Girtas prie vairo – mirtis už kampo. Tikriausiai taip galėtume apibūdinti vieną skaudžiausių problemų tiek visoje šalyje, tiek Šiauliuose. Šiaulių apskrities policijos atstovai tikina, kad šiemet padaugėjo vairuotojų, kurie sėda prie automobilio vairo būdami neblaivūs, padaugėjo ir eismo įvykių, kuriuos sukėlė apsvaigę vairuotojai. Tuo metu Teisingumo ministerija tikina sugalvojusi, kaip reikia pažaboti velnio lašus mėgstančius vairuotojus.
Vairuotojai vengs teistumo
Teisingumo ministras ragina imtis griežtesnių priemonių prieš „karą keliuose“ ir pasiūlė už vairavimą išgėrus ar kitaip apsvaigus taikyti kriminalines bausmes. Artimiausiu metu bus pateiktos atitinkamos Baudžiamojo kodekso 281 straipsnio pataisos. Jos gali būti priimtos dar šiemet.
Pagal parengtą projektą, transporto priemonės vairavimas esant neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų būtų baudžiamas bauda, areštu arba laisvės apribojimu iki vienerių metų. Žinoma, pasak ministro, tai nereiškia, kad už grotų būtų siunčiamas kiekvienas sulaikytas išgėręs ar kitaip apsvaigęs vairuotojas. Bausmės dydį nustatytų teismas, atsižvelgdamas į nusikaltimo aplinkybes – apsvaigimo laipsnį, pasikartojamumą ir kt.
Pataisų esmė tokia, kad, paprastai šnekant, toks vairuotojas bus teistas. Anot Teisingumo ministerijos atstovų, kontrabandininkai labai vengia baudžiamosios atsakomybės (neviršija kontrabandos kiekio, kuris užtrauktų baudžiamąją atsakomybę), nes ji sukelia jau visai kitokius padarinius žmogaus gyvenimui nei administracinė bausmė, nors ir griežta.
„Mano nuomone, bet kokios priemonės yra reikalingos, jas visas kiek įmanoma reikia bandyti išnaudoti. Šiuo metu yra tokių asmenų, kurie per metus būdami neblaivūs vairuoja ir po tris, ir po keturis kartus. Galima sakyti, kad tos priemonės, kurios yra naudojamos, neduoda laukiamo rezultato ir akivaizdu, kad mes turime kažką keisti. Aš už tokį siūlymą“, – „Šiaulių naujienoms“ sakė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius.
Gyventojai nesiryžta skųsti savų
Statistika rodo, kad nors yra taikomos atitinkamos administracinės nuobaudos, labai daug žmonių vairuoja išgėrę ir dažnai sukelia labai skaudžius padarinius. Vien dėl to per metus Lietuvoje žūsta apie 40 žmonių, dar daugiau sužalojama, o apsvaigusių vairuotojų sulaikoma tūkstančiais.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato pateikta statistika rodo, kad girtų vairuotojų nepavyksta sutramdyti ir Šiaulių apskrityje. Per pirmus keturis šių metų mėnesius Šiaulių apskrityje užfiksuota 100 eismo įvykių, kurių metu sužeista 119 asmenų, 8 žuvo. 12 eismo įvykių įvyko dėl neblaivių vairuotojų kaltės.
„Šiais metais mes esame sulaikę daugiau neblaivių vairuotojų nei pernai. Beje, ir eismo įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės yra daugiau. Taigi, problema tikrai egzistuoja. Ir prie šios problemos nemažai prisidėję aplinkiniai asmenys. Juk vienas pats žmogus neprisigeria. Mato ir kaimynai, ir kiti pašaliniai asmenys, kad žmogus sėda prie vairo neblaivus ir tik labai retais atvejais jie ryžtasi apie tai informuoti policiją. Mums kažkodėl vis dar atrodo, kad jeigu važiuoja išgėręs draugas ar kaimynas – tai čia nieko tokio, informuoti nereikia. Bet aš visada sakau, kad tas pats kaimynas ar draugas važiuodamas girtas gali kliudyti jus, jūsų vaikus, artimuosius. Tada ir priešiškumas atsiranda. Bet tada kaltinama tik policija“, – teigė Kelių policijos biuro viršininkas K. Dičius.
