Visur tas pats
Likus dienai ar dviem iki dešimtojo gimtadienio nuolaida dar galioja, o po gimtadienio – jau nebe. Dešimtmetis nuo dar neturinčiojo dešimties nesiskiria – vis tiek dar yra vaikas, tad ir bilietas, panevėžiečio manymu, turėtų būti dar vaikiškas.
Tačiau yra kitaip. Galioja nemažai įvairiausių transporto lengvatų ir kai kurios jų galbūt ne visai logiškos. Panevėžio miesto savivaldybės Miesto ūkio skyriaus vyriausioji specialistė Ina Urbonavičienė sako, kad visoje šalyje galioja vienodos transporto lengvatos. Jas reglamentuoja Transporto lengvatų įstatymas, priimtas Seimo. Tad savivaldybės nesavivaliauja.
Tiesa, jos pačios gali nusistatyti papildomų lengvatų ir kitų kategorijų asmenims, nei numatyta įstatyme, taip pat gali nustatyti teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida tam tikromis savaitės dienomis ar paros valandomis, tačiau tokiais atvejais išlaidas savivaldybės turi kompensuoti iš savo biudžeto. Pavyzdžiui, Vilniuje senatvės pensininkai miesto autobusais važiuoja mokėdami pusę kainos. Pasak I. Urbonavičienės, dėl to sulaukiama ne vieno panevėžiečio klausimo, kodėl ten yra, o pas mus nėra nuolaidų pensininkams. Jos teigimu, įvairių lengvatų keleiviams ir taip nemažai, o prisiimti papildomų įsipareigojimų Panevėžio miesto savivaldybei nėra iš ko.
„Savivaldybė neturi pinigų gatvėms asfaltuoti, o čia juk ir dotacijų reikia“, – sako I. Urbonavičienė. Nežinantiesiems ar abejojantiesiems dėl taikomų lengvatų ji pataria pasitikslinti internete. Ši informacija yra ir Panevėžio autobusų parko įmonės interneto svetainėje.
Jokių „imtinai“
I. Urbonavičienės teigimu, keliaujant su vaikais, galimi įvairūs netikėtumai. Pavyzdžiui, dar visai neseniai su problemomis susidurdavo dalies darželinukų, gimusių iki rugsėjo 1-osios, tėvai. Darželinukui sulaukus 7-erių, nebebuvo galima pigiau važinėti miesto autobusais. Tokie vaikai neturėjo, kaip reikalauta, moksleivio pažymėjimo.
Su šia problema buvo susidūrusi ir pati I. Urbonavičienė – vaikui 7-eri sukako pavasarį. Ji pasakojo, kad tuomet skambinosi į Susisiekimo ministeriją ir teiravosi, kaip elgtis.
„Visą vasarą neturi moksleivio pažymėjimo. Nei darželinukas, nei mokyklinukas“, – apibūdino situaciją ji. Tuomet, vyriausiosios specialistės tvirtinimu, ji sulaukusi ministerijos specialistų atsakymo, kad bilietą, kol vaikas taps moksleiviu, reikėjo pirkti visa kaina.
Dabar minėta tvarka jau nebegalioja. Panevėžio autobusų parko įmonės pajamų ir kontrolės vadybininkė Vaiva Merfeldienė sako, kad nuo šių metų sausio 1 dienos vaikams nuo 7 iki 8 metų, jei jie dar ne moksleiviai, galioja tokios pat nuolaidos, kaip ir moksleiviams. Būtina kartu vežiotis ir vaiko gimimo liudijimą.
„Šiemet pirmi metai, kai galioja“, – aiškina vadybininkė.
Įstatyme nurodoma, kad vaikams nuo 7 iki 10 metų bilietai kainuoja 50 procentų pigiau. V. Merfeldienės tvirtinimu, minėta dešimtmetė mergaitė turėjo mokėti visą bilieto kainą – tokie įstatymai. Lengvata, anot jos, galioja tik iki dešimties metų, o po gimtadienio – jau nebe. „Nuo dešimties metų turi būti perkamas bilietas visa kaina“, – sako ji.
V. Merfeldienės manymu, gyventojai dažniausiai žino apie taikomas lengvatas, o jei nežino – paaiškina vairuotojai. Vadybininkė patikino, kad vairuotojai žino, kam ir kokios nuolaidos turi būti taikomas, ir keliavimas su lengvatomis atidžiai stebimas.
Kur logika?
Panevėžio autobusų parko generalinio direktoriaus Rimanto Petukausko manymu, važinėjantieji nuosavais automobiliais, prireikus persėsti į autobusus, paprastai nežino taisyklių.
„Jiems tai paprastai būna naujiena“, – sako jis.
Pasak įmonės vadovo, taip būna gana retai, o ir sužinoti taisykles nėra sudėtinga – jos yra internete. Be to, kasmet nesikeičia.
Vis dėlto R. Petukauskui dabartinė tvarka atrodo nelogiška: studentai tarpmiestiniais autobusais gali važinėti puse kainos, o moksleiviai – ne.
„Logikos nėra, bet čia, matyt, likusi tokia tvarka iš senų laikų“, – svarsto jis.
R. Petukausko teigimu, neretai autobusais važiuoja mažieji mokinukai su kuprinėmis į mokyklas, tačiau užmiršta pasiimti pažymėjimus. Jis tvirtino, kad į tokius atvejus reaguojama gana tolerantiškai – mažieji esą negaudomi ir nebaudžiami.
„Protingumo kriterijus turi būti“, – pripažįsta direktorius.
Galiojanti tvarka
Vežant vaikus nuo 7 iki 10 metų tolimojo reguliaraus susisiekimo, vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais, reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais vienkartinis bilietas kainuoja 50 procentų pigiau.
Vežant keletą vaikų iki 7 metų tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais, keleiviniais traukiniais, reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais, suteikiama teisė trečiajam ir kitiems vaikams iki 7 metų įgyti vienkartinį važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida.
Nuo sausio 1 dienos vaikai nuo 7 iki 8 metų turi teisę įsigyti važiavimo vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais bilietą su šiomis nuolaidomis: 1) terminuotą vardinį važiavimo bilietą – su 80 procentų nuolaida; 2) vienkartinį važiavimo bilietą – su 50 procentų nuolaida.
Keleivis gali vežtis nemokamai du vaikus iki 7 metų, jei jie neužima atskiros sėdimos vietos.
Daiva SAVICKIENĖ