Padaryti tai padeda sparčiai populiarėjanti elektroninė paslauga – priminimas, kad dokumento galiojimo laikas jau artėja į pabaigą, kuria pasinaudoti galima prisijungus prie Viešųjų paslaugų, susijusių su asmens ir kitų dokumentų išdavimu bei konsultavimu, informacinės sistemos (EPIS) paslaugų portalo. Vartotojai noriai naudojasi ir kitomis šioje sistemoje teikiamomis virtualiomis paslaugomis, kurios visų pirma padeda taupyti pačią didžiausią vertybę – laiką.
Įspėjimas apie dokumento galiojimo pabaigą – sparčiai populiarėjanti paslauga
Informavimas, kad artėja asmens dokumento galiojimo pabaiga – viena iš sparčiausiai populiarėjančių elektroninių paslaugų, kurias teikia Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos. 2014 metais, kai atsirado galimybė užsisakyti elektroninį įspėjimą apie tai, kad artėja laikas keisti asmens dokumentą, ši paslauga buvo užsakyta 842 kartus, o 2017-aisiais buvo pateikta jau gerokai per 1100 prašymų.
Stebėtis tuo, anot Migracijos departamento Resursų valdymo skyriaus vedėjos Ritos Mikučionienės, nereikėtų, nes pastaroji paslauga padeda išvengti problemų, kurias patirtume prireikus keisti šiuos dokumentus paskutinę minutę.
„Atvejų, kai asmens dokumentus tenka keisti skubos tvarka, pasitaiko neretai. Pavyzdžiui, žmonės po kelių dienų turi išvykti į kelionę, bet tik šiandien pamatė, kad paso galiojimo laikas pasibaigęs“, – sako pašnekovė. Ji primena, kad patekusieji į tokią situaciją ne tik patiria nemažą stresą, bet ir turi plačiau atverti piniginę, kadangi keičiant dokumentus skubos tvarka tenka mokėti gerokai brangiau. Būtent ši paslauga, pabrėžia pašnekovė, ir padeda išvengti tokių nemalonumų: „Vos tik ji pradėta teikti, žmonės ja pradėjo noriai naudotis, nes pajuto, kad tai labai patogu“.
Į klausimą, ar sudėtinga užsisakyti priminimo apie besibaigiantį asmens dokumentų galiojimo laiką paslaugą ir kaip tai padaryti, R. Mikučionienė atsako, jog tai tikrai paprasta, ir aiškina: „Prisijungęs prie elektroninės migracijos paslaugų sistemos EPIS tinklapio epis.vrm.lt, asmuo turi pasirinkti skirsnį „Asmens dokumentai“. Atsidarius visam dokumentų sąrašui, reikia pasirinkti dominantį dokumentą. Lange taip pat bus matoma visa su pasirinktu dokumentu susijusi informacija – jo tipas, numeris, asmens kodas, galiojimo data ir įstaigos, kuri išdavė dokumentą, pavadinimas. Paslaugų sąraše pasirinkus konkretų dokumentą, reikėtų nurodyti, kokiu būdu asmuo norėtų gauti informaciją apie šio dokumento galiojimo pabaigą – elektroniniu paštu, trumpąja SMS žinute, arba abiem šiais būdais“.
Užsisakantieji paslaugą gali pasirinkti, kokia kalba jiems bus siunčiamas pranešimas – lietuvių, anglų ar rusų. Užsakant šią paslaugą taip pat reikia nurodyti laikotarpį, kada asmuo norėtų gauti pranešimą apie dokumento galiojimo pabaigą – galima rinktis laikotarpį nuo vieno iki šešių mėnesių. R. Mikučionienė pabrėžia, kad galima užsisakyti priminimus ir apie kelis dokumentus, bet kiekvienam atskiram dokumentui pranešimas apie galiojimo laiką turi būti užsakomas atskirai.
Kvietimas užsieniečiui – elektroniniu būdu
Taupantys laiką jau įvertino dar vienos elektroninės paslaugos, kuria galima pasinaudoti prisijungus prie elektroninių migracijos paslaugų informacinės sistemos EPIS, privalumus. Pastaroji paslauga, skirta kviečiantiems svečius iš užsienio, itin palengvina kvietimo atvykti į mūsų šalį užsieniečiui patvirtinimo procesą. Prisijungęs prie EPIS kvietėjas, kuris gali būti ir fizinis, ir juridinis asmuo, prašymą patvirtinti kvietimą gali užpildyti ir pateikti elektroniniu būdu.
