Primenama, kad ateinančiais metais Lietuvoje nebeliks taškų, kur galima nemokamai įsikrauti elektromobilį. Nemokamų elektromobilių įkrovimo stotelių Lietuvos valstybiniuose keliuose nebeliks iki 2023 metų pabaigos. Pasak Susisiekimo ministerijos, penkerių metų visiškai pakako elektromobilių populiarinimui. Iki 2030 metų Lietuva planuoja pastatyti 6 tūkst. naujų stotelių, tam skirta apie 90 mln. eurų.
Nuo vasario elektra vairuotojams pabrango trečdaliu
Portalas tv3.lt domėjosi, kiek nuo karo Ukrainoje pradžios kilo 1 kilovatvalandės (kWh) kaina viešose elektromobilių įkrovimo stotelėse.
Kaip komentuoja „Ignitis On“ produkto vadovas Andrius Šeršniovas, įkrovimo kainos augo apie 20 centų už 1 kWh, tai yra beveik trečdaliu.
„Elektromobilio baterijos įkrovimo kaina priklauso nuo to ar elektromobilį įsikrauna privatus, ar verslo klientas, taip pat nuo paros laiko, įkrovimo jungties galingumo, lokacijos, elektros kainų biržoje ir daug kitų dedamųjų. Klientai elektromobilį gali įkrauti nuo 44 ct/kWh. <...> Įkrovimo kaina kilo nuo 39 ct/kWh iki 59 ct/kWh“, – teigė jis.
Kur kas pigiau elektromobilį galima įsikrauti namuose. Juo labiau, kad įsirengusiems nuosavą saulės elektrinę, užpildyti elektromobilio bateriją galima bene nemokamai.
„Kiek elektromobilio savininkui kainuoja įkrauti elektromobilį namuose labai priklauso nuo vartotojo turimo elektros tiekimo plano. Elektros energijos tiekimo planai yra skirtingi, todėl kainos gali ženkliai skirtis. Pavyzdžiui, jeigu vartotojas turi visuomeninio tarifo vienos laiko zonos planą, pagal ją kaina už elektrą, su daline valstybės kompensacija, jam nustatyta 24 ct/kWh. Kiek vartotojui kainuoja viena kilovatvalandė elektros energijos, priklauso nuo jo turimos sutarties su elektros energijos tiekėju, nuo to kada sudaryta sutartis, kokia sutarties trukmė ir kt. O jeigu vartotojas turi įsirengęs saulės elektrinę, įkrovimas jam gali būti nemokamas“, – nurodė A. Šeršniovas.
100 kilometrų už 16 eurų? Elektromobilių vairuotojams – „sunkesni laikai“
Žurnalo „Autobild“ vyriausiasis redaktorius, automobilių ekspertas Vitoldas Milius pastebi, kad dėl kylančių elektros kainų elektromobilių vairuotojai su nerimu laukia ateities. Tiesa, gyventojai, namuose įsirengę saulės kolektorius ir mašinas kraunantys savo pasigaminta energija, jaučiasi ramesni.
„Elektra brango absoliučiai visur, išskyrus ten, kur buvo nemokamos įkrovimo stotelės. Bet irgi – jeigu „Lidl“ parduotuvių įkrovimo stotelės dirbdavo visą laiką, dabar matau, kad jos dažnai neveikia. <...> Jeigu parduotuvėse elektrą riboja, tai kodėl čia reikėtų dalinti elektromobilistams? Aišku, kad sunkesni laikai. Ypač dėl to, kad nežinia, kas bus. Bet tie, kas turi saulės elektrines ir prisigamina pakankamai elektros, kad galėtų važinėti, turbūt gali visiškai nesukti galvos“, – teigė V. Milius.
Ir papildė, kad skirtingai nuo degalų kainų, 1 kilovatvalandė elektros kiekvienoje įkrovimo stotelėje gali skirtis kartais, todėl sunku nuspėti, kas dėsis toliau.
