Išmanyti savo kaip vartotojo teises – būtina
„Vartotojai į Ne maisto produktų inspekciją dėl neatliekamo ar netinkamai atliekamo garantinio aptarnavimo kreipiasi gan dažnai. Inspekcijos duomenimis, dažniausiai kreipiamasi dėl pažeistų garantijos sąlygų, garantijos neteikimo dėl bankrutavusio pardavėjo, per ilgo remonto laiko, prastos garantinio aptarnavimo kokybės ar tais atvejais, kai garantinio aptarnavimo įmonė nenustato deklaruojamo defekto“, – sako Arvydas Naina, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos Gaminių ir paslaugų priežiūros skyriaus vedėjas.
Pasak A. Nainos, ne visi gaunami skundai būna pagrįsti. Galima tvirtinti, kad didžioji dalis vartotojų tvirtai išmano savo kaip vartotojų teises, tačiau iš ne visada pagrįstų paklausimų, kurie gaunami, galima daryti išvadą, kad pastovus žmonių švietimas vartotojų teisių tema yra būtinas.
Nepasitikėjimas garantiniu aptarnavimu kyla iš nežinojimo
„Išvengti problemų ir konfliktų, susijusių su garantiniu aptarnavimu, galima labai gerai išmanant savo kaip vartotojo teises bei pasidomint perkamo daikto gamintojo garantinės priežiūros sąlygomis. Pavyzdžiui, nežinant, kad ne visi gamintojai turi autorizuotus servisus Lietuvoje, susiduriama su didelėmis problemomis: jei perkamo daikto garantinis aptarnavimas gali būti atliekamas tik užsienyje, pirkėjai lieka nepatenkinti. Būtent dėl to itin svarbu prieš įsigyjant brangesnį daiktą pasidomėti jo garantinio aptarnavimo detalėmis“, – pasakoja Lina Ramansevičiūtė, pratęstos garantijos ir pirkinių draudimo paslaugas teikiančios bendrovės „Warranty Expert“ paslaugų teikimo vadovė.
Pasak L. Ramansevičiūtės, jų įmonėje veikiantis informacinis skambučių centras sulaukia pačių įvairiausių užklausų apie garantinį aptarnavimą. Būna atvejų, kai žmogus įrodinėja, kad jis prie įrenginio net neprisilietė, o šis neveikia. Atlikus diagnostiką paaiškėja, kad prietaisas buvo apipiltas ir dėl to garantija nebegalioja.
„Deja, ne visi išmano vartotojų teises, ne visada supranta, kas yra gamintojo garantija, kiek ji galioja. Būtent dėl to dažnai ir kyla konfliktai – savo teisių nežinantys žmonės ima pykti, kad negauna garantinio aptarnavimo, kad garantijos terminas yra neteisingas ar panašiai. Išmanant, kas yra ir kaip veikia garantinis aptarnavimas, nekiltų daugybė pykčių ir žmonės palankiau žiūrėtų į garantines paslaugas, būtų atviresni ir galėtų naudotis garantinio aptarnavimo teikiamomis naudomis“, – sako L. Ramansevičiūtė.
Pardavėjas garantiją suteikti privalo
Garantinis aptarnavimas yra vartotojo teisė ir kiekvienam asmeniniam daiktui pardavėjas privalo suteikti garantiją.
Garantijos taikymo ypatybės yra reglamentuotos LR Civiliniame kodekse. Ten numatyta, kad pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, turi teisę pareikšti reikalavimus dėl nekokybiškos prekės taisymo ne vėliau kaip per dvejus metus nuo prekės įsigijimo.
„Nepaisant to, kad ši vartotojo teisė yra apibrėžta teisiškai, nusižengimų vis tik pasitaiko. Be to, būna atvejų, kai garantijos dokumente nustatytas trumpesnis nei dvejų metų kokybės garantijos terminas. Svarbu žinoti, kad net ir tokiu atveju, kai nustatyta trumpesnė nei dvejų metų garantija, o daiktas sulūžta dar nepraėjus dvejiems metams, pardavėjas atsako už daikto trūkumus nepaisant nurodyto trumpesnio garantijos termino.“, – sako Arvydas Naina, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos Gaminių ir paslaugų priežiūros skyriaus vedėjas.
Pasak A. Nainos, žmonėms svarbiausia žinoti, kad jei jiems buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, jie turi teisę reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus, pakeisti netinkamos kokybės daiktą nauju, atitinkamai sumažinti kainą arba vienašališkai nutraukti pirkimo sutartį ir pareikalauti susigrąžinti sumokėtą kainą.