Bet idealų variantą – „greitai ir pigiai“ – surasti nėra taip jau paprasta. Gerai tiems, kas turi pažįstamų automobilių remonto meistrų ir gali kreiptis į juos, bet ką daryti likusiems? Kreiptis į artimiausią automobilių servisą ir tikėtis, kad po remonto išrašytoje sąskaitoje nebus už galvos griebtis priverčiančios sumos – tarsi loterija.
Naujienų portalas tv3.lt nutarė patikrinti, kaip skiriasi tam tikrų automobilio gedimų remonto kainos skirtinguose Lietuvos miestuose. Šiam tikslui buvo pasirinktas dešimtukas populiariausių remonto darbų automobilių servisuose.
Domėjomės, kiek kainuoja pakeisti variklio tepalus, oro filtrą, stabdžių kaladėles (vienos ašies), stabdžių diskus (vienos ašies), stabilizatoriaus traukę, lankstą („šarnyrą“), rato guolį, amortizatorių ir sankabą. Taip pat turbinos remontą, kurios kainą teko skaidyti į dvi dalis: nuėmimą ir pastatymą bei restauraciją (tvarkymą).
Kainų skirtumus skirtinguose miestuose siūlome įvertinti – nuotraukų galerijoje. Atkreipiame dėmesį, kad daugelio darbų kaina buvo įvardyta intervalu „nuo ... iki ...“, todėl galutiniame rezultate visur yra pateikiami kainų vidurkiai:
Kainos skiriasi dvigubai
Tam tikrų remonto darbų kainos skirtingose Lietuvos vietose skyrėsi dvigubai ar net daugiau. Pavyzdžiui, už sankabos sutvarkymą Biržuose ar Skuode tektų sumokėti apie 75-80 eurų, kai tas pats darbas trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose įkainotas vidutiniškai nuo 140 iki 150 eurų.
Panaši situacija ir su stabdžių kaladėlių (vienos ašies) keitimo darbais. Mažesniuose miesteliuose toks darbas įvertintas apie 10-12 eurų, o didžiuosiuose - apie 22-25 eurus. Verta tik pridurti, kad šis darbas tuose pačiuose didžiuosiuose miestuose tik taip vadinamuose „garažuose“ įvertintas kukliau - nuo 13 iki 17 eurų.
Vienas iš brangiausių darbų - turbinos remontas yra paskirstomas į dvi dalis. Pirmoji - nuėmimas ir pastatymas - atliekamas visuose tyrime minimuose servisuose. Tuo tarpu antroji dalis - turbinos restauracija - atliekama tik specifinėse vietose. Dažniausia pašnekovai minėjo, kad tokiu atveju sugedusi dalis yra siunčiama į Vilnių. Būtent todėl pati turbinos restauracija visur įvertinta panašia suma - apie 230-250 eurų. Skiriasi tik nuėmimo ir pastatymo darbų kaina. Brangiausiai šie darbai įvertinti Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
Panaši situacija ir su amortizatoriaus keitimu. Šio darbo vidutinė kaina svyravo ties 22-24 eurais. Žemiau šios ribos atsidūrė tie patys Biržai ir Skuodas, taip pat Marijampolė bei Vilniuje esantis „garažas“. Tuo tarpu brangiausiai šis darbas įkainotas viename Vilniaus servise.
Apibendrinus visų 10 darbų kainas visuose servisuose galima daryti iš anksto numanomą išvadą, kad brangiausiai remontas atsieitų Kauno, Vilniaus bei Klaipėdos servisuose. Tik šiek tiek mažiau darbai kainuotų Marijampolės servise bei Kauno ir Klaipėdos „garažuose“. O mažiausiai piniginę tektų paploninti Vilniaus „garaže“ bei Biržų ir Skuodo servisuose.
Tyrimo metu buvo atsitiktinai pasirinkti automobilių servisai Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Marijampolėje, Biržuose ir Skuode. Tuo pačiu patikrinome remonto kainas taip vadinamuose Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos automobilių taisymo „garažuose“.