„Degalinėse kuro kainos nelabai skirsis viena nuo kitos, skirsis centais. O elektra kiekvienoje įkrovimo stotelėje mokamoje gali skirtis dvigubai. Niekas čia nieko nereguliuoja, rinka laisva, kiek nori, tiek imi. Kol kas tokio paskaičiavimo padaryti praktiškai neįmanoma“, – sakė V. Milius.
Tinklaraščio „100procentuelektrinis.lt“ autorius Dainius Jakas pabrėžė, kad dabar dalis vairuotojų su elektromobiliu nuvažiuoja 100 kilometrų už 16 eurų – išleidžia panašiai, kiek dyzelinių mašinų savininkai, kai kuro kainos viršijo 2 eurus.
„Didžioji dalis elektromobilistų turi saulės elektrines namuose, tai elektros kainos pakitimas apskritai jiems jokios įtakos neturi. Jie pasigamina elektros patys ir sumoka tik už pasaugojimą elektros tinkluose. Jie tikrai nepajautė skirtumo. Pajautė tik tie, kas <...> nespėjo antrame etape pasirašyti sutarčių ir dabar garantiniame tiekime siūloma 82 centai už kilovatvalandę. Tai yra labai daug.
Iš kitos pusės – jeigu kaina 82 centai, o vidutinis elektromobilis ryja 20 kWh šimtui kilometrų, vadinasi, 100 kilometrų kainuoja 16 eurų su ta super brangia kaina. Bet kai dyzelinas kainavo 2 eurus, kainavo lygiai taip pat – 100 kilometrų 16 eurų. Čia nėra visiška tragedija net su kaina, kuri atrodo labai aukšta.
Kai buvo kaina 1 litro dyzelino 2 eurai, tai kaina važiavimo vis tiek buvo elektromobilių pusėje, nes <...> prieš tai 40–49 cento „Ignitis“ sutarčių kaina. <...> Jeigu po 50 centrų dabar elektra pasirašant sutartis tiems, kas nespėjo, tai 100 km – 10 eurų. Vis tiek yra panašiai, kaip labai taupus dyzelinas“, – skaičiavo D. Jakas.
Pažėrė patarimų, kaip sutaupyti: „Beveik už dyką važinėsite“
Automobilių ekspertas V. Milius išvardijo keletą patarimų, kaip elektromobilių vairuotojams sutaupyti ir kiek įmanoma labiau apsisaugoti nuo elektros kainų šuolių.
„Elektromobilis yra dar stipriau priklausomas nuo vairavimo principų negu automobilis, turintis vidaus degimo variklį. Nuo vairuotojo elgsenos dar labiau priklauso elektros sąnaudos. Patarimas – važiuoti ekonomiškiau, elektromobiliui tai labai stipriai jaučiasi. Priklausomai nuo to, ar važiuosi minkydamas akceleratorių stipriai, agresyviai ir be reikalo, ar važiuosi galvodamas, ką darai, sąnaudos gali skirtis dvigubai“, – sakė V. Milius.
O žadantiems keliauti elektromobiliu ilgesnius atstumus pašnekovas patarė iš anksto planuoti, prie kokių įkrovimo stotelių pakeliui sustos.
„Tie, kurie žada keliauti, namų elektros su savimi nesiveš, – jiems teks naudotis tinklu. Tikrai susižiūrėkite, kur yra pigiau, nes kainos yra nevienodos. <...> O jeigu važinėjama mieste elektromobiliu ir yra galimybė sumontuoti saulės baterijas, tai tikrai yra didžiulė pagalba ir beveik už dyką važinėsite. Tai ateitis“, – minėjo jis.
Tuo tarpu D. Jakas tikino, kad kai kuriose stotelėse galima įsikrauti ir po 39 centus už 1 kilovatvalandę. Pasak jo, elektromobilius vairuoti apsimoka nepaisant kylančių elektros kainų, nes jų remontas pigesnis nei kuru varomų automobilių.
„Dalis į elektromobilius sėda dėl to, kad yra pigiau. Nepamirškime, kad važiuoti yra vienas dalykas, o aptarnavimai, visi skysčiai, filtrai ir visa kita, ką keičiate mašinoje su vidaus degimo varikliu, niekur nedingo. O elektromobilyje to tiesiog nėra. Automatiškai net ir mokant tiek pat už nuvažiuotus kilometrus, elektromobiliu vis tiek yra pigiau važiuoti, nes aptarnavimai nekainuoja tokių sumų ir tiek judančių, keičiamų dalių nėra“, – teigė D. Jakas.
