Sinoptikams pranašaujant, kad visą šią savaitę Vakarų Lietuvoje karaliaus šaltis ir sniegas, uostamiesčio vairuotojams lieka tik apsišarvuoti kantrybe - vakar iškritęs pirmas "rimtas" sniegas parodė, jog gatvių valymo kokybė ir vėl tenkina tik komunalininkus bei miesto valdžią.
Ar situacija pasikeistų paslaugą pradėjus teikti kitoms įmonėms, šią žiemą sužinoti jau nebepavyks - viešojo konkurso rezultatai buvo apskųsti teismui.
Kai sninga - nevalo
Vakar iškritęs pirmasis "tikras" sniegas uostamiesčio gatves ir vėl pavertė čiuožyklomis - iki vidurdienio ir dar ilgiau juo padengtos buvo net ir magistralinės miesto arterijos. Ne ką geresnė situacija tuo metu buvo ir rekonstruotame Palangos plente - nors čia jau leidžiama važiuoti 90 km/h greičiu, tai daryti dėl slidžios dangos ryžosi retas vairuotojas.
Miesto gatvių valymu besirūpinančios bendrovės "Specialus autotransportas" logistikos vadovas Rimantas Strakšys tikino, kad rūpindamiesi eismo saugumu įmonės darbuotojai plušo jau nuo šeštadienio vakaro - šąlant smėlio ir druskos mišiniu buvo pabarstyti visi tiltai, viadukai, įkalnės ir nuokalnės.
"Sekmadienio rytą maždaug pusę aštuonių budėtojas užfiksavo didesnį sniego kritimą. Buvau informuotas apie tai, vadybininkas išvažiavo apžiūrėti kelių. 9 valandą barstyti gatvių išvažiavo pirmoji mašina, o per dvidešimt minučių - dar dvi. Apie pusę pirmos barstyti baigta", - pasakojo R. Strakšys.
Anot jo, gatvės nebuvo valomos, nes tai tokiomis oro sąlygomis - snigo, temperatūra laikėsi apie nulį - neduotų jokios naudos. Nuspręsta barstyti gatves sniegą nutirpdančiu druskos ir smėlio mišiniu, o jau vėliau, nutirpusį - nustumdyti, kad naktį šąlant nepridarytų bėdos.
Išsiųsti automobilius nustumdyti sniegą "Specialus autotransportas" planavo sekmadienį popiet - penkios mašinos turėjo darbuotis iki vakaro.
R. Strakšys nesutiko su klaipėdiečių priekaištais dėl prasto gatvių valymo - taip galėję pasirodyti tik todėl, kad visą pirmąją dienos pusę nesiliovė snigti. Anot jo, barstomos buvo visos uostamiesčio gatvės, tačiau tuo pat metu snigo, taigi jau netrukus keliai vėl pasidengdavo sniegu.
Pokalbininkas atkreipė dėmesį ir į tai, kad bendrovė negali perdėtai uoliai barstyti kelių - savivaldybė dėl to nepaglostytų.
Vakar popiet apžiūrėjęs uostamiesčio gatves situacija patenkintas liko ir savivaldybės Miesto ūkio departamento direktorius Liudvikas Dūda.
"Viskas normaliai - gatvės plikos. Kai dar nedirbau savivaldybėje, man irgi kartais atrodydavo panašiai, kaip tiems gyventojams, kurie skundžiasi nevalytomis gatvėmis. Bet reikia suprasti, kad vienu ypu visų gatvių nenuvalysi, o pabarsčius jos per penkias minutes irgi nenutirps. Esant tokiam sniegui kokių nors superpajėgų už didžiulius pinigus į gatves irgi negalime mesti. Žodžiu, tai - kompromisų menas", - sakė jis.
Apie būtinybę tik barstyti, o ne valyti, sekmadienį kalbėjo ir užmiesčio kelių valymu besirūpinančios valstybės įmonės "Klaipėdos regiono keliai" direktorius Petras Kaučikas.
Vakar popiet grįžęs po kelių apžiūros jis teigė esąs patenkintas įmonės darbu ir nesutinkąs su vairuotojų nusiskundimais dėl apsnigto Palangos plento.
"Snigti pradėjo apie pusę aštuonių, gal truputį vėliau. Pusę devynių žmonės jau buvo ten. Kuris nors vairuotojas nepatenkintas galėjo būti nebent pačiu snigimo momentu. Apie pietus pats buvau ir mačiau - asfaltas šlapias ir plikas", - patvirtino jis.
Pasiūlymo nepriėmė
UAB "Specialus autotransportas" miesto gatves valys dar ir šią žiemą, nes teismas sustabdė konkursą, kuriame nugalėtojomis buvo pripažintos kitos bendrovės.
Po tokio įvykių posūkio pietinės uostamiesčio dalies gatvių valymo konkursą laimėjusi bendrovė "Žemkasa" miesto savivaldybės vadovybei išsiuntė raštą, kuriame siūlėsi gatves nuo gruodžio valyti už simbolinę 1 lito kainą.
"Dabartinis paslaugos teikėjas UAB "Specialus autotransportas", abejodamas mūsų techniniu ir gamybiniu pajėgumu, apskundė konkurso rezultatus teismui. Manome, kad taip minėta firma nori uždelsti laiką ir pasirašyti laikiną paslaugų teikimo sutartį, todėl atsižvelgdami į susidariusią situaciją ir norėdami įtikinti pietinės Klaipėdos miesto dalies gyventojus bei miesto savivaldybę, kad esame pasiruošę laiku ir kokybiškai atlikti numatytus darbus, siūlome pietinę miesto dalį valyti už 1 litą", - teigiama rašte.