Šioje apibendrintoje lentelėje sužinokite, kiek vidutiniškai jums kainuotų atlikti visus 10 tyrime įvardytų remonto darbų:
Informaciją apie automobilių remonto kainas suteikė: „Martonas“ (Vilnius), Gytis Romelis (Vilnius, „garažas“), „Eoltas“ (Kaunas), Karolis (Kaunas, „garažas“), „Autobosas“ (Klaipėda), Tadas (Klaipėda, „garažas“), „Mantagas“ (Marijampolė), „Eurelta“ (Biržai) ir A. Butavičiaus PĮ (Skuodas).
Kainų skirtumus lemia žmonių piniginė
Banko „Nordea“ vyr. ekonomistas Žygimantas Mauricas tv9irtina, kad kainų skirtumus lemia skirtingi žmonių finansiniai pajėgumai.
„Tokius kainų skirtumus didžiąja dalimi diktuoja paklausa, žmonių perkamoji galia. Taip pat – šešėlinės ekonomikos mastas šiame sektoriuje. Su mokesčių reforma, būtent automobilių remonto ir statybų veiklos buvo išbrauktos iš individualių veiklų sąrašo. Tokiu būdu siekiama daugiau skaidrumo šiuose sektoriuose.
Svarbu šiuo atveju, ne kiek pati paslauga kainuoja, o kiek žmonės yra pasirengę už ją mokėti. Didesniuose miestuose automobilių parkas naujesnis, todėl, logiška, ir patys reikalavimai kokybei yra aukštesni. Patys autoservisai yra linkę investuoti į kokybę, nes jiems galutiniam rezultate pavyksta daugiau uždirbti", - teigia Ž. Mauricas.
Ekonomistas tvirtino, kad dažniausiai didieji autoservisai orientuojasi į skirtingus klientus, tad garažai jiems konkurencijos nesudaro.
"Maža to, oficialūs automobilių servisai moka visus mokesčius. Kitas dalykas – jie nėra suinteresuoti siūlyti mažesnę kainą. Kai kurie automobilių gamintojai yra pasirinkę tokį verslo modelį, kai transporto priemonė parduodama pigiau, kad vėliau atgautų dalį investicijų per serviso paslaugas.
Iš esmės žinomi autoservisai orientuojasi į naujesnius automobilius, nes jiems taip labiau apsimoka. Todėl, logiška, ir tą kainą laiko tokią, kuri įkandama labiau tiems, kurie gali sau leisti įsigyti naujesnius automobilius. O į tuos „garažus“ naujų automobilius niekas neveža tvarkyti. Visai kita rinka, todėl kainos kitos. Juolab jų klientai jautresni kainai, bet nėra tokie reiklūs kokybei“, - įsitikinęs Ž. Mauricas.
Taupant galima sumokėti ir antrą kartą
Lietuvos automobilininkų sąjungos atstovas Marijus Jankauskas sako, kad kainų skirtumai jo nestebina.
„Viskas priklauso nuo pragyvenimo lygio. Visi nori uždirbti, kuo daugiau – nieko naujo nepasakysiu. Konkurencija tarp automobilių servisų yra didelė. Niekas netrukdo pasiskambinti į kokį autorizuotą servisą ir sužinoti paslaugų kainas. Nors, galbūt, kokybės ir negali pasiūlyti tokios pačios, bet kainos siekia kuo artimesnės.
Suprantama, kad „garažas“ „garažui“ nelygu. Jei klientas turi įprastą sau „garažą“, kur daug metų remontuoja automobilį, tuomet yra abipusis pasitikėjimas ir tame kažko blogo įžvelgti negalima. Bet varyti automobilį tvarkyti bet kur – jau yra didelė rizika. Būna atvejų, kai po nekokybiškų remonto darbų tenka tam pačiam klientui jau rinktis kitą servisą ir permokėti“, - teigė M. Jankauskas.