Aiškiau nebūna – žinoma, padangas. Paradoksas, bet puikiai tai suprantantys vairuotojai gerokai lengviau išsiskiria su 300–350 eurų mobiliajam telefonui, nei tiek moka už geras žiemines padangas. Galbūt taip yra todėl, kad jos nedaro jokio įspūdžio nei aplinkiniams, nei kolegoms, nei pažįstamiems. Vis dėlto keturi vos delno dydžio gumos lopinėliai, kuriais automobilis laikosi kelio, yra gyvybiškai svarbūs vairuotojui ir keleiviams.
Per savaitę nenudils
Kai kurie vairuotojai ne tik gaili pinigų žieminėms padangoms įsigyti – net jas turėdami delsia užsukti į servisą, kad meistrai jas sumontuotų, ir laukia, kol iškris pirmasis sniegas. Pas mus vis dar gaji nuomonė, esą važinėjant sausu asfaltu žieminės padangos dyla greičiau nei vasarinės. Tiesos yra: minkšto gumos mišinio žieminės padangos iš tiesų dyla greičiau nei kitos, tačiau daug didesnį poveikį joms daro karštis, pavyzdžiui, kai tokiomis padangomis važinėjama vasarą, esant 20–25 °C šilumos.
„Kai oro temperatūra yra apie 7 laipsnius, žiemines padangas tikrai galima drąsiai montuoti – per savaitę kitą iki lapkričio 10 dienos, kai žieminių padangų eksploatavimas tampa privalomas, jos tikrai nenudils daugiau nei įprastai važinėjant žiemą. Taigi žieminių padangų taupymas neturi prasmės“, – „Valstiečių laikraščiui“ sakė Rytis Pareigis, padangų „GoodYear Dunlop“ gamintojo atstovas Lietuvoje.
Įspūdis, kad žieminės padangos dyla labai greitai, liko dar nuo tada, kai prieš dešimtmetį į Lietuvą patekdavo Japonijai (didžiausiai pasaulyje nedygliuotų žieminių padangų rinkai) skirtos itin minkšto gumos mišinio padangos, kurios iš tiesų dildavo labai greitai. Kai kurie šiai šaliai skirti „Bridgestone“ ar „Michelin“ modeliai gerokai nuvylė mūsų vairuotojus dėl trumpaamžiškumo.
Tačiau naujo modelio Europos rinkai skirtos žieminės padangos, net ir minkšto gumos mišinio, yra nepalyginti stabilesnės kelyje stabdant bei gerokai mažiau dyla nei gamintos prieš dešimtmetį ar daugiau.
Pavojingiausia rytais
Artėjant lapkričiui, nereikėtų pernelyg didelio dėmesio kreipti į dienos temperatūros prognozes – kas iš to, kad dieną oro temperatūra gali pakilti aukščiau 10 laipsnių? Daugeliui vairuotojų ji aktualiausia rytais ir vakarais, kai vykstama į darbą ir iš jo. Juk ankstų rytą temperatūra gali būti ir neigiama, tačiau bendros dienos prognozės to neatspindi.
Todėl automobilio padangų permontavimo nereikėtų atidėlioti paskutinei dienai, nes jau spalio mėnesį yra didelė tikimybė sulaukti šalnų. Tuomet ant tiltų, viadukų, miškinguose ruožuose vasarinėmis padangomis apauto automobilio praktiškai neįmanoma nei suvaldyti, nei sustabdyti.
„Nieko bloga persimontuoti žiemines padangas spalio viduryje. Netgi ramiau tokiomis važiuoti. Žinoma, stabdant, darant posūkį svarbu neužsimiršti, kad važiuoji su žieminėmis padangomis, nes su asfaltu jos nesukimba taip gerai, kaip vasarinės. Svarbiausia, kad jos apsaugo nuo netikėtos plikšalos ar staiga iškritusio sniego“, – patarė Darius Jonušis, žinomas lenktynininkas ir BMW vairavimo akademijos vadovas. Jis pridūrė, kad tokios rekomendacijos netinka dygliuotas padangas žiemos metu naudojantiems žmonėms – jie privalo laukti lapkričio 1-osios, nes dygliuotas padangas naudoti anksčiau Lietuvoje draudžiama įstatymu.
