Neseniai socialiniame tinkle „Facebook“ jaunos Lietuvos socialdemokratų partijos kandidatės į Seimą, parlamentaro Domo Petrulio padėjėjos-sekretorės Modestos Petrauskaitės politinė reklama sulaukė neregėto dėmesio.
Anksčiau 29-erių metų kandidatė į parlamentą rinkėjams prisistatinėjo, vilkėdama tautinius drabužius ir pozuodama Ramygos miesto fone. Tačiau, šį kartą M. Petrauskaitė nusprendė pakeisti taktiką.
Mergina, dėvinti trumpą sijoną, tamsioje gatvėje, už nugaros rankoje laikanti geltoną rožę – taip M. Petrauskaitė nutarė kreiptis į rinkėjus.
„STIPRI KULTŪRA – stipri šalies dvasia! Į pasimatymą su Maestro Juozu Miltiniu... Lietuvą kurkime kartu!“, – rašoma politinėje M. Petrauskaitės reklamoje.
Palygino su erotinių pažinčių reklama
Ši nuotrauka internete netrukus sulaukė tikros audros. Vieni gyrė socdemų kandidatę į Seimą už drąsą, originalumą.
„Tikrai, pas mus politika per daug bradauskiška ir per mažai petrauskaitiška. Taip sakant, jei jau neduodat duonos, tai duokit bent jau žaidimų“, – „Facebook“ komentavo viešųjų ryšių specialistas Arijus Katauskas. Kiti socialinių tinklų vartotojai aiškino, kad merginos atvaizdas sukelia dviprasmiškas mintis.
Apžvalgininkas Audrius Bačiulis pabrėžė savo ruožtu M. Petrauskaitės politinę reklamą palygino su erotinių pažinčių portalo reklama.
„Viena sasijaldemokratė nutarė išmaniai pasireklamuoti. Padėkime jai! Gal, sakau, konkursiuką?“, – „Facebook“ ironizavo A. Bačiulis.
Kandidatė: tai yra mano asmeniška patirtis
Portalo tv3.lt kalbintas M. Petrauskaitė aiškino, kad jos visos politinės reklamos yra susijusios su jos darbais, veikla bei asmenine patirtimi.
„Tautiniai drabužiai ir Ramygalos miestas parinktas, nes tai yra mano tėviškė, dėl to, kad aš pati esu katalikišką mokyklą pabaigusi, dėl to, kad dalyvauju bendruomenių renginiuose. Dėl to tautinis kostiumas, nes man tai yra artima, tai yra mano vaikystės ištakos.
Jeigu kalbant apie teatrą ir apie J. Miltinį, tai aš nuo mažų dienų turiu tradiciją su mama eiti į J. Miltinio teatrą. Tas miestas ir J. Miltinis mane išugdė. Visa reklama, kuri yra pateikiama, yra pateikiama per mano asmenišką patirtį, asmenybę“, – kalbėjo M. Petrauskaitė.
Kandidatė į Seimo piktinosi dėl interneto komentatorių, kurie neslėpė, kad politinė reklama, kurioje ji nusifotografavusi, kaip pati skelbia, einanti į su J. Miltiniu, sukėlė dviprasmiškas mintis.
„Pateiki nuoširdžiai gražią idėją, o politiniai oponentai ir hakeriai tuo pasinaudoja ir moterį padaro seksistiniu objektu, nori sumenkinti autoritetą.
Visame pasaulyje taip yra. Tiesą sakant, aš, tą nuotrauką keldama, nesitikėjau, kad meną, kultūrą ir idėją su geltona rože – nes J. Miltinis mėgo geltonas rožes – tai, kad vakare eini į susitikimą, į kultūrą, tą nuoširdų dalyką paims, sutirštins ir seksizmu padarys“, – stebėjosi M. Petrauskaitė.
„Kodėl nevertina darbų? Jeigu tie patys internetiniai komentatoriai pasižiūrėtų mano veiklą, mano gyvenimo įvykius, kurie pateikiame „Facebook“, pamatytų, kad tai nėra šiaip politinė reklama prieš rinkimus. Aš ir tą, ir tą darau šešerius metus.
Moters sumenkinimas mane labai įžeidė. Poną A. Bačiulį vertinau kaip apžvalgininką ir negalėjau pagalvoti, kad prilygins XXX pažintims jauną merginą“, – pridūrė socdemų atstovė.
Siūlo nesipiktinti
„Yra viena iš pagrindinių nerašytų ryšių su visuomene taisyklių: nėra taip, kad tave neteisingai suprato, yra taip, kad tu neteisingai pasakei.
Jeigu tavęs nesupranta tikslinė auditorija arba nesupranta, ką tu norėjai pasakyti ir žinutę nuskaito kitaip, tikslinė auditorija yra nekalta. Tu neįvertinai tai, kaip tikslinė auditorija galvoja, ką ji mato, ką ji mąsto. Tam yra daromi tyrimai, apklausos. Pasikvieti, kad ir 10 žmonių, pažiūri nuotrauką ir paklausi, ką jie galvoja“, – atkreipė dėmesį viešųjų ryšių agentūros „Nova Media“ politinės komunikacijos ekspertas A. Katauskas, paklaustas, kaip vertina M. Petrauskaitės politinę reklamą.
