Jau nuo praėjusio pirmadienio po truputį atnaujinanti dėl karantino laikinai apribotų planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą paskelbė ne viena privati gydymo įstaiga.
Štai Vilniuje esantis Medicinos diagnostikos ir gydymo centras pranešė, kad pirmiausia durys atveriamos vizitams pas gydytojus specialistus. Tačiau palaipsniui bus atveriama vis daugiau paslaugų. Pabrėžiama, kad didžiausias dėmesys bus skiriamas į gydymo įstaigas grįžtančių pacientų saugai.
„Pirmiausia užtikrinant pačių pacientų saugumą, pastarąsias 7 savaites fizinis jų priėmimas įstaigoje buvo apribotas iki būtinųjų medicininių paslaugų, o gydytojų specialistų konsultacijos buvo teikiamos daugiausia nuotoliniu būdu. Tačiau per šį laiką nė akimirkos nepamiršome, kad tą dieną, kai vėl atsidarysime, pacientų priėmimo tvarka nebebus tokia kaip iki šiol.
Per šias kelias savaites daug ką pertvarkėme, kad žmonės į centrą galėtų kreiptis nesibaimindami viruso grėsmės ir pagaliau vėl gautų visas jiems būtinas medicinos paslaugas. Juk lėtinės ligos ir kiti negalavimai karantino metu niekur nedingo“, – sakė centro direktoriaus pavaduotoja medicinai Jūratė Garšvienė.
Paslaugas atnaujins keliais etapais
Pirmuoju etapu, įgyvendinant ambulatorinių ir stacionarinių paslaugų teikimo atnaujinimo planą, vadovaujantis atsakingų institucijų patvirtinta tvarka, nuo gegužės 4 d., vėl teikiamos planinės šeimos gydytojų ir gydytojų specialistų konsultacijos.
„Pradedami atlikti ir planiniai neinvaziniai instrumentiniai, tarp jų – ir radiologiniai, bei laboratoriniai tyrimai, nedidelės apimties chirurginės procedūros. Vėlesniais etapais bus toliau plečiamas chirurgijos paslaugų ir invazijos reikalaujančių tyrimų teikimas, atnaujinamos reabilitacijos ir profilaktinės paslaugos“, – informavo įstaigos atstovė.
Rizikos pacientai atvyks tam tikru laiku
Pabrėžiama, kad siekiant užtikrinti atvykstančių pacientų saugumą, imasi atitinkamo pacientų srautų reguliavimo.
„Pacientai į gydytojų konsultacijas pirmiausia registruojami telefonu, vizitų laikai planuojami taip, kad įstaigoje vienu metu nesusiburtų didesnė grupė žmonių.
Saugant labiausiai pažeidžiamų visuomenės narių sveikatą, į padidintos rizikos grupes patenkantiems, vyresniems nei 60 metų žmonėms, sergantiems lėtinėmis ligomis ar turintiems imunodeficitines būkles bei kitoms, skiriamas ir specialus apsilankymo laikas – centro darbo dienomis nuo 7.30 iki 9.30 val.“, – pokyčius vardijo J. Garšvienė.
Dalina apsaugos priemones
Atvykę pacientai priimami tik jiems skirtu vizito laiku, juos pasitikę medicinos darbuotojai pamatuoja atvykusiųjų kūno temperatūrą ir suteikia individualias apsaugos priemones – kaukę, pirštines – jei pacientas neturi savo. Centre taip pat nuolat dezinfekuojamos patalpos ir paviršiai, įrengtos naujos papildomos vietos su rankų dezinfekavimo priemonėmis.
Pasak J. Garšvienės, vis dar tikėtina, kad dalis pacientų nebus linkę skubėti į medicinos įstaigą ir pageidaus būti konsultuojami telefonu. Ši galimybė ir toliau išliks, ypač tais atvejais, kai atvykimas į įstaigą nėra būtinas, pavyzdžiui, norint pratęsti nedarbingumo pažymėjimą ar atnaujinti vaistų receptą.
Taip pat telefonu ir toliau bus teikiamos laboratorinės diagnostikos specialistų konsultacijos – taip išvengiant papildomo vizito į gydymo įstaigą.
Tais atvejais, jei nuotolinės konsultacijos metu gydytojas indikuos, kad atvykimas – būtinas, pacientui bus sudaroma galimybė apsilankyti centre jam patogiu metu ir saugiomis aplinkybėmis.
