Nors Lietuvoje, palyginti su Vakarų Europos šalimis, gyvena mažai migrantų iš trečiųjų šalių, tyrimai rodo, kad gyventojų nuostatos jų atžvilgiu yra itin neigiamos.
2010 m. Tarptautinės migracijos organizacijos Vilniaus biuro bei Europos migracijos tinklo Lietuvos nacionalinio informacijos centro užsakymu atliktas tyrimas parodė, jog dauguma (58 proc.) Lietuvos gyventojų imigraciją vertina negatyviai. Ypač neigiamos nuostatos gajos tarp vyresnio amžiaus, mažesnių pajamų ir menkesnį išsilavinimą turinčių šalies piliečių. Be to, jos pasižymi iškreiptu reiškinio vertinimu ir yra labiau paremtos išankstinėmis nuostatomis nei realia situacija.
„Net trečdalis Lietuvos gyventojų mano, kad darbo imigrantų šalyje yra daug arba labai daug, o realiai jų skaičius nesiekia net 1 procento dirbančiųjų. Be to, migrantai iš trečiųjų šalių vertinami net dvigubai blogiau nei iš Europos Sąjungos valstybių, taip pat klaidingai įsivaizduojama, iš kokių šalių daugiausia migrantų atvyksta“, – sako Vilana Pilinkaitė-Sotirovič, Lygių galimybių plėtros centro projektų vadovė.
Pasak jos, šias nuostatas daugiausia lemia žiniasklaida, o ne realus susidūrimas su imigrantais, kuriuo gali remtis vos 7 proc. minėto tyrimo respondentų. Be to, problema slypi ir tame, kad įsitvirtinusios neigiamos išankstinės nuostatos yra sunkiai pakeičiamos net pateikiant pavyzdžių, liudijančių priešingą situaciją.
„Vilties suteikia tai, kad jaunimas mūsų šalyje atviresnis ir turi kiek mažiau neigiamų išankstinių nuostatų nei vyresnė karta, taigi šio proceso nepalikus savieigai, ateityje galima tikėtis ir didesnės tolerancijos migrantų iš trečiųjų šalių atžvilgiu“, – sako projekto „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ koordinatorė Monika Viščinytė.
Kaip ugdyti mokytojų, mokinių ir mokyklos bendruomenių atvirumą, gebėjimą prisitaikyti prie įvairovės ir skatinti pasitikėjimo santykius su trečiųjų šalių piliečiais, stiprinti pritarimą jų integracijai, Lietuvos visuomeninės organizacijos patirties sėmėsi Danijoje. Ši išvyka buvo projekto „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ dalis.
Danijoje Lygių galimybių plėtros centro ir „Socialinės partnerystės fondo Magnum Bonum“ atstovai analizavo geruosius pavyzdžius, atrinko sėkmingiausias ir patraukliausias metodikas bei priemones ir adaptavo jas Lietuvai.
Būtent šios šalies patirtis įvėpė projekto įgyvendintojus sukurti du moksleiviams skirtus žaidimus: jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams skirtą „Po Saule“ ir vyresnių klasių moksleiviams skirtą „365“. Abu žaidimai leidžia patraukliai ir neįprastai integruoti socialinius klausimus į bet kokio dėstomo dalyko turinį. 1 250 vnt. tiražu išleisti žaidimai, kuriuose taip pat pateikiamos metodinės instrukcijos mokytojams, jau pasiekė visas projekte dalyvavusias mokyklas, taip pat toliau platinami bendradarbiaujant su Ugdymo plėtotės centru.
Įgyvendindamos projektą nevyriausybinės organizacijos surengė dviejų seminarų ciklą mokytojams, stiprinantį daugiakultūrio ugdymo gebėjimus. Taip pat 10-yje mokyklų, dalyvavusių projekte „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“, įvyko 35 metodiniai kursai, per kuriuos į skirtingų dalykų pamokas buvo integruojami interaktyvios pratybos, žaidimai ir diskusijos, susijusios su trečiųjų šalių piliečių integracijos gerinimo klausimais. Taip pat šiose mokyklose įgyvendintos ir sąmoningumo ugdymo kampanijos, kuriomis siekta atkreipti mokyklų bendruomenių dėmesį į migrantams kylančias problemas bei ugdyti mokinių aktyvų dalyvavimą socialinių klausimų aptarime.
Projektą užbaigė mokyklų bendruomenėms ir trečiųjų šalių piliečiams skirta bendradarbiavimo, bendravimo, kultūrinio apsikeitimo stovykla „Kultūrų dialogo forumas“, o ilgalaikius rezultatus padės užtikrinti neformalus daugiakultūrio ugdymo mokyklų tinklas.
Net 23 proc. apklaustų projekte dalyvavusių mokytojų nurodė, kad jų nuostatos trečiųjų šalių piliečių atžvilgiu tapo kur kas atviresnės, 33 proc. teigė gavę naudingos informacijos. Galimybę panaudoti projekte įgytas žinias mato net 41 proc. projekte dalyvavusių mokyklų atstovų, iš dalies – apie 16 proc.
Savo darbe mokytojai ketina pritaikyti ne tik teorinę informaciją, bet ir interaktyvius darbo su auditorija metodus, sąmoningumo ugdymo kampanijas ir metodines paskaitas. Projekto veikos sudarė galimybę mokytojams išbandyti ir įvertinti nesudėtingai pritaikomus darbo su mokiniais metodus, kurių, kaip teigė pedagogai, kartais pritrūksta.
Pasak Lygių galimybių plėtros centro projektų vadovės Margaritos Jankauskaitės, įvertindami projekto rezultatus, šalies mokytojai išreiškė nuomonę, kad panašūs projektai turėtų būti vykdomi ir ateityje. Ypač daug naudos jie tikisi iš sudaryto neformalaus mokyklų tinklo, kurį bus siekiama palaikyti ir plėsti. Mokytojai norėtų turėti galimybę susitikti su Lietuvoje gyvenančiais trečiųjų šalių piliečiais, mokiniais užsieniečiais, nes tokie susitikimai padeda įvertinti realią migrantų patirtį ir dar kartą peržvelgti savo nuostatas.
Projektą „Mokykla visiems II: Atviro dialogo link“ (Nr. EIF/2010/4/04/IP/3) VšĮ Lygių galimybių plėtros centras ir VšĮ „Socialinės partnerystės fondas Magnum Bonum“ vykdo nuo 2011 m. Projektas įgyvendinamas vykdant Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijai 2010 m. metinės programos prioritetą „Veiksmai, skirti įgyvendinti „Bendruosius pagrindinius imigrantų integracijos politikos Europos Sąjungoje principus“. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos lėšomis. Iš viso jam įgyvendinti buvo skirta 327 277,09 Lt.
Projekto metu buvo siekiama supažindinti mokytojus su užsienio ir Lietuvos gerosiomis daugiakultūrio ugdymo praktikomis, stiprinti mokytojų gebėjimus integruoti daugiakultūrį ugdymą į edukacijos procesą, kurti kultūriniam dialogui atvirą mokyklų aplinką, skatinti trečiųjų šalių piliečių integraciją. Projektas baigiasi 2012 m. birželio 30 d.
Užsakymo nr. 2876