Žus dar 30 žmonių?
„O juk dažniausiai užtenka tik tiek nedaug – nesėsti prie vairo išgėrus, pasirinkti saugų važiavimo greitį, nebūti agresyviems vairuojant, būti matomiems tamsoje. Ir žuvusiųjų keliuose tikrai sumažės“, – įsitikinęs Marijampolės apskrities policijos kapelionas kunigas Remigijus Gaidys.
Tačiau ne visi linkę taip elgtis keliuose – ir vairuotojai, ir pėstieji, todėl ir peršasi išvada, kad tokie visai nevertina žmogaus gyvybės.
Tai įrodo juodoji statistika: šiais metais Lietuvoje iki lapkričio 25-osios per eismo įvykius žuvo jau 228 žmonės. Iš jų 23 – nepilnamečiai. Žinant, kad pernai avarijos Lietuvoje pražudė 258 žmones, o šiais metais šis rodiklis kol kas yra labai panašus, galima pranašauti, kad Naujųjų metų nebesutiks apie 30 žmonių, kurie šiandien apie tai nieko nenutuokia ir kuria ateities planus, tačiau taps avarijų aukomis. Žinoma, po tokių prognozių būtina 3 kartus spjauti per petį arba 3 kartus pabelsti į medį, kad tik jos neišsipildytų...
Dvejos laidotuvės
Kiekviena avarija su žmogaus žūtimi yra itin skaudi, o kartais iškart žūsta 2 žmonės ar dar daugiau. Bent pernai tokių avarijų Lietuvoje buvo 22. Šiurpiausia pagal aukų skaičių eismo nelaimė vienu metu pernai pražudė 4 žmones, dar dvi – po 3. O šiemet jau įėjo į nelaimių istoriją itin kraupi avarija, nusinešusi iškart net 5 vyrų gyvybes (rugpjūtį Kauno rajone). „Akistatos“ paskaičiavimu, dar 11 avarijų šiais metais iškart žuvo po 2 ar 3 žmones.
Į šį skaičių įeina ir praėjusį sekmadienį Širvintų rajone įvykusi avarija, pasibaigusi dvejomis laidotuvėmis. Žuvo du 19 ir 22 metų vaikinai – automobilio „Audi A4“ keleiviai, važiavę vairuojant jų draugui V. V. (26 m.).
Nelaimė įvyko naktį, tuoj po trečios valandos. Automobilis Čiobiškio kaime, prieš tiltą per upę leisdamasis nuo kalniuko, lėkė didžiuliu greičiu, ir jaunas vairuotojas nesugebėjo suvaldyti mašinos. Ši kelio vingyje nuvažiavo nuo kelio ir trenkėsi į betoninę tilto konstrukciją.
Automobiliu važiavo iš viso 4 vaikinai, Širvintų krašto gyventojai. Dviem keleiviams žuvus įvykio vietoje, vairuotojas ir 23 metų keleivis, iš sumaitoto automobilio išlaisvinti tik ugniagesių gelbėtojų, dėl sužalojimų buvo paguldyti į ligoninę. Ar tik greitis ir menka vairavimo patirtis prišaukė dvigubą tragediją, aiškinasi policininkai. Jie dar laukia ekspertų atsakymo, ar vairuotojas buvo blaivus (po nelaimės paimta jo kraujo).
Tos nelemtos promilės
O po Raseinių rajone praėjusį šeštadienį įvykusios avarijos jau iškart galima pasakyti, kad ji įvyko dėl alkoholio, mat automobilio „Ford Ka“ vairuotojas S. M. (33 m.) buvo išgėręs – nustatytas lengvas girtumas (1,26 promilės alkoholio).
Liūdna, bet vairuotojo girtumas nebuvo kliūtis kartu su juo važiuoti dar dviem keleiviams. Vienam jų – 62 metų – ši kelionė buvo paskutinė. Vyras žuvo.
Nelaimė įvyko popietę, kai „Ford Ka“ važiavo Viduklės-Gylių-Šienlaukio keliu. Girtas vairuotojas slidžiame kelyje, esant blogam matomumui, nesuvaldė automobilio, todėl išvažiavo į priešingą eismo juostą ir susidūrė su priešpriešiais važiavusiu automobiliu „Audi A6 Avant“. Šį vairavo 23 metų vaikinas.
Po smūgio paaiškėjo, kad žuvo „Ford Ka“ keleivis ir sužalotas antras keleivis (25 m.), o kitame automobilyje buvusiai 2 metukų mergytei taip pat prireikė medikų pagalbos. Avarijos kaltininkas iškart atsidūrė areštinėje, mat jis išvis negalėjo vairuoti, nes neturi vairuotojo pažymėjimo.
Girti vairuotojai – viena dažniausių avarijų priežasčių. Policininkai deda didžiules pastangas, kad kasdien patikrintų kuo daugiau vairuotojų, tačiau rizikuojančiųjų visada atsiranda. Štai vien Vilniaus patruliai per praėjusią savaitę keliuose pričiupo 40 girtų vairuotojų. Vien tik savaitgalį tokių užklupta 22. Dvylika girtų vairuotojų sukėlė eismo įvykius.
Tokie policininkų reidai – ne vien sostinės pareigūnų kasdienybė. Aktyviai patruliuoja ir kitų miestų bei rajonų policininkai.