Tačiau "Vakarų ekspresui" savivaldybės administracijos specialistai tikino, kad negali priimti tokio siūlymo, nes visos paslaugos yra perkamos konkursų būdu, tad įmonė turėtų pagrįsti savo kainą.
Skaičių kalba
Pagal su UAB "Specialus autotransportas" 2006 m. pasirašytą sutartį, kuri baigėsi gruodžio 1-ąją, pietinės miesto dalies valymui numatyta 1,976 mln. litų, o šiaurinės - 1,827 mln. litų per metus. Pasak savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėjos Irenos Šakalienės, šie skaičiai - "lubos", kurių negalima viršyti.
"Realiai tiek pinigų mes nemokėdavome. Pavyzdžiui, pernai už pietinės miesto dalies valymą sumokėta 868 243 litai, o šiaurinės - 762 123 litai. Konkursą laimėjusi bendrovė "Vakarų švara" šiaurinę dalį sutiko valyti už 805 867 litus, o pietinės dalies valymo laimėtoja "Žemkasa" - už 827 861 litą", - skaičius vardijo ji.
Esą įvertinus tai, kiek per metus būdavo realiai sumokama UAB "Specialus autotransportas", teorinės konkurso laimėtojų kainos yra didesnės.
"Jei įmonė dirbtų taip pat, tai vidutinė "Specialiam autotransportui" per metus sumokama suma siektų milijoną 403 746 litus. Dviem laimėjusioms įmonėms - milijonas 633 728 litai. Tačiau pripažinsiu, kad miestui būtų geriau, jei gatves valytų dvi skirtingos įmonės, atsirastų konkurencija. Dabar sutartis su ankstesniu rangovu laikinai, iki pavasario, pratęsta. Dar teismas turi tarti savo žodį. "Specialus autotransportas" turėjo teisę pareikšti mums pretenziją dėl konkurso rezultatų, mes tą pretenziją atmetėme, tad jie kreipėsi į teismą, kuris iškart sustabdė konkursą. Bylinėjimasis gali vykti ilgai", - dėstė ji.
Skyriaus vedėja pateikė ir keletą konkrečių kainų. Pavyzdžiui, "Specialus autotransportas" už 10 tūkst. kv. m ploto gatvių laistymą druskos tirpalu žiemą ima 44 Lt. "Žemkasos" siūlyta kaina - 53,31 Lt, "Vakarų švaros" - 60 Lt.
Verslininkai piktinasi
UAB "Specialus autotransportas" direktorius Ramūnas Balčiauskas tikino, jog lyginti konkurse nurodytų kainų ir tų, kurias savivaldybė mokėjo jo vadovaujamai įmonei, negalima.
"Mes teikiame paslaugą, kainos aiškios, o konkursinės kainos gali skirtis. Apskundėme konkursą, nes manome, kad tos įmonės negalės įvykdyti konkurse numatytų sąlygų, bus nepajėgios atlikti darbus. Mes nieko nedarome, kas būtų neteisėta. Siūlėme optimalią kainą. Lyginti sumų su 2006 metais negalima, nes per tuos trejus metus dvigubai pabrango ir druska, ir kuras, medžiagų sąnaudos - didesnės", - teigė jis.
"Pats konkursas vyko puikiai, pretenzijų neturime. Tačiau miestas turi remtis ekonomiškumo principu. Pagal senąją sutartį, kurią savivaldybė pratęsė, budėjimui per abi miesto dalis numatyta 14 mechanizmų. O pagal naują - 6. Paskaičiavome, kad 3 mechanizmų budėjimas per mėnesį kainuos 25 tūkstančius litų, o septynių - 70 tūkstančių litų. Tad kur čia taupymas? Jei mes negalėtume vykdyti darbų, mūsų net į konkursą nebūtų priėmę", - sakė UAB "Žemkasa" vadovas Dainius Zokas.
Jam antrino ir UAB "Vakarų švara" vadovas Gediminas Bagočius.
"Savivaldybė netaupo. Su tais viešaisiais pirkimais kažkokia anarchija vyksta", - komentavo jis.
Tuo metu savivaldybės specialistai aiškino, jog ir vadovaujantis ankstesne sutartimi budėjimui gali būti nurodyta skirti mažiau mechanizmų.
"Lyginti skaičius išties yra labai sudėtinga. Jei pažvelgsime į tas sumas, kurios įvardytos sutartyje su "Specialiu autotransportu", jos yra ženkliai didesnės nei pasiūlė dvi laimėjusios įmonės. Tačiau realių skaičių, kiek kainuotų jų paslaugos, mes negalime žinoti, nes tos įmonės dar nedirbo. "Specialaus autotransporto" realias kainas žinome", - teigia savivaldybės administracijos Viešųjų pirkimų tarnybos vadovas Tomas Mataitis.
"Tragedijos nebuvo"
Rimantas TARAŠKEVIČIUS, Klaipėdos miesto meras:
Esu matęs ne vieną žiemą, kai gatves dengdavo pusmetrio storio sniego sluoksnis. Vakar situacija buvo tikrai normali, ažiotažo nereikia kelti. Ryte išvažiavau į miestą, kai kelininkai dar nebuvo pajudėję. Paskambinau atsakingiems asmenims, kad budintų juos - gavau atsakymą, kad viskas kontroliuojama. Tragedijos tikrai nėra, bet reikia pripažinti, kad šaligatviai buvo valomi kur kas geriau. Nemanau, kad sutartis su gatvių valytojais neskatina jų dirbti kuo daugiau - už budėjimo režimą jie gauna kur kas mažiau nei valydami gatves.
Giedrė NORVILAITĖ, Denisas NIKITENKA