Yra viena visiems gerai žinoma liaudies pasaka. Kartą kaime pasirodo vienas labai savimi pasitikintis prašalaitis, teigiantis, jog su savimi turi stebuklingą akmenį. „Įdėkite akmenį į puodą ir užkaiskite jame vandenį“, - paliepia žmogus. „Tuomet įdėkite keletą ingredientų – daržovių, galbūt šiek tiek mėsos ir prieskonių – ir netrukus pasigaminsite pačią skaniausią ir nuostabiausią sriubą, kokią tik esate valgę“, - kaimiečius moko keistuolis.
Be abejo, pasakos personažas yra paprasčiausias apgavikas, o stebuklingasis akmuo tėra niekuo neišsiskiriantis palaukės akmuo. Žvelgiant kiek šiuolaikiškiau, tokiu „stebukladariu“ galėtume laikyti verslininką. O „stebuklinguoju“ akmeniu galėtume įvardinti verslo idėją, produkto koncepciją ar marketingo inovaciją. Verslininkas paima akmenį, prideda tam tikrų ingredientų (verslo įgyvendinimui reikalingų priemonių), pritraukia žmones, paskatina juos dirbti kartu ir taip sukuria savo „stebuklingą“ paslaugą ar produktą.
Bet tai tik istorijos pradžia. Vėliau verslininko tikslas nebėra vien sriubos gaminimas. Verslininkas imasi kurti restoraną, arba dar geriau - restoranų tinklą. Tam, jog „stebuklingosios“ sriubos gamybos procesas būtų išplėstas ir taptų lengvesnis, o galiausiai nebereikalautų tiesioginio „stebuklingojo“ patiekalo receptūros sumanytojo įsikišimo. Bėgant laikui, kompanija vystysis, sriubos kokybė gerės, asortimentas plėsis, o į restoranų meniu bus įtraukti ir nauji patiekalai.
Be abejo, praktiškai tai nėra taip paprasta, kaip atrodo šioje pasakoje. Teoriškai akmeniu ir jo stebuklingosiomis savybėmis yra laikoma pati verslo idėja, apie kurią ir sukasi visas verslininkų ir investitorių dėmesys. Bet praktikoje tikroji akmens reikšmė pasireiškia tuo, kaip verslininkas, panaudodamas akmenį, sugeba sukaupti pakankamai entuziazmo, surinkti reikalingą kapitalą ir priversti kitus žmones dirbti vardan jo verslo idėjos. Tai gali būti produktas ar paslauga, bet jei jų idėja praktiškai yra realizuojama netinkamai ar pasyviai, iš to bus labai mažai naudos.
Šiais laikais daugelis verslo iniciatyvų – daugiausia pasireiškiančių internetinėje erdvėje – savo kapitalą pradeda kaupti tiesiog vien savo akmeniui. Kitaip tariant, kapitalas yra skiriamas pačiai idėjai, o ne jos įgyvendinimui. Kai kurie pasielgia netgi taip, jog vos sugalvoję savo verslo idėją, ją kaipmat parduoda „Google“, „Facebook“ ar kokiai kitai didžiajai kompanijai. Tiesą sakant, ir toks kelias jiems greičiausiai padeda nemenkai pasipelnyti ir patenkina verslo investitorius. Bet tokie „verslininkai“ nekuria verslo, nekuria realių savo kompanijų. Jie tampa tiesiog didžiųjų kompanijų samdiniais. Maža to, tokiu atveju jų stebuklingieji akmenys – produkcijos idėjos – yra dažnai tiesiog nurašomi ir pamirštami.
Kita vertus, galima pamanyti, jog tai nėra taip ir blogai: verslininkai tokiu būdu paprasčiausiai mokosi. Jie mėgina kurti savo kompanijas, suvokia, kaip tai yra nelengva, ir galiausiai patiki savo verslo idėją didesnėms kompanijoms, kurios jau žino, kaip iš stebuklingojo akmens sukurti didžiausią įmanomą vertę. Bet tai juk atrodo pakankamai beprasmiška. Daugelis šių „verslininkų“ išvaisto laiką ir pinigus, patys taip niekada ir nesukurdami realaus produkto.
Tiesą sakant, buvimas tokiais „verslininkais“ pačiai ekonomikai ir rinkos gyvybingumui atneša mažai naudos. Besidubliuojančios verslo idėjos ir nesugebėjimas jų tikslingai išvystyti tikrai neprisideda prie rinkos konkurencingumo didinimo ir pačių paslaugų bei prekių kokybės gerinimo. Ir problema čia tiesiog ta, jog verslo pasaulyje yra pernelyg sureikšminama nuosavo verslo, savarankiškos verslo idėjos – stebuklingojo akmens - svarba. Tai reiškia, jog dauguma universitetus baigusių jaunuolių mėgina pradėti savo verslą, nors žymiai naudingiau būtų, jei jie tiesiog įsilietų į jau esančių ir sparčiai augančių kompanijų veiklą. Taip galėtų būtų atskleistas ir jų talentas bei užtikrintas motyvuotumas.
Galiausiai mes turėtume nustoti akcentuoti vien stebuklingojo akmens, tai yra verslo idėjos, ar jo turėtojo, kitaip tariant, verslininko reikšmę. Tikrieji stebukladariai yra žmonės, kurie realizuoja ir vysto idėjas ar kuria sėkmingas kompanijas, bei visi tie, kurie šiose kompanijose dirba, galiausiai pagamindami ir klientui patiekdami savo stebuklingąją sriubą.
Esther Dyson yra kompanijos „EDventure Holdings“ vadovė ir aktyvi investuotoja, besidominti informacinėmis technologijomis, sveikatos apsauga ir kosmoso kelionėmis.