Viešųjų ryšių žinovo manymu, kadangi Lietuvos politinėje arenoje pikantiški skandalai yra reti, jaunoji socdemų atstovė audringą reakciją galėjo numatyti.
„Visa reakcija, kurią jis sukėlė, tikrai turėjo numatyti. Tikrai gražiai atrodanti mergina, tamsiame mieste... Ji tikrai sukels tam tikrų minčių. [...] Būtų visiškai logiška numatyti, kad tu sulauksi dėmesio. Taip, tai yra pikantiška, taip, tai yra gražu, moteriška ir čia nėra jokios problemos. Problemą kandidatė gali pasidaryti pati, jeigu ji pradės piktintis, o piktintis čia nėra ko. Skirtingi žmonės skirtingai vertina“, – dėstė A. Katauskas.
Ryšių su visuomene specialistas akcentavo, kad M. Petrauskaitė, save parodžiusi kitame amplua, tai galėtų išnaudoti.
„Jeigu tu jau eini tuo keliu, kuris yra ant ribos, tai būk pasiruošęs tai priimti. Neįsižeisk dėl to, kad tave pamatę taip nusifotografavusią pasakė: „Vau, žiūrėkite, kokios asmenybės kandidatuoja į Seimą“.
Kažkas gali pasakyti, kad galbūt perlenkta lazda. Bet reikia tam pasiruošti, nes pateiki save visai kitokiame amplua, netikėtame amplua, tau tai suteikia galimybę būti matomai, kalbėti, tada teisingai susidėliok žinutes ir pasakyk, kodėl tai darai“, – kalbėjo A. Katauskas.
Įžvelgia lėšų trūkumą komunikacijai
Pastaruoju metu visuomenę savo politinėmis reklamomis iš kojų vertė ne vienas kandidatas į Seimą.
Partijos „Tvarka ir teisingumas“ gretose į parlamentą kandidatuojantis Tautininkų sąjungoje narystę sustabdęs Julius Panka skelbė gydysiantis seksualinių mažumų atstovus.
Tautininkų sąjungos atstovas Ričardas Čekutis, kandidatuojantis į Seimą Stanislovo Buškevičiaus ir Tautininkų koalicijos „Prie korupciją ir skurdą“ (partija „Jaunoji Lietuva“, Tautininkų sąjunga) sąraše, žadėjo rinkėjams, kad islamistai Lietuvoje negyvens.
Internete išjuoktas Antikorupcinės Naglio Puteikio ir Kristupo Krivicko koalicijos (Lietuvos centro partija, Lietuvos pensininkų partija) vaizdo klipas „Prieš valdžios mafiją“.
Darbo partijos kandidatai į Seimą interneto komentatorių pliekiami dėl gramtinių klaidų savo politinėse reklamose: Jonos Pinskaus plakate parašyta „Už rįžtingą Vilnių!“ (turėtų būti „ryžtingą“), žemės ūkio ministrės Virginijos Baltraitienės reklamoje žodyje „kompetencija“ vietoje raidės „m“ parašyta „n“, švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė žodį „Ačiū“ savo plakate paliko su raide „ų“ vietoje „ū“.
A. Katausko teigimu, tokia kandidatų į Seimą komunikacija rodo, kad iš esmės partijos trūksta žmonių, kurie išmanytų, kaip reikia elgtis viešojoje erdvėje, kaip tinkamai komunikuoti su rinkėjais.
„Tarp 141 partijų kandidatų į Seimą galime rasti kokių 10, 20 ar, geriausiu atveju, 30 tinkamai pasiruošusių kandidatų, o kiti nėra aišku, kas tokie, kokios kokybės, kiek jie pasiruošę“, – tikino viešųjų ryšių specialistas.
A. Katauskas atkreipė dėmesį į tai, kad intensyviai vykstant politiniams debatams, padidėjo poreikis politinių oratorių, sugebančių tinkamai kalbėti viešai. Be to, pasak pašnekovo, kandidatai į Seimą intensyviai sekami socialinėje erdvėje.
„Matomas akivaizdus finansinių resursų, skiriamų komunikacijai, trūkumas arba negalėjimas. Tada mes gauname tuos variantus, kai kandidatas klipą pasidarė pats arba plakatą pasidarė pats. Socialinė medija tai ištransliuoja per kelias sekundes tūkstančiams sekėjų. Automatiškai tu, apsikvailinęs viename rajone, po 15 minučių esi linksniuojamas, pavyzdžiui, pas Ritą Milūtę įraše.
Taigi, matomas didžiulis poreikis iš visuomenės ir dabartinės rinkimų sistemos tinkamai pasiruošusių politikų, o jų nėra“, – aiškino A. Katauskas.