Problema – pėstieji
Dažnai eismo nelaimių aukomis tampa pėstieji. Tai liudija ir pastarųjų dienų avarijos.
Praėjusio pirmadienio popietę Vilniuje, gatvių sankryžoje, žuvo sunkvežimio „Scania“ su priekaba kliudyta ir partrenkta vilnietė pensininkė (70 m.). Moteris, kaip teigė sunkvežimį vairavęs Rusijos pilietis I. O. (53 m.), į važiuojamąją kelio dalį pėsčiųjų perėjoje išėjo staiga. Nelaimėlė žuvo iškart, nes pateko po vienu „Scania“ ratu ir dar buvo pervažiuota kitu, vilkta apie 10 metrų. Vairuotojas teigė, kad moteris ėjo per gatvę degant raudonam šviesoforo signalui, o įvykio liudytojai kalbėjo atvirkščiai, tad tiksliai atsakyti turėtų avarijos tyrėjai.
Pėsčioji praėjusį savaitgalį žuvo ir Vilkaviškio rajone. Virbalio miestelio gyventoją (54 m.) Virbalyje, apšviestoje gatvėje, vakare partrenkė ir mirtinai sužalojo automobilis „VW Golf“, kurį vairavo prie Virbalio gyvenantis V. Ž. (22 m.). Nors pėsčioji ėjo be jokio atšvaito ir vilkėjo tamsiais drabužiais, tik jos kepurė buvo šviesi, nemalonumų vairuotojas vis tiek turės. Pirmiausia, jis vairavo būdamas girtas (1,32 promilės; uždarytas į areštinę), antra – jis yra nedrausmingas vairuotojas, už įvairius Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus jau baustas ir tik neseniai atgavęs vairuotojo pažymėjimą.
Dar vienas pėsčiasis (51 m.) praėjusį savaitgalį žuvo Druskininkų krašte. Nelaimėlį, vakare be šviesą atspindinčių atšvaitų ėjusį važiuojamąja užmiesčio kelio (Leipalingio sen.) dalimi, kliudė ir pražudė automobilis „VW Multivan“, kurį vairavo blaivus 38 metų vyras.
Pareigūnai, pastebėję nedrausmingus pėsčiuosius, juos baudžia, kaip ir vairuotojus. Štai vien Vilniaus policininkai praėjusią savaitę sustabdė ir nubaudė 261 KET nesilaikiusį pėsčiąjį.
Pareigūnai primena, kad pėstieji privalo paisyti šviesoforų signalų, gatvę pereiti tik pėsčiųjų perėjose, užmiesčio keliu turi eiti prieš atvažiuojančių transporto priemonių eismą, tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, arba turėti prie drabužių matomoje vietoje prisegtą atšvaitą.
Taip norėjo lemtis?
Beje, kartais, rodos, pati lemtis siekia, kad žmogus nebeišsigelbėtų iš pavojingos situacijos. Taip mistiškai praėjusio sekmadienio vakarą nutiko Marijampolėje.
Automobiliu „VW Golf“ po Marijampolę tąkart važinėjosi 4 vaikinų ekipažas. Vairavo neseniai vairuoti pradėjęs ir šių metų birželį nemenką avariją jau padaręs marijampolietis A. Z. (19 m.). Vairuotojo pažymėjimas po šios avarijos iš jo nebuvo paimtas.
Pareigūnai spėja, kad A. Z. vairuodamas buvo neatidus ir nesuvaldė mašinos, kai ši posūkyje staiga užvažiavo ant šaligatvio ir trenkėsi į gatvės apšvietimo stulpą. Po smūgio vairuotojas ir visi 3 keleiviai, visai sveiki, iššoko iš mašinos, nes automobilyje išsiskleidė oro pagalvės, tačiau tuo momentu virto gelžbetoninis stulpas, palaužtas per smūgį, ir pasiglemždamas prispaudė vieną vaikiną.
Jaunuolį išlaisvino tik atvykę ugniagesiai gelbėtojai, bet nelaimėlis buvo jau miręs.
Mašinos vairuotojas, per trumpą laiką padaręs antrą avariją, buvo uždarytas į areštinę. Ar jis vairavo būdamas blaivus, bus patikslinta vėliau.
Policininkai linkę priminti, kad šiuo metu vis keičiasi eismo sąlygos (tamsus paros metas, blogas matomumas, slidus kelias, krituliai), todėl avarijų rizika – didesnė. Ir, kaip teigia kunigas R. Gaidys, „mes, net minties neturėdami apie žudymą, staiga galime atsidurti potencialaus žudiko pozicijoje. Nes kiekvieną kartą, kai elgiamės neatsakingai, mūsų elgesys gali išprovokuoti mūsų pačių ar – dar blogiau – kitų žmonių žūtį. Kiekvieną sykį, kai vairuojame techniškai netvarkingą transporto priemonę, kai patys esame netinkamos būklės vairuoti (apkvaitę nuo svaigalų, pervargę, nedėmesingi, kalbame telefonu), kai manevruojame neatsargiai ar agresyviai, kai atsakome agresyvumu į kito vairuotojo agresiją, tai jau nusidedame Dievo įsakymui „Nežudyk“.
Irena Zubrickienė