Jis pritarė idėjai, kad elektromobilių vairuotojams verta įsirengti saulės elektrines ant savo namo stogo. Pasak D. Jako, tai prisidėtų prie Lietuvos energetinės nepriklausomybės.
„Naftos aš kieme neišsikasiu ir dyzelio ar benzino automobiliui nepasigaminsiu. O elektros aš galiu pasigaminti ant savo stogo ir ją naudoti elektromobiliui važinėti. Kuo daugiau bus elektromobilių ir saulės elektrinių ant stogo, parkuose, tuo mažiau mes priklausysime nuo tokių „malonių“ kaimynų kaip Rusija“, – minėjo D. Jakas.
Pokyčiai nežada nieko gero vienai „elektromobilistų rūšiai“
Portalas tv3.lt teiravosi, ar ateityje ir toliau brangstant elektrai, yra tikimybė, kad elektromobilių vairuotojai persės atgal prie mašinų su vidaus degimo varikliu vairo.
V. Milius sakė, kad elektromobilius žmonės vairuoja „iš idėjos“, kad jie yra „pionieriai“ ir vargu, ar grįš prie kuru varomų mašinų. Kita vertus, dalį vairuotojų gali paveikti nemokamų įkrovimo stotelių panaikinimas.
„Kad neliks Lietuvoje nemokamų įkrovimo vietų, gali pakeisti dalį žmonių, kurie buvo nusiteikę visą savo automobilinį gyvenimą formuoti įkraudami tik nemokamose stotelėse, veiksmus. Yra tokia elektromobilistų rūšis – jie tik nemokamai krauna. Jie nekrauna niekur kitur, net namuose, nesvarbu, kiek kainuoja. Žinau, kad ir taksistai taip elgdavosi. Tai kai nemokamo įkrovimo neliks, jie turbūt gali perskaičiuoti savo galimybes“, – kalbėjo V. Milius.
D. Jakas mano, kad mokamas įkrovimas padės išspręsti eilių prie įkrovimo stotelių problemą bei kylančius vairuotojų tarpusavio nesutarimus.
„Dabar yra tokia masė žmonių, važinėjančių elektromobiliais, su įvairiausiais charakteriais, kurie įsivaizduoja, kad nemokama stotelė yra jų asmeninė ir niekam jis jos neduos, kol pilnai nepasikraus baterijos. Būna visokių chamų, būna nesutarimų. Mokamas įkrovimas išspręs tas problemas: kas mokės, tas turės stotelę tam laikui, o kas nenorės, krausis namie arba ieškos kitų alternatyvų. Aš esu už“, – teigė D. Jakas.
O štai „Ignitis“ atstovas tikino, kad apmokestinus įkrovimo stoteles, elektromobilių vairuotojai išloš – elektros kaina rinkoje turėtų tapti konkurencinga.
„Iš esmės, tikime, kad situacija bus palanki elektromobilių vairuotojams, nes privatūs operatoriai aktyviau investuos į įkrovimo tinklų plėtrą, dėl to, tikėtina, plėsis įkrovimo infrastruktūra ir tuo pačiu galima tikėtis konkurencingos įkrovimo paslaugos kainos“, – teigė A. Šeršniovas.
Primenama, kad Vyriausybė yra pritarusi Susisiekimo ministerijos planams iki 2025 metų Lietuvoje įrengti 1,2 tūkst., o iki – 2030 metų – 6 tūkst. viešų elektromobilių stotelių. Privatūs operatoriai iki to laiko turėtų įrengti dar apie 54 tūkst. tokių prieigų.
Šiuo metu Lietuvoje registruota apie 11 tūkst. elektromobilių, iš kurių per 4 tūkst. yra hibridiniai, apie pusė jų registruoti Vilniaus mieste. Siekiama, kad iki 2025 metų jų būtų 50 tūkst., dar po penkerių metų – 240 tūkst.