kaltais, nes jie, tegu ir savo namuose, bet teikia žmonėms paslaugas ir privalo jas teikti visiems lygiai.
Kalbant apie santuoką, bažnyčia kaip ir registracijos biuras yra paslaugos teikėja. Ar jai bus leista diskriminuoti bažnyčioje susituokti panūdusius gėjus dėl jų seksualinės orientacijos? Labai įdomu. Bet jeigu nors viena bažnyčia teismo keliu bus priversta sutuokti gėjus, būsiu tarp tų, kurie protestuos. Nes esu ne tik už šiuolaikišką gėjų kultūrą, bet ir už teisę būti nešiuolaikiškiems ir laikytis savo tegu pasenusių, nepraktiškų, šiandienos reikmių neatitinkančių, peikiamų ir smerkiamų įsitikinimų.
Zita ČEPAITĖ