„Svarbiausias skaičius, lyginant padangų sezonus, yra septyni. Kai temperatūra yra aukštesnė negu septyni laipsniai, tuomet geriau su keliu sukimba vasarinės padangos, kai žemesnė – žieminės. Galite būti tikri, kad žiemai skirtas padangas montuoti temperatūrai nukritus žemiau 7 laipsnių yra optimalus laikas. Oro temperatūra žemiau šios ribos paprastai ir nukrenta spalio viduryje“, – teigė R.Pareigis.
Pabrango 3–5 procentais
Renkantis padangas, Lietuvoje pastebima išaugusi internetinės prekybos svarba. Nors tokiu būdu įsigyjama tik apie 15 proc. padangų, internetinės prekybos vaidmuo tampa vis reikšmingesnis. Daugelis pirkėjų, ketinančių įsigyti padangas, naršo interneto svetainėse, susiranda žemiausią nusižiūrėtų padangų kainą ir ją žinodami važiuoja pas prekybininkus bei atkakliai derasi.
Tiesa, kalbant apie kainas, pardavėjai taip pat turi argumentą, kurį vargu ar galima ignoruoti. Pernai gana smarkiai brango natūralus kaučiukas, kurio nemažai naudojama padangų gamyboje, todėl ir padangos šiemet kainuoja 3–5 procentais daugiau ne pernai. „Po maždaug 3–4 metų ramaus laikotarpio, kai padangų kainos buvo stabilios ir net šiek tiek (1–2 procentais) mažėjo, šiemet matomas kainų augimas“, – sakė R.Pareigis.
Mūsų šalies metinė padangų rinka yra apie 800 tūkst. vienetų, iš jų apie 70 proc. nuperkama prieš žiemą. Iš šios dalies žieminių padangų trečdalis yra premium, t.y. aukščiausios, klasės ir du trečdaliai ekonominės bei vidutinės klasės.
Lietuvoje nuolat mažėja restauruotų ir naudotų padangų paklausa, nes gamintojai, siekdami konkuruoti su pigiausiomis kiniškomis padangomis, labai sumažino naujų ekonominės klasės padangų kainas. Ekonominės klasės Europoje gaminamos „Kelly“, „Kormoran“ ir kitų gamintojų padangos nedaug brangesnės už visiškai nežinomų gamintojų.
Pirkėjai Lietuvoje nuo pigiausių pamažu pereina prie vidutinės klasės „Barum“, Sava“, „Viking“ padangų, o premium padangų pardavimas tiesiogiai susijęs su naujų automobilių pardavimu. Beveik visi naujų automobilių savininkai stengiasi apauti savo mašinas tik aukščiausios kokybės padangomis.
Balkone laikyti nepatartina
Nemažai žmonių įsigiję padangas jas vežasi į namus ar garažą bei sandėliavimu užsiima patys. Kartais tai daroma klaidingai. Ko reikėtų vengti, namie laikant žiemines padangas.
Padangos geriausias savo savybes išlaiko būdamos vėsioje patalpoje ir negaudamos tiesioginių saulės spindulių. Todėl balkonas joms laikyti per žiemą netinka. Padangos gali būti laikomos sandėliuke ar garaže, kur yra galimybė užtikrinti keliolikos laipsnių šilumą.
Jeigu padangos sandėliuojamos be ratlankių, jos turėtų būti sustatytos vertikaliai, o jeigu su ratlankiais – suguldytos horizontaliai.
Turbūt kiekvienas vairuotojas jau žino, kad keičiant padangas automobilių remonto įmonėje senosios turi būti priimamos nemokamai. Be to, ir prekybininkai privalo iš kliento nemokamai priimti nenaudojamas padangas, jeigu jos skirtos to paties tipo transporto priemonei ir jų atiduodama tiek, kiek perkama. Už ne vietoje išmestą padangą gali tekti atlyginti žalą, kuri siekia daugiau kaip 140 eurų.