„Nors karantino metu turėjome apriboti įprastų sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, visą šį laikotarpį stengiamės ir toliau saugiais būdais užtikrinti reikalingą pagalbą ir konsultacijas mūsų pacientams. Visą šį laikotarpį dirbo speciali budinčių gydytojų komanda, didelę dalį pacientų konsultavome nuotoliniu būdu telefonu.
Daugiausiai konsultacijų per šį laikotarpį suteikė šeimos ir vidaus ligų gydytojai, neurologai, gydytojai endokrinologai, kardiologai. Taip pat – ortopedai-traumatologai, otorinolaringologai, gastroenterologai. Pastebėjome, kad šiuo visiems neįprastu metu žmonėms labai reikėjo profesionalių medikų įžvalgų ir patarimų, kurie padėjo nusiraminti ar imtis prieinamų priemonių pagerinti sveikatos būklę“, – pasakoja J. Garšvienė.
Tvarkose įžvelgia taisytinų dalykų
Nors planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimo atnaujinimas yra labai lauktas ir svarbus sprendimas, Lietuvos privačių sveikatos priežiūros įstaigų asociacijos prezidento dr. Laimučio Paškevičiaus teigimu, vertinant naują tvarką dar yra taisytinų dalykų.
„Mūsų asociacija siūlė išleidžiant valstybės lygiu paslaugų teikimo atnaujinimui keliamus reikalavimus, aiškiai nustatyti 3 darbo dienų persitvarkymo ir reikalavimų įgyvendinimo laikotarpį, per kurį medicinos įstaigos būtų tinkamai pasirengusios paslaugų atnaujinimui, susitvarkiusios saugos sistemas ir tik tuomet atnaujinusios paslaugų teikimą.
Kitas mūsų siūlymas buvo susijęs su PGR tyrimų atlikimu pacientams, kuriems turi būti atliekamos chirurginės operacijos. Pagal išleistus reikalavimus medicinos įstaigos privalo hospitalizuoti pacientą, tuomet jam atlikti PGR testą, jei rezultatai neigiami – atlikti operaciją. Mes siūlėme, kad PGR testai pacientams būtų atliekami ambulatoriškai, t. y. jei būtų nustatytas teigiamas testo rezultatas ambulatoriškai, būtų išvengta gydymo įstaigos ir jose dirbančių darbuotojų infekavimo, veiklos sustabdymo ir saviizoliacijos. Tikimės, kad artimiausiu metu mūsų siūlymai bus aptarti ir sprendimai priimti“, – dėstė asociacijos vadovas.
Vis dėlto jis sutiko, kad sveikintinas Sveikatos apsaugos ministerijos sprendimas išleisti tik bendruosius reikalavimus paslaugų atnaujinimui, o nusistatyti realiai veikiančias tvarkas (jas būtina suderinti su įstaigose dirbančiais higienos srities specialistais, o jei tokių nėra – su Nacionaliniu visuomenės sveikatos centru) ir pagal jas pertvarkyti savo veiklas, kartu prisiimant atsakomybė už veiklos rezultatus.
Pašnekovas pabrėžė, kad išleisti valstybės lygiu medicinos paslaugų teikimo atnaujinimo reikalavimai nebuvo netikėti, mat visą karantino laikotarpį šiuo tikslu daugumoje privačių medicinos įstaigų – mūsų Asociacijos narių, su kuriais teko aktyviai bendrauti visu šiuo laikotarpiu, buvo paskirtos darbuotojų komandos, kurios, nelaukdamos nurodymų, diegė įstaigose visas būtinas COVID-19 infekcijos prevencijos ir valdymo priemones.
Paslaugų pobūdis keisis ilgam
Kartu L. Paškevičius atkreipė dėmesį, kad net ir pradėjus teikti šias paslaugas, jų teikimas nebebus toks, koks buvo iki koronaviruso pandemijos.
„Todėl kiekviena tokia sudėtinga situacija priverčia ieškoti nestandartinių sprendinių, šiuo atveju – vis labiau įsigalios nuotoliniu būdu (garso, vaizdo) teikiamos sveikatos priežiūros paslaugos, plėsis paslaugų, kurias bus galima suteikti paciento namuose, išvengiant bereikalingų vizitų gydymo įstaigose. Kartu tai gera proga medicinos įstaigų vadovams išeiti iš nuspėjamos kasdienybės vadybos komforto zonos ir atverti mąstymą naujiems iššūkiams ir sprendimams sveikatos priežiūros paslaugų teikimo srityje“, – portalui teigė jis.