Automobilis – ginklas, kuriuo žaisti negalima
K. Dičius tikino, kad policija, kiek leidžia galimybės, dirba aktyviai. Tačiau norėtųsi šiek tiek daugiau visuomenės pozicijos, kad ji nesudarytų sąlygų įvykti skaudiems įvykiams.
„Matote, kad neblaivus draugas nori išvažiuoti – neduokite raktų, neduokite automobilio. Bus pati geriausia prevencija. O jeigu jau išvažiavo, paskambinkite, informuokite policiją. Taip išgelbėsite tiek jį, tiek jo šeimą, tiek jo visą aplinką. Žmonės nepagalvoja, kad važiuojant gali įvykti kokia nors nelaimė, kurios pasekmės gali būti pakankamai skaudžios. Pavyzdžiui, neblaivus vairuotojas įvažiuos į labai brangų automobilį, jį apgadins, remontas kainuos labai daug, tai visa šita padaryta žala, t. y. remonto išlaidos, guls ant vairuotojo pečių arba ant automobilio savininko pečių. Vėlgi automobilio savininkas turėtų pažiūrėti, kam duoda savo transporto priemonę. Nes yra labai daug įvykių, kuriuose dalyvauja vairuotojai – ne transporto priemonių savininkai“, – sakė K. Dičius.
Paklaustas, kodėl, jo nuomone, vairuotojai nevengia sėsti prie vairo būdami apsvaigę, Kelių policijos biuro viršininkas sakė, kad žmonėms vis dar trūksta sąmoningumo, supratimo. „Jeigu ruošiesi vartoti alkoholį, tai vyk be automobilio. Galbūt ta atsakomybė ateina iš šeimos, auklėjimo. Vien nuobaudomis visiškai šios problemos neišspręsi. Jei tai būtų galima išspręsti, padarytume nuobaudas – 20 metų kalėjimo ir nebūtų nė vieno neblaivaus vairuotojo, bet taip tikrai neatsitiks. Pirmiausia – pats žmogus turi suprasti, kad šitaip elgtis negalima. Taigi, reikia nuo vaikystės įdiegti supratimą, kad transporto priemonė yra ginklas, su kuriuo žaisti negalima“, – patarimus dalijo K. Dičius.
Lenkija girtųjų negaili
Tuo metu Lenkija nuo šių metų sausio 1 dienos tapo viena iš griežčiausiai neblaivius vairuotojus baudžiančių šalių pasaulyje. Nuolaidos netaikomos ir pirmą kartą tokį nusižengimą padariusiems asmenims. Jiems skiriamos 5 tūkst. zlotų (4 135 Lt) baudos, o teisė vairuoti atimama iki 3 metų. Pakartojus šį nusižengimą bauda siekia iki 100 tūkst. zlotų (82,7 tūkst. Lt), o teisė vairuoti atimama nuo 5 iki 15 metų, rašoma Teisingumo ministerijos išplatintame pranešime.
Lenkams kantrybė trūko tuomet, kai girtas vairuotojas įvažiavo į ant šaligatvio stovėjusių pėsčiųjų būrį ir užmušė šešis žmones. Pasak teisingumo ministro J. Bernatonio, po tokių įvykių emocijos padaro savo ir griežčiausių bausmių pasiūlymai sulaukia visuomenės pritarimo. Tačiau, ministro nuomone, kaip tik gerai, kad pastaruoju metu Lietuvoje nieko tragiško neįvyko, nes nesinorėtų veikti šiuo metodu – geriau visus šiuos pakeitimus apsvarstyti šaltu protu. Teisingumo ministerija neabejoja, kad dėl minėtų pataisų Seime ir visuomenėje vyks audringos diskusijos, galbūt bausmės bus ir sušvelnintos, tačiau diskutuoti bei keisti susiklosčiusią padėtį – būtina. Prieš kelerius metus sugriežtintos bausmės šiek tiek pagerino padėtį, bet ne iš esmės. Daugybė vairuotojų išgėrę ar kitaip apsvaigę sėda prie vairo, nepaiso visuomenės interesų ir įstatymų reikalavimų bei kelia grėsmę tiems, kurie vairuoja saugiai.
Jolanta GRUBLIAUSKAITĖ