Netrukus prasidėsiantis pirmininkavimas Europos Sąjungos (ES) Tarybai Lietuvai atneš ne tik iššūkius, bet ir daug naudos, jei šalis mokės ja pasinaudoti. Tokios nuomonės laikosi portalo balsas.lt kalbintas europarlamentaras Juozas Imbrasas. Jis kalbėjo apie energetinio saugumo prioritetą ir transporto srities iššūkius.
ES teikiamos energetinio saugumo garantijos
Paklaustas apie energetinį saugumą ir tikėtinus Lietuvos pasiekimus šioje srityje pirmininkavimo laikotarpiu J. Imbrasas pirmiausia pabrėžė Europinės strategijos vykdymo svarbą.
„Pagrindinė Europos energetinės politikos strategija – Sąjungos teritorija turi būti išraižyta energetiniais tinklais nuo šiaurės iki pietų, nuo rytų iki vakarų. Turi būti parengti energetiniai koridoriai naftai, dujoms, elektrai. Nuo to priklausys, kiek pati ES bus saugi energetikos srityje. Jei Lietuva, esanti ES pakraštyje, galės prisijungti prie bet kurio iš tų vamzdžių ir pasirinkti šaltinį, ko mums dar gali reikėti? Juk šiandien esame neramūs, kad priklausome nuo vieno vamzdžio, elektros tinklai sujungti su Volgos kaskadomis. Jei Rusija užpyks ir pasuks kokį čiaupelį arba nukirps ką nors – mums bus blogai. Taigi bendras ES mums yra labai naudingas. Be to, taip iškart būtų sprendžiamas ir šaltinių klausimas. Būtų gerai, jei galėtume rinktis, iš kurio šaltinio norime pirkti – ir rinka atsiveria, ir kainodara“, – aiškino europarlamentaras.
Komentuodamas bendradarbiavimą su Rusija politikas ypač akcentavo diplomatiškumą ir kompromiso paieškas.
„Yra labai svarbu kalbėtis ir derėtis, tačiau mes turime būti ne nuolaidūs, o diplomatiški ir gudrūs. ES nesuprantamas nusisukimas ir nugaros rodymas. ES supranta Rusijos strategijas, žinomi ir tam tikri kritikuoti veiksmai bei siekiai, yra įvairių nuomonių, bet stengiamasi kalbėtis ir neužpykdyti to kartais labai pasipūtusio ir susireikšminusio didelio kaimyno. Mums reiktų to išmokti. Be to, turime išmokti pasinaudoti ES dokumentais, tokiais kaip „Sutarčių sudarymas su trečiosiomis šalimis perkant energetinius resursus”. Jei Rusija mums patiekia sutartį, kuri neatitinka Europos rinkos ir konkurencijos taisyklių, tereiktų tai atvirai išdėstyti. Mūsų nuomonė turi būti pateikiama ne kaip provokacija, o kaip veiksmai, suderinti su ES politika”, – samprotavo J. Imbrasas.
Transporto peripetijos
Pasak europarlamentaro, svarbu kuo skubiau vykdyti susisiekimo projektus ir pirmininkavimo laikotarpis šiuo klausimu gali būti labai produktyvus.
„Geras susisiekimas yra labai svarbu. Juk žinome, kad daugelis senesnių ES šalių narių piliečių jau yra atpratę keliauti su keliais persėdimais. Netgi kolegos iš EP, pamatę, kaip reiks keliauti į Lietuvą, kartais atsisako dalyvauti įvairiuose renginiuose dėl ilgo kelionės laiko ir nesuderinamumo su kitais planais. Turime kreipti dėmesį tiek į aviaciją, tiek į kelius. Pirmininkavimo metu pasinaudojant pozicijomis reikia forsuoti „Rail Baltica“. Turime kuo greičiau susijungti įvairiais transporto koridoriais su kitomis ES šalimis. Tai pasitarnautų tiek krovinių gabenimui, tiek turizmui ir bendradarbiavimui bei kooperacijai su kitomis Europos šalimis. Šiandien susisiekimo atžvilgiu esame visiškas Europos pakraštys”, – aiškino politikas.
Kalbėdamas apie aviakompanijas ir jų veiklą bei perspektyvas, J. Imbrasas pabrėžė didelių pozityvių pokyčių nesitikintis.
„Aviakompanijas sukurti ir išlaikyti yra sunku, nes šioje srityje yra labai žiauri konkurencija. Išsilaikyti aviakompanijai dabar sunkiau nei bet kada – reikalavimai, išlaidos ir konkurencija nuolat auga. Tad išsilaikyti kompanija su keliais lėktuvais, praktiškai neįmanoma – ją suvalgys didesnės kompanijos. Valstybinę kompaniją reikėjo kurti tuojau pat po „flyLAL“ bankroto tačiau tada pritrūko politinės valios”, – dėstė EP narys.