Sprendimą dėl kvietimo patvirtinimo arba atsisakymo tvirtinti kvietimą priima migracijos tarnyba, kurios aptarnaujamoje teritorijoje yra kvietėjo deklaruota gyvenamoji arba buveinės registracijos vieta, tačiau užpildžiusiam elektroninį prašymą ir pridėjusiam prie jo reikiamų dokumentų kopijas kvietėjui nereikės asmeniškai vykti į teritorinį migracijos padalinį net jo atsiimti: kai prašymas bus gautas ir išnagrinėtas, kvietimas bus patvirtintas elektroniniu būdu, o prisijungęs prie EPIS vartotojas galės atsispausdinti patvirtintą kvietimą. Jei kviečiančiajam tai aktualu, jis gali užsisakyti ir informavimo paslaugą – tuomet el. paštu ir (ar) nemokama trumpąja SMS žinute jis gaus pranešimus apie pateikto elektroninio prašymo nagrinėjimo eigą. Be to, prisijungęs prie EPIS vartotojas bet kada galės peržiūrėti visų pateiktų prašymų ir patvirtintų kvietimų sąrašus.
Patogios informacinės paslaugos taupo laiką
Prisijungus prie Viešųjų paslaugų, susijusių su asmens ir kitų dokumentų išdavimu bei konsultavimu, informacinės sistemos (EPIS) paslaugų portalo, galima nepakylant nuo kompiuterio pasinaudoti ir kitomis nemokamomis elektroninėmis paslaugomis. Viena jų – galimybė sužinoti apie gaminamus dokumentus. Užsisakę šią paslaugą vartotojai el. paštu ir (ar) nemokama trumpąja SMS žinute bus informuoti, kad jų asmens dokumentas jau pagamintas ir kur jį galima atsiimti.
Dar viena paslauga – galimybė bet kuriuo paros metu prisijungus prie elektroninės migracijos paslaugų sistemos susirasti reikiamus duomenis apie savo dokumentus, jei jų staiga prireikė, bet „po ranka“ jų neturite. „Pavyzdžiui, užsisakote kelionę. Su savimi tuo metu neturite paso, bet jums reikia jo numerio, galiojimo datos. Prisijungę prie EPIS sistemos, reikiamus duomenis galėsite lengvai surasti“, – aiškina R. Mikučionienė. Prisijungęs prie sistemos vartotojas gali matyti visą informaciją apie jo ir jo nepilnamečių vaikų turimus Lietuvos Respublikos piliečių asmens dokumentus bei užsieniečiams Lietuvos Respublikoje išduodamus dokumentus: Lietuvos Respublikos pasą, asmens tapatybės kortelę, asmens be pilietybės kelionės dokumentą, pabėgėlio kelionės dokumentą, užsieniečio pasą, leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, Lietuvos Respublikos ilgalaikio gyventojo leidimą gyventi Europos Sąjungoje (ES), ES piliečio šeimos nario leidimo laikinai ar nuolat gyventi šalyje kortelę.
Prisijungti prie EPIS ir naudotis elektroninėmis paslaugomis, kurios buvo sukurtos įgyvendinus ES fondų lėšomis finansuotą projektą „Lietuvos Respublikos piliečių ir užsieniečių asmens dokumentų išdavimo ir kitų elektroninių paslaugų kūrimas“, gali ne tik mūsų šalies piliečiai, bet ir užsieniečiai. Padaryti tai galima naudojantis savo elektroninės bankininkystės duomenimis ar elektroniniu parašu – lygiai taip pat, kaip jungiantis prie bet kurių kitų elektroninių paslaugų. O įgyvendinant naujus projektus – „Efektyvus migracijos procesų valdymas“ ir „Elektroninių migracijos paslaugų kūrimas“, kuriems bus panaudotos Europos regioninės plėtros fondo investicijos – bus sukurta dar daugiau pažangių elektroninių paslaugų. Be to, bus sukurta moderni elektroninė migracijos procedūrų administravimo bei paslaugų teikimo sistema, o vartotojai visas migracijos paslaugas galės gauti per vieną paslaugų portalą – Elektroninius migracijos vartus. Planuojama, kad šie darbai bus baigti 2020 m.