Apie tai portalas tv3.lt kalbėjosi su Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininku Gintaru Aliksandravičiumi.
Kaip iš tikrųjų turėtų elgtis vairuotojas, pamatęs įtartinai ar pavojingai manevruojančią kitą transporto priemonę?
Jeigu kalbant apie vairuotojus, tai pamačius pavojingą situaciją, pavojingai, neadekvačiai vairuojantį asmenį, tai pirmas patarimas būtų, kas yra ir numatyta taisyklėse, atsargiai, pasinaudojant visomis būtinomis atsargumo priemonėmis, vengti konflikto, turiu omeny – susidūrimo, ir patarimas skambinti numeriu 112, o tada vadovautis operatoriaus nurodymais.
Iš kur čia mes to karšto kraujo tiek turime, kad laikomės arti, važiuojame iš paskos, manevruojame, pakartojame kartais visus pažeidimus, kuriuos daro persekiojamas vairuotojas, o kartais dar ir daugiau Kelių eismo taisyklių pažeidimų padaro. Tai galiu pasakyti, kad yra buvę ir tokių atvejų, kai buvo nubaustas ir pranešėjas, nes jo vairavimas, jo manevrai, persekiojimai kėlė ne ką menkesnę grėsme negu tas potencialus pažeidėjas.
Prisimenant Kelių eismų taisykles, tai, jeigu yra galimybė, reikėtų skubiai informuoti kitus eismo dalyvius. Tarkime, gali būti signalizavimas, perjungiant artimuosius žibintus į tolimuosius, tai tokiais veiksmais galima atsargiai, nesukeliant grėsmės nei sau, nei kitiems, įspėti kitus. Bet bet kokiu atveju reikia imtis visų atsargumo priemonių, kad nenukentėtum pats, nesukeltum pavojaus kitiems, kitų asmenų turtui.
Bet čia jau kalbame tik apie akivaizdžius atvejus, apie akivaizdžiai matomą grėsmę, nes yra tokių atvejų, kuomet vairuotojas pasijautė galbūt nekomfortiškai, galbūt išsigando be pagrindo, informavo policiją, o iš tikrųjų teisinės situacijos vertinimą atlieka teisėsaugos pareigūnai.
Ar reikėtų pasekti iš paskos, tam tikrą laiką stebėti įtartinai laviruojančią transporto priemonę?
Mano būtų tik rekomendacija tokių veiksmų vengti, bet situacijos būna skirtingos ir aš manau, kad reikia paskambinti numeriu 112 ir tuomet išklausyti operatorių. Jeigu tai padaryti įmanoma saugiai, kai nekyla grėsmė nei man, nei kitiems, tai galbūt, bet galiu pats pažeisti taisykles, turėdamas menkesnius vairavimo įgūdžius ar neįvertinsiu važiavimo sąlygas, tai reikia atsižvelgti ir į tai. Iš esmės tai yra ydinga praktika, kai važiuoja, pakartodami tuos pačius pažeidimus.
Kaip suprantu, pačiam vairuotojui, pastebėjus grėsmingai manevruojančią transporto priemonę, užkirsti jai kelią ar kitaip ją stabdyti jokiu būdu negalima?
Tikrai ne. Kalbant apie asmenį už vairo, tai jeigu tai yra policijos, teisėsaugos pareigūnas, turintis ypatingų vairavimo įgūdžių, tai būtų vienas atsakymas. Bet, jeigu šiaip asmuo, turintis teisę vairuoti, tai apsisaugokime save ir, jeigu yra galimybė, informuokime kitus.
Jeigu ten Holivudo filmų prisižiūrėję, tai kyla visokiausių minčių. Mes Lietuvoje po „Formulės-1” lenktynių žinojome, kad visi išlekia palakstyti, nes buvo adrenalino per daug, matyt, iš televizijos pasisemta. Bet tikrai to nerekomenduoju daryti, juolab, kad teisinės situacijos vertinimą atliks teisėsaugos pareigūnai. Ir kartais dėl emocinės būsenos, dėl teisinių žinių stygiaus, dėl pasikeitusių Kelių eismo taisyklių punktų, išties galbūt vairuotojui pasirodė, kad kita transporto priemonė padarė pažeidimą, tačiau finale paaiškėja, kad tas vairuotojas nieko nepažeidė. Dar daugiau – jeigu tai yra filmuota medžiaga, reikėtų žiūrėti į Asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatas. Tas įstatymas labai tinkamas tiems, kurie yra „medžiotojai“, tai yra tokie žmonės, kurie savanoriškais pagrindais seka kitus, galbūt dėl noro stebėti.
Paminėjote kitų eismo dalyvių filmavimą. Ar vaizdo medžiaga galėtų būti įrodymu, siekiant nustatyti Kelių eismo taisyklių pažeidimus?
Taip, galėtų, bet tai sprendžia policija.
Jeigu pastebima, kad akivaizdžiai neblaivus, apsvaigęs asmuo mėgina sėstis už vairo ir vairuoti, ar tokį asmenį reikia stabdyti?
Jeigu mes dabar įsivaizduojame tokį žmogų, tai, matyt, Jūs mintyse įsivaizduojate galbūt sportišką, 33 metų, 1,95 metro ūgio vyrą, o aš įsivaizduoju 80-ties metų senutę.
Viskas priklauso nuo situacijos. Bet kokiu atveju reikia per duoti informaciją apie situaciją numeriu 112. Ypač man keista, kai artimieji, sakykime, leidžia asmeniui neblaivam važiuoti, įvyksta eismo įvykis, o vėliau sako, kad „ai, juk mes jam sakėm“, tai ką Jūs ten sakėt? Juk Jūsų ten artimas giminaitis, šeimos narys, tai bent artimieji, manau, tikrai turėtų rasti būdų, priemonių paveikti jį, kad jis nesėstų prie vairo neblaivus.
Jeigu tai yra pašalinis asmuo, tai pirmas veiksmas – skambinti 112. Aišku, gali būti situacija ir tokia, kad, tarkime, vairuoti sėdantis asmuo yra visiškai girtas, tai gal ten jį galima būtų kažkokiais švelniais judesiais sulaikyti ir apriboti jam patekimą į transporto priemonės vairuotojo vietą.
Taigi, viskas priklauso nuo situacijos. Vis dėlto universalus patarimas, bendri du dalykai, kuriuos reikėtų akcentuoti, tai yra atsargumas savo ir kitų ir informacijos perdavimas policijai, teisėsaugos institucijai.
Dėkoju